دیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی مطرح کرد:

ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری در دل مساجد آذربایجان شرقی

1402/09/07 - 14:45 - کد خبر: 103644 نسخه چاپی

نصر: مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی گفت: فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد با اقدامات خلاقانه به دست مردم مفیدتر و موثرتر هستند.

به گزارش نصر، نشست خبری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان (فهما) صبح سه شنبه هفت آذر ماه برگزار شد. مرتضی شفیعی، مدیر ستاد کانون های فهما در ارائه گزارش عملکرد ۹ماهه خود، ضمن تقدیر از مدیران اسبق به ۳۰ سال سابقه ستاد اشاره کرد و افزود: ۱۴۴۱ کانون فرهنگی هنری مسجدی در آذربایجان شرقی فعال اند که از میان آنها، ۶۰۰ مسجد دارای کتابخانه اند که ۲۵۰ مسجد دارای کتابخانه های مخزن دار و قرائت خانه هستند. هر کدام از این کانون ها، پایگاه فرهنگی در سطح استان و محلات محسوب می‌شوند که در ۹ ماه اخیر، فعالیت آنها در زمینه های مختلف هنری، قرآنی و ... مضاعف شده است. 

وی به آمار فعالیت کانون ها اشاره کرد و افزود: تعداد کانون های راه اندازی شده در مقایسه با سال های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ افزایش ۸برابری و تعداد اعضای کانون ها افزایش چهار برابری داشته که پیش بینی می‌شود تا پایان سال، شاهد ۱۴۵۰ کانون و  ۷۰ هزار نفر اعضا در سطح استان باشیم. همچنین در این مدت ۲۷ تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت داشتیم. رویداد دختران یاس و زیتون برای حمایت از کودکان غزه، 10 جشن کتابخوانی به نام محراب اندیشه، محافل انس با قرآن، حضور فعال در نمایشگاه کتاب و ... از جمله رویداد هایی هستند که برگزار شده که نکته مهم در خصوص این فعالیت ها عدم تمرکز ستاد در تبریز است. این فعالیت ها با رعایت عدالت فرهنگی به روستاها و مناطق دور افتاده استان سوق یافتند.

وی در ادامه به تاسیس ۷۲ کانون فرهنگی هنری ویژه بانوان اشاره کرد و ادامه داد: اخیرا با تاسیس کانون های تخصصی ویژه بانوان که به مسائل مشاوره ای-تربیتی و مسائل بانوان می پردازند، جزو سه استان برتر کشور هستیم؛ هم در خصوص تعداد کانون های بانوان و هم کانون های عمومی. لازم به ذکر است که تمامی مسئولان این کانون ها، با عشق و به صورت افتخاری این کارهای فرهنگی را مدیریت و اجرا می‌کنند. در روز پنجشنبه این هفته هم در سالن اجتماعات شهرداری دوره آموزشی و توجیهی مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری خواهران استان به میزبانی تبریز برگزار خواهد شد. 

شفیعی در خصوص دوره های آموزشی کانون های فهما افزود: دوره های آموزشی ما به اذعان ستاد فهمای کشور بی نظیر خوانده شد. به خصوص دوره های آموزشی مدرسه تئاتر شبستان که بیش از ۱۴۰ نفر از جوانان مسجدی، با حضور اساتید برجسته تئاتر کشور در دانشگاه تبریز حرفه های مختلف حوزه های تئاتر را آموزش دیدند و در ماه آینده این گروه ها به نمایندگی از استان در جشنواره تئاتر شبستان تهران شرکت خواهند کرد. در طرح «مسجد؛ کانون نشاط» بیش از ۴۰۰ کانون فهما شرکت داشتند و بیش از یک هزار کلاس آموزشی به صورت رایگان در مساجد سطح استان برگزار شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در دوره چهارم رویداد ملی فهما در دو بخش از ۱۴ محور هنری، رتبه برتر کشوری را کسب کردیم و در چهار بخش شایسته تقدیر ویژه بودیم که بی نظیر بود. همچنین برای اولین بار، نخستین کانون دختران دهه هشتادی با نام «رهپویان یاس» در استان فعالیت خود را آغاز کردند و با استقبال بی نظیر خانواده ها روبرو شدند. در پی آن، نخستین کانون پسران دهه هشتادی با نام «آرمان فرهنگ و هنر» تاسیس شد که اغلب نوجوانان زیر ۲۰ سال در این کانون ها فعالیت می‌کنند.

وی در پایان به دو سیاست اصلی ستاد «مسجد محوری و مردم محوری »اشاره کرد و افزود: معتقدیم فعالیت فرهنگی هنری باید به دست مردم خلاق انجام شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و دولت باید در جهت حمایت و تسهیل مسائل نقش ایفا کند. همچنین سعی کردیم با فعالیت های فرهنگی هنری در بطن مساجد از این ظرفیت ها بیشتر بهره ببریم.

انتهای پیام/
ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری در دل مساجد آذربایجان شرقی فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار