خبر/

کلانشهرها چشم به راه هوای تازه

1398/10/04 - 17:34 - کد خبر: 10350 نسخه چاپی

نصر: ساکنان کلانشهرهای کشور که زمستان را با تکرار استنشاق هوای ناسالم آغاز کردند، امیدوارند با ورود سامانه جدید بارشی به کشور، در هفته دوم زمستان هوایی تازه کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، آنطور که سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده، فردا پنجشنبه (۵ دی ماه) سامانه بارشی از غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود که کاهش آلایندگی جوی را در شهرهای پرجمعیت و صنعتی به همراه دارد.
از بعدازظهر امروز سامانه بارشی از غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود که برای استان های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و مناطقی از آذربایجان شرقی باران گاهی همراه با وزش باد پیش بینی شده است.
از این رو به تدریج با گسترده شدن چتر سامانه جدید بارشی در کشور کارشناسان هواشناسی نیز امیدوارند که از انباشت آلاینده ها در هوای شهرهای صنعتی کاسته شود و ساکنان این مناطق بتوانند هوای سالم تنفس کنند.

آسمان البرز هفته آینده آلوده نیست
در این پیوند منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای آینده سه سامانه بارشی وارد استان می‌شود و برای هفته آینده آلودگی هوا نخواهیم داشت.
به گفته وی، با ورود سامانه بارشی از فردا (پنجشنبه) شاهد بارندگی و کاهش آلودگی هوا در استان خواهیم بود زیرا این سامانه با بارش رگباری و پراکنده باران، ‌رعد و برق و در ارتفاعات با بارش برف همراه است.
وی با بیان اینکه سامانه بارشی دیگری از عصر دوشنبه نهم دی ماه وارد استان می‌شود و به طور همزمان شاهد کاهش دما خواهیم بود افزود: بارش‌ تا سه‌شنبه ادامه دارد و پدیده غالب چهارشنبه نیز وزش باد و بارش‌های پراکنده است.
رحمانیان خاطر نشان کرد: برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته آینده هم وزش باد پیش‌بینی شده است.
طی ۱۹ روز گذشته کیفیت هوای استان البرز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم قرار داشت و کیفیت ناسالم هوا سبب تعطیلی مدارس البرز در هفته جاری شد.

کیفیت هوای ارومیه پس از سه روز آلودگی، سالم شد
امروز از ارومیه خبر رسید که کیفیت هوای این شهر پس از سه روز آلودگی به حد قابل قبول و سالم رسید که این بهبود به دلیل آغاز تغییر جوی، وزش باد ملایم و ورود تدریجی سامانه بارشی از مرزهای غربی به استان بوده است.
آلودگی هوا در هفته جاری سبب تعطیلی مدارس و دانشگاههای این شهر در روزهای شنبه تا دوشنبه شد.

پایداری آلودگی در آسمان قم کاهش می‌یابد
آنطور که رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی قم گفته، براساس پیش بینی‌ها از فردا پایداری آلودگی در آسمان استان کاهش می‌یابد.
به گفته محمدرضا قاضی، احتمال بارش های خفیف و وزش باد در استان دور از انتظار نیست و از این رو انتظار می رود به مرور از حجم آلودگی هوا کاسته شود.
شرایط افزایش آلودگی هوا در اصفهان تا بهمن وجود دارد
با وجود امیدواری ها به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می گوید، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته وضعیت آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌های جوی تا بهمن ماه با شدت و ضعف در استان برقرار است.
وی توضیح داد: در حالت عادی تنها وزش باد می‌تواند جابه‌جایی افقی و عمودی جو را انجام دهد و آلاینده‌های ناشی از خودروها و صنایع را از بین ببرد ولی وقتی پایداری جدی صورت گیرد و  باد نوزد و سطح زمین سرد شود وارونگی دما به وضعیت آلودگی دامن می‌زند.
به گفته او، مدیریت بحران اصفهان به سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده که در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود که به دلیل اینکه اصفهان به لحاظ جغرافیایی در گودی قرار گرفته و همچنین متاثر از پدیده‌های خشک و نیمه خشک جوی و نزدیک به کویر مرکزی قرار دارد، بخشی از تعطیلات شهریور مدارس را به زمستان اختصاص بدهند و تعطیلات زمستانی برای دانش آموزان در نظر بگیرند.

تاثیرات بارشی در هوای اراک قابل توجه نیست
مسوول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی گفت: انباشت آلاینده‌های جوی موجب کاهش مجدد کیفیت هوا در اراک و سایر مناطق صنعتی استان مرکزی می‌شود و از روز پنجشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود که در صورت تغییر نداشتن در نقشه‌ها، موجب بارش در روزهای جمعه و شنبه هفته آینده در برخی از نقاط این استان می‌شود.
«رضا مرادی» روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: بررسی‌ها حاکی از پایداری جو تا روز پنجشنبه هفته جاری است و بر این اساس آسمان استان مرکزی در این مدت صاف پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: تاثیرات بارشی پیش‌بینی شده در این سامانه قابل توجه نیست اما می‌تواند موجب کاهش پتانسیل انباشت آلاینده‌های جوی شود.

غلظت آلاینده‌های هوا در تبریز کاهش می‌یابد
از تبریز نیز خبر رسید که به گفته معاون محیط انسانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی به تدریج تا اوایل هفته آینده از غلظت آلاینده‌های هوای تبریز کاسته می‌شود.
میرمحسن قمی گفته است: اکنون شاخص کیفی هوای تبریز در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد.
محمد اشجعی معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به ورود سامانه بارشی از امروز (چهارشنبه) به هوای استان گفت: این سامانه تا روز شنبه هفته آینده به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

امید خراسان رضوی به بارش باران
بارش‌های رگباری پیش‌بینی شده باران که از ابتدای هفته آینده در خراسان رضوی آغاز خواهد شد میزان آلاینده‌های جوی و آلودگی هوا را در این استان کاهش می‌دهد.
البته به گفته مرتضی اثمری کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی افزایش انباشت غلظت آلاینده‌های جوی که ظرف چند روز اخیر آلودگی هوای استان را زیاد کرده تا پایان هفته جاری ادامه دارد اما بارشهای باران که برای این استان در روزهای ابتدایی هفته آینده همگام با کشور پیش‌بینی شده است بیشتر مناطق این استان را فرا می‌گیرد.
 
بجنورد در انتظار بارش باران برای رفع آلودگی
هوای بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، برای چهارمین روز پیاپی، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است و خروج از این وضعیت منتظر وزش باد یا بارش باران است تا غبار از آسمان، رخت بربندد. 
بر اساس اعلام کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی برای عصر امروز تا فردا، وزش باد برای استان پیش بینی شده است و تا روز جمعه، بارندگی در استان نداریم و پس از آن با ورود سامانه بارشی، احتمال بارندگی وجود دارد. 

سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود
آنطور که هواشناسی خوزستان وعده داده، سامانه بارشی از اواخر وقت روز چهارشنبه تا اواخر وقت شنبه هفته آینده بر خوزستان حاکم می‌شود به طوری که سبب رگبار باران و رعد و برق به ویژه در مناطق شمالی و ارتفاعات و وزش باد متوسط تا شدید و تند باد لحظه‌ای در بیشتر نقاط خوزستان و همچنین ریزش تگرگ و احتمال بارش برف در ارتفاعات این استان خواهد شد.
 
کیفیت هوای استان تهران شنبه بهبود می‌یابد

هواشناسی استان تهران اعلام کرد: با نفوذ سامانه بارشی از فردا شب (پنجم دی ماه )، کاهش تدریجی آلاینده‌های جوی و در روز شنبه بهبود کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.
البته کیفیت هوای استان تهران امروز برای ششمین روز متوالی با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۱۵۱ برای همه افراد ناسالم شد. مدارس شهر تهران از ابتدای هفته به دلیل آلودگی هوا تعطیل بوده است.
«شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.»
انتهای پیام/
کلانشهرها چشم به راه هوای تازه خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار