معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خبر داد:

پیشرفت ۵۲ درصدی کنارگذر ایلخچی پس از ۱۵ سال رکود

1402/09/04 - 11:45 - کد خبر: 103362 نسخه چاپی

نصر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از تسریع در عملیات اجرایی کنارگذر شهر ایلخچی پس از ۱۵ سال رکود و پیشرفت ۵۲ درصدی قطعه اول آن خبر داد و گفت: دولت سیزدهم اهتمام ویژه برای اتمام این پروژه مهم بخش راه استان دارد.

به گزارش نصر، «جبارعلی ذاکری» در بازدید از عملیات اجرایی پروژه فوق در جمع خبرنگاران افزود: این طرح مهم که اجرای آن در سال ۱۳۸۶ شروع شده بود بنا به دلایلی تا سال گذشته به طور کامل تعطیل بود که با مساعدت دولت، جزو مصوبات سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی قرار گرفت و هم اکنون به طور کامل فعال شده و پیمانکار مربوطه طبق قرارداد جدید مسئولیت اجرا را بر عهده گرفته است.
وی مجموع اعتبارات کنارگذر ایلخچی در دور اول سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی را یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این اعتبار در مدت دو سال به طرح اختصاص می یابد که تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد آن جذب شده است و بقیه نیز با پیشرفت مناسب پروژه جذب می شود.
ذاکری با بیان اینکه نگرانی از بابت منایع مالی پروژه وجود ندارد، تنها دغدغه مجری طرح را مربوط به فصل کاری پیش رو و فرا رسیدن فصل سرما دانست که می تواند آسفالت ریزی این کمربندی را دچار وقفه کند.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت عمرانی آذربایجان شرقی اهتمام خاص برای اتمام سریع تر این پروژه دارد، با ابراز رضایت از عملکرد پیمانکار، اعلام کرد: با روند کنونی قطعه اول این طرح شامل هشت کیلومتر حداکثر تا پایان امسال به اتمام می رسد و برای تردد خودروها آماده می شود.
ذاکری فاز دوم طرح فوق را مربوط به دو  طرح تبادل در ورودی و خروجی عنوان و اظهار کرد: این دو طرخ نیز با تملک اراضی واقع در محل های مربوطه با استفاده از ماده ۹ قانون وزارت راه و شهرسازی به دستور وزیر و اخذ حکم از دادستانی که تا یک هفته آینده نهایی می شود، تملک خواهد شد و بر همین مبنا دستور اجرای فاز دوم نیز در سریعترین زمان به پیمانکار ابلاغ می شود تا خللی در روند زیر بار ترافیک رفتن طرح به وجود نیاید.
وی نزدیکی به حریم خط انتقال آب زرینه رود را یکی از مشکلات قطعه دوم کنارگذر ایلخچی بیان کرد و ادامه داد: این مشکل نیز با برگزاری جلسه مشترک با مدیران آب منطقه ای استان قابل رفع است.
ذاکری مدت قرارداد قطعه اول کنارگذر ایلخچی را ۳۶ ماهه اعلام کرد که تاکنون ۱۴ ماه آن طی شده است و در مجموع ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته این قرارداد مربوط به سومین پیمانکار است.
وی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل کنارگذر ایلخجی را هفت هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ در پروژه هزینه شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارزش و اهمیت اجرای این پروژه ، گفت: محور آذرشهر - تبریز یکی از محورهای مهم ،تاثیرگذار و پرترافیک استان و بلکه کشور است که اجرا و اتمام این طرح می تواند در کاهش هزینه ها، ترافیک و نیز صرفه جوئی در مصرف انرژی را در پی داشته باشد.
ذاکری یادآور شد: تردد سالانه بیش از ۱۱۰ هزار خودروی سبک و سنگین در محور آذرشهر- تبریز این جاده را به ۲۰ جاده پرترافیک کشور تبدیل کرده است که بر همین اساس اجرای کنارگذر ایلخچی در ردیف اولویت های اصلی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شد که پس از چهار سال و با اتمام قرارداد، بعد از سه سال وقفه به پیمانکار بعدی سپرده شد که مدت پیمان آن ۱۵ ماه بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ادامه عملیات به پیمانکار جدید سپرده شد که به دنبال آن عملیات تولید و پخش آسفالت نیز از ۱۵مرداد امسال آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.
شهر ایلخچی به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز واقع‌ شده است.
فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه خرابی آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر را اجتناب ناپذیر می کند.
شهر ایلخچی در مسیر تبریز - ارومیه قرار دارد و در واقع تردد خودروها در این مسیر در زمان حاضر از داخل شهر انجام می شود.
سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون تردد در این مسیر انجام شده است.
انتهای پیام/
پیشرفت ۵۲ درصدی کنارگذر ایلخچی پس از ۱۵ سال رکود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار