مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه؛

مقاوم سازی مساکن روستایی مراغه به ۵۴ درصد رسید

1402/09/08 - 14:46 - کد خبر: 103738 نسخه چاپی

نصر: مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه گفت: مقاوم‌سازی مساکن روستایی این شهرستان ۵۴ درصد، و بالاتر از میانگین استانی است و از سال ۱۳۸۴ تاکنون که اعطای تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گرفته، ۱۳ هزار و ۴۰۰ روستایی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

به گزارش نصر، «خلیل احمدیان» روز چهارشنبه در گفت‌وگویی افزود: میانگین استانی مقاوم‌سازی مساکن روستایی در آذربایجان‌شرقی حدود ۵۰ درصد است و اگر بانک‌های عامل مشارکت کنند، ظرفیت نوسازی مساکن روستایی حتی بیش از هدفگذاری شهرستانی نیز در بنیاد مسکن وجود دارد.

 خلیل احمدیان، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
وی مشارکت بانک‌ها را شرط مقاوم‌سازی مساکن روستایی عنوان کرد و افزود: امسال برخی از بانک‌ها کم‌کاری کردند و با وجود اینکه برش شهرستان برای معرفی به بانک‌ها در سال جاری هزار مورد است، ۸۵۰ روستایی به جذب تسهیلات موفق شده‌اند.
به گفته وی بانک‌های تجارت شعبه مرکزی، ملی شعبه معلم و بانک ملت به دلیل آنچه که آن را کمبود نیرو خواندند، همکاری ضعیفی در اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی داشتند و در مقابل برخی از شعب از جمله بانک ملی مرکزی و شعبه کاشانی بانک تجارت به صورت تنگاتنگ با بنیاد مسکن همکاری کردند.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه، تسهیلات مقاوم‌سازی مساکن روستایی را سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از بحران در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه دانست و افزود: پشتوانه این تسهیلات دولت است و اگر مساکن روستایی مقاوم‌سازی نشود، همین تسهیلات برای جبران خسارت در مواقع بروز حوادث اختصاص داده می‌شود.
«احمدیان» اضافه کرد: آن دسته از روستاییان که از آبان سال جاری به بعد نسبت به تشکیل پرونده مقاوم‌سازی مساکن اقدام کنند، از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با سود پنج درصد بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن علاوه بر مقاوم‌سازی مساکن روستایی در احداث مسکن محرومان نیز با سایر نهادها مشارکت می‌کند، افزود: در قالب این طرح علاوه بر اعطای تسهیلات کم‌بهره، یکصد میلیون تومان بلاعوض نیز به محرومان اعطا می‌شود.
وی در خصوص طرح‌های جدید برای ساخت مسکن در مناطق روستایی نیز بیان کرد: زمین روستاهای حریم شهر که در اختیار بنیاد مسکن قرار دارد، پس از الحاق به این روستاها و در قالب شهرک‌های ویلایی به صورت رایگان در اختیار اهالی قرار گیرد تا مهاجرت معکوس روستاییان در عمل اتفاق بیافتد.
«احمدیان» همچنین به دستورالعمل جوان‌سازی جمعیت نیز اشاره و بیان کرد: روستاییانی که صاحب فرزند سوم شوند و زمین مورد نیاز در روستاهای آنان در اختیار بنیاد مسکن قرار داشته باشد، به این والدین اعطا می‌شود.

۲۵۰ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی در روستاهای مراغه
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه گفت: امسال در ۲۷ روستای شهرستان آسفالت‌ریزی شد که ۳۰ هزار مترمربع آن به صورت مستقیم توسط بنیاد مسکن انجام شد و در بقیه موارد قیر رایگان در اختیار دهیاران قرار گرفت.
«احمدیان» این را هم بیان که امسال طرح هادی در روستاهای «اسفستانج» و «ازبک» و همچنین روستای «یورک» که در مرز بین شهرستان چاراویماق و بخش سراجوی شهرستان قرار دارد، اجرا شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای هر طرح‌های هادی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد، اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها با استقبال روستاییان و مهاجرت معکوس آنان به روستاها روبرو شده است.

استقبال از تشکیل پرونده برای مقاوم سازی در روستاها
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه با بیان اینکه تشکیل پرونده برای مقاوم‌سازی مساکن در روستاها به صورت منزل به منزل مورد استقبال قرار گرفته است، بیان کرد: اهالی، اعزام گروه‌های تشکیل پرنده به مناطق روستایی را مطالبه می‌کنند.
وی مشارکت شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران با طرح تشکیل پرونده مقاوم‌سازی مساکن در محل روستا را خواستار شد و افزود: اجرای این طرح ابتکاری در مراغه تا زمان مقاوم‌سازی تمام مساکن ادامه دارد و پروانه احداث در محل روستا صادر می‌شود.
«احمدیان» با تاکید بر اینکه روستاییان تنها در مرحله مراجعه به بانک باید به شهر تردد داشته باشند، افزود: در خصوص صدور سند مالکیت برای مساکن روستایی نیز هم رویکرد تشکیل پرونده در محل روستا در بنیاد مسکن مراغه وجود دارد.
مراغه از دو بخش مرکزی و سراجو تشکیل شده و دارای ۱۷۳ روستا شامل ۷۴ روستا در بخش مرکزی و ۹۹ روستا در بخش سراجو است؛ این شهرستان با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
 انتهای پیام/ 
مقاوم سازی مساکن روستایی مراغه به ۵۴ درصد رسید خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار