فتحی خبر داد:

تحقق ۹۳ درصدی اشتغالزایی در آذربایجان شرقی با ایجاد ۴۳ هزار و ۸۶۵ شغل

1402/09/06 - 18:15 - کد خبر: 103575 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس داده های سامانه رصد اشتغال کشور، امسال ۴۳ هزار و ۸۶۵ شغل در استان ایجاد شده است.

به گزارش نصر، حسین فتحی روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: تعهد استان برای امسال در زمینه اشتغال، ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر است که از ابتدای سالجاری تاکنون ۴۳ هزار و ۸۶۵ نفر در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شده و تحقق ۹۳ درصدی در این زمینه را نشان می دهد.
وی افزود: از تعداد شغل هایی که سالجاری در استان ایجاد شده ۱۸ هزار و ۵۴۲ نفر معادل ۴۲.۳ درصد در بخش خدمات، ۱۴ هزار و ۷۷۰ نفر معادل ۳۳.۷ درصد در بخش صنعت و معدن و ۱۰ هزار و ۵۵۳ نفر معادل ۲۴ درصد در بخش کشاورزی بوده است.

بیش از ۳۵ درصد شغل های ایجاد شده مربوط به مناطق روستایی است
فتحی با تفکیک شهری و روستایی بودن شغل های ایجاد شده در استان گفت: ۱۵ هزار و ۶۱۵ نفر معادل ۳۵.۶ درصد در مناطق روستایی و ۲۸ هزار و ۲۵۰ نفر از این شغل ها در مناطق شهری محقق شده و سهم روستایی رشد قابل توجهی داشته است.
وی همچنین از نظارت بر طرح های ثبت شده در سامانه رصد اشتغال کشور به تفکیک دستگاه ها اشاره کرد و افزود: مجموع تعداد طرح های تایید شده از سوی اداره کار در این سامانه به بیش از چهار هزار مورد رسیده و سه هزار و ۴۱۸ مورد نیز از سوی اپراتور تایید نهایی شده است.
فتحی ادامه داد: در مجموع ۱۲ هزار و ۴۵۷ طرح که از سوی ۲۰ دستگاه در این سامانه ثبت شده مورد نظارت قرار گرفته که معادل ۸۰ درصد است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از پرداخت ۷۸ درصدی تسهیلات اشتغال خانگی در استان خبر داد و گفت: بیشترین تسهیلات پرداخت شده در این زمینه مربوط به بانک قرض الحسنه مهر ایران با ۸۵ درصد است.
فتحی تعداد بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی در آذربایجان شرقی را هشت بانک اعلام و اظهار کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران از مجموع ۲۷۰ میلیارد و ۳۸۳ میلیون ریال ابلاغی ۲۲۸ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال معادل ۸۵ درصد را به ۳۳۷ طرح در زمینه های میراث فرهنگی، کشاورزی، صنعت و معدن و فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت کرده است.
وی میزان اعتبار ابلاغی برای مشاغل خانگی در بخش میراث فرهنگی را ۳۸۱ میلیارد ریال، کشاورزی ۵۷۱ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۶۶۶ میلیارد ریال و فرهنگ و ارشاد اسلامی را ۲۸۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پس از بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک ملت با واریزی ۲۲۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال معادل ۸۴ درصد پرداخت شده در حالیکه تعهد این بانک برای سالجاری ۲۷۰ میلیارد و ۳۸۳ میلیون ریال بود.
فتحی میزان پرداختی دیگر بانک های عامل در زمینه اشتغال خانگی را به ترتیب اعلام کرد و افزود: تعهد بانک صادرات حدود ۲۷۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ حدود ۲۲۲ میلیارد ریال معادل ۸۲ درصد پرداخت شده است ضمن اینکه تعهد بانک ملی که ۲۵۴میلیارد ریال بود ۲۰۶ میلیارد ریال معادل ۸۱ درصد پرداخت شده است.
وی ادامه داد: بانک رفاه کارگران با تحقق ۸۰ درصدی تعهدات، توسعه تعاون با ۷۵ درصد، پست بانک با ۷۱ درصد و تجارت با ۶۲ درصد در رتبه های بعدی پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی هستند.
فتحی مجموع اعتبار ابلاغی به بانک های عامل استان برای تسهیلات اشتغال خانگی را یک هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تاکنون یکهزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از مجموع اعتبارات ابلاغی به بانک ها معادل ۷۸ درصد پرداخت شده و بیشترین پرداختی به مشاغل خانگی در بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۸۳.۵ درصد است و بخش های صنعت و معدن با ۷۸.۸ درصد، میراث فرهنکی با ۷۶.۲ درصد و کشاورزی با ۷۰.۸ درصد رد رده های بعدی تسهیلات پرداختی از سوی بانک ها قرار دارند.

تحقق ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در شبستر
فتحی گزارشی از عملکرد پرداختی اشتغال خانگی در شهرستان های استان نیز ارایه کرد و گفت: اعتبارات ابلاغی شهرستان شبستر که حدود ۵۵ میلیارد ریال بود به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شده است.
وی ادامه داد: کمترین پرداختی در این زمینه مربوط به شهرستان ورزقان با تحقق ۵۷ درصدی است و در این شهرستان، بانک های عامل از مجموع ۴۰ میلیارد ریال حدود ۲۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال را پرداخت کرده اند.
فتحی جمع اعتبارات ابلاغی در زمینه تسهیلات اشتغال خانگی در شهرستان های استان را یک هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این رقم حدود یک هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال معادل ۷۷ درصد در شهرستان پرداخت شده و بانک های مهر ایران، ملت و صادرات در صدر پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی در شهرستان ها قرار دارند.

میزان اعتبارات مرحله دوم مشاغل خانگی ۵۶۱ میلیارد ریال است
فتحی به مجموع اعتبارات ابلاغی مرحله دوم مشاغل خانگی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۶۱ میلیارد ریال به چهار بانک عامل ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: ۲۰۱ میلیارد و ۱۲۵ میلون ریال برای بانک مهر ایران، ۴۷ میلیارد و ۶۲۵ میلیون ریال برای توسعه تعاون، ۹۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برای بانک ملت و ۲۱۰ میلیارد ریال برای بانک رسالت ابلاغ شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی همچنین از کاهش درصد بیکاری استان به ۶.۶ درصد در تابستان سالجاری خبر داد و گفت: این رقم ۱.۳ درصد از متوسط کشوری پایین تر است.
فتحی اظهار کرد: جمعیت آذربایجان شرقی بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار، چهار میلیون و ۹۶ هزار نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار نفر بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند و جمعیت فعال استان را تشکیل می دهند و یک میلیون و ۲۶۸ هزار نفر از مردم استان نیز در ردیف جمعیت غیرفعال هستند.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار ارایه شده، از مجموع جمعیت فعال استان، یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جویای کار یا آماده کار هستند.
فتحی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت فعال آذربایجان شرقی نیز در شغل های مختلف مشغول اشتغال بوده و در واقع حدود ۹۳.۴ درصد از افراد جویای کار و آماده کار در استان شاغل و ۶.۶ درصد بیکارند.
وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی آذربایجان شرقی در تابستان امسال ۴۳۵ نفر در هزار نفر بوده در حالی که این رقم در تابستان سال گذشته ۴۰۶ نفر در هزار نفر ثبت شده و این به معنی رشد هشت درصدی نرح مشارکت اقتصادی و افراد جویای کار یا آماده به کار در تابستان امسال است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته ۶۰هزار و ۲۵۹ فرصت شغلی در استان ایجاد شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۱۶ هزار و ۸۹۹ اشتغال بود ۳۵۷ درصد بیشتر شده است.
در بخش مشاغل خانگی نیز اعتبارات این بخش ۲۴ برابر بیشتر شد به طوریکه این رقم از هشت میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۱۹۰.۵ میلیارد تومان در سالجاری افزایش یافته است.
همچنین در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۶۰۷ مجوز با اشتغالزایی ۲ هزار ۶۶۲ نفر صادر شد که این رقم برای سال گذشته با ۲۵۰ درصد رشد به چهار هزار و ۹۹۲ مجوز با اشتغالزایی ۶ هزار و ۵۲۷ نفر رسید.
تعهد اشتغال زایی استان برای سال گذشته ۴۵ هزار و ۷۹۴ شغل بود که با رشد ۱۲۹.۵ درصدی، ۵۹ هزار و ۳۸۳ شغل ایجاد شد.
انتهای پیام/
تحقق ۹۳ درصدی اشتغالزایی در آذربایجان شرقی با ایجاد ۴۳ هزار و ۸۶۵ شغل خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار