در نشست خبری مطرح شد؛

۲۰ درصد موارد سرماخوردگی مربوط به آنفلوآنزا است/ عرضه واکسن‌های ایرانی کرونا در داروخانه‌ها

1402/09/04 - 16:18 - کد خبر: 103398 نسخه چاپی

نصر، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر ۲۰ درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی در کشور مربوط به آنفلوآنزا است، گفت: اکنون دیگر برنامه واکسیناسیون ملی رایگان کرونا مانند ایام اوج همه‌گیری اجرا نمی‌شود، اگرچه واکسن‌های ایرانی کرونا با قیمت‌های تعیین‌شده توسط سازمان غذا و دارو در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

به گزارش نصر، شهنام عرشی صبح امروز (شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲) در نشست خبری جمعی از مدیران معاونت بهداشت وزارت بهداشت که در ساختمان ستادی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی در کشور مربوط به آنفلوآنزا است و پیش‌بینی می‌کنیم که سیر افزایشی موارد این بیماری تا اواخر آذرماه کند شود، اگرچه در هفته‌های آتی، سیر مبتلایان همچنان افزایشی خواهد بود. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که امسال شیوع گسترده آنفلوآنزا در کشور، دو هفته زودتر از همیشه آغاز شد، اظهار داشت: از هفته گذشته موارد ابتلا به آنفلوآنزا در ایران با شیب فزاینده‌ای بالا رفت و این در حالی است که شاهد کاهش موارد ابتلا به کرونا هستیم. در تابستان امسال، حدود ۳۰ درصد افراد دارای علائم سرماخوردگی مبتلا به کرونا بودند، اما اکنون ۵ درصد موارد مذکور، به کرونا مبتلا هستند. 
وی افزود: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که شیوع آنفلوآنزا امسال کمی بیشتر از سال گذشته باشد که همین اتفاق هم رخ داد. یک سیستم بررسی ابتلا به بیماری‌های تنفسی با همکاری انستیتو پاستور و تعدادی از دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است و از سراسر کشور نمونه‌های ثابتی از موارد بیماری‌های تنفسی سرپایی و بستری جمع‌آوری می‌شود و در سایت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام می‌شود. 
عرشی با بیان این که ایران همچنان موارد ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا را به  به سازمان‌های جهانی ارائه می‌دهد، اظهار داشت: از افرادی که در حال حاضر به دلیل ابتلا به کرونا یا آنفلوآنزا بستری می‌شوند، حدود دوسوم موارد مبتلا به آنفلوآنزا هستند و کمتر از یک‌سوم دچار کرونا و مابقی درگیر سایر مشکلات ریوی هستند. 
این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: عمده بستری‌ها مربوط به افراد واکسن‌نزده و بیماران مزمن است. البته هموطنان باید توجه داشته باشند که هنوز فرصت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد و این واکسن در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره نحوه توزیع واکسن کرونا نیز توضیح داد: در حال حاضر دیگر برنامه واکسیناسیون ملی رایگان کرونا مانند ایام اوج همه‌گیری اجرا نمی‌شود، اگرچه واکسن‌های ایرانی کرونا با قیمت‌های تعیین‌شده توسط سازمان غذا و دارو در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود و هموطنان می‌توانند در صورت نیاز این واکسن‌ها را تهیه کنند. 
عرشی همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع بیماری تنفسی در چین، خاطرنشان کرد: اخیرا سازمان جهانی بهداشت به دولت چین اعلام کرده است که موضوع افزایش موارد بیماری‌های تنفسی را باید با جزئیات به این سازمان گزارش دهد، اما هنوز جزئیاتی از بیماری شایع‌شده تنفسی در چین منتشر نشده و دولت چین اعلام کرده است که برآورد اولیه نشان می‌دهد که پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ابتلا به ویروس‌های تنفسی شایع در کودکان بیشتر شده است.
وی در پایان به شناسایی نوع H5N1 آنفلوآنزای پرندگان در جهان اشاره کرد و گفت: موارد آنفلوآنزای پرندگان تا کنون در ایران شناسایی نشده است، اما این نوع از آنفلوآنزا در پرندگانی که به صورت گذری از کشور رد می‌شوند، گزارش شده است و برخی مرغداری‌های سنتی و صنعتی نیز گرفتار شده‌اند که سازمان دامپزشکی در حال کنترل این موارد است، اما مورد ابتلای انسانی تاکنون گزارش نشده است. 
انتهای پیام/
۲۰ درصد موارد سرماخوردگی مربوط به آنفلوآنزا است/ عرضه واکسن‌های ایرانی کرونا در داروخانه‌ها ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار