مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مطرح کرد:

وقف و کار خیر همزاد انسان است / افزایش ۲/۵ برابری وقف بعد از انقلاب 

1402/09/08 - 13:37 - کد خبر: 103728 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: وقف نهادی خدمت گذار از مردم برای مردم است وبعد از انقلاب رشد مضاعف داشته است.

به گزارش نصر، "حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی" با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیلی نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
حسینی در ابتدا به فرهنگ وقف پرداخت و گفت: فرهنگ وقف و کار خیر در نهاد انسان نهفته است؛ وقف و کار خیر همزاد انسان است، در ادیان ابراهیمی و ادیان غیر توحیدی نیز وقف داریم؛ بعنوان مثال دانشگاه هاروارد یکی از دانشگاه های کمبریج که شبه وقف است.
وی ادامه داد: آن چه اسلام و پیامبر به وقف صحه گذاشته و شخص ایشان بعنوان اولین نفر در اسلام واقف بوده و بعد از آن وقف گسترش یافته است.
حسینی به آمار وقف قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در کل کشور وقف بعد از انقلاب با قبل از انقلاب دو و نیم برابر از لحاظ کمیت گسترش داشته است.
وی در ادامه به موقوفات ربع رشیدی پرداخت و افزود: هر چند در قرون هفتم و هشتم موقوفات بزرگی در تبریز به ثبت رسیده است که بنام موقوفات ربع رشیدی معروف است و بعنوان اولین وقف نامه ثبت جهانی شده در کتابخانه ملی تبریز نگهداری می شود.
وی اضافه کرد: موقوفات قائم مقام فراهانی ۳۸هزار هکتار از تبریز تا صوفیان است که شهرک های سرمایه گذاری، بعثت و گمرک سهلان که بصورت وقف با تملک اعیانی در اختیار مالک بوده و بعد از آن ها به وراث انتقال می یابد و مانند سرقفلی است.
وی با اشاره به نیات وقف، توضیح داد: وظیفه مجموعه اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف، حسابرسی ورسیدگی به عملکرد متولیان وصدور نظریه مصرف است.باید شخصی امین و صالح در مدیریت آن باشد.
وی افزود: وقتی نیت وقف بعنوان مثال روشنایی حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام باشد، در زمان های قدیم روشنایی توسط شمع و امروز با برق و چراغ صورت می گیرد که باید این را بروز رسانی کنیم؛ فقه ما فقهی پویا است.
حسینی با بیان این که بر اساس نیت ها بیش از 800 نوع نیت وقفی داریم، گفت: در حوزه وقف، سازمان اوقاف در عرصه های مختلف ورود داشته و شاید به اندازه 10 وزارت خانه کار انجام می‌دهد. 
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه و پیشرفت را در ایران اسلامی شاهد باشیم باید تفکر دانش بنیانی بویژه در حوزه وقف داشته باشیموباشجاعت به پویایی آن فکر کنیم وگرفتار حاشیه سازی نباشیم.
انتهای پیام/
وقف و کار خیر همزاد انسان است / افزایش ۲/۵ برابری وقف بعد از انقلاب  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار