یادداشت نصر/

وزیری که آمد، گفت، نشنید و رفت!

1402/09/02 - 16:54 - کد خبر: 103312 نسخه چاپی

نصر: صبح امروز بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز برگزار شد، اما نکاتی درباره این همایش قابل طرح است.

بیست و هفتمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز صبح امروز با استقبال مدیران بخش خصوصی و دولتی و همچنین حضور پررنگ رسانه ها برگزار شد، اما علی رغم اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی برای شنیدن حرف های فعالان بخش تولید و صادرات به این همایش دعوت شده بود، حضور در مراسم دیگری در تبریز را ترجیح داد و با سه ساعت تاخیر در این همایش حضور یافت و پس دقایقی سخنرانی و بدون شنیدن حرف های فعالان بخش تولید و صادرکنندگان رفت!
سید احسان خاندوزی برای بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات ایران حرف هایی را از پیش آماده کرده بود و همان ها را پشت تریبون بیان کرد که ارتباط چندانی با بحث هایی که توسط اعضای اتاق بازرگانی و دیگر سخنرانان ارائه کرده بودند نداشت. در حالی که انتظار می رفت وزیر اقتصاد و دیگر وزیران تیم اقتصادی دولت از اول صبح به سیاق وزیران دولت های پیشین در 27 دوره برگزاری این همایش پای صحبت ها و پیشنهادات صنعتی ها و تجار نشسته و در آن مشارکت می کردند.
البته نا گفته نماند که همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران چند سالی است که به دلیل حذف بخش علمی آن دیگر آن رونق و کارکرد سابق خود را از دست داده است. پیش از این همایش ملی توسعه صادرات با حضور پررنگ وزیران اقتصادی دولت، مدیران بخش خصوصی و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در دو بخش برگزار می شد و دانشگاهی ها مسائل و چالش های توسعه صادرات کشور را تحت مطالعه علمی قرار داده و نتایج آن را در این همایش ارائه می کردند و قطعنامه پایانی همایش های توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز به مثابه نقشه راه عملیاتی پیش روی دولت های وقت قرار می گرفت، اما دریغ که با حذف بخش علمی این همایش سالانه، دیگر آن اثرگذاری سابق از بین رفته است.
وزیر اقتصاد امروز حرف های رئوسای اتاق های بازرگانی ایران در تبریز را نشنید، در حالی که مورد خطاب همه سخنرانان بود و بسیاری از گره ها به دست خاندوزی باید باز می شد. اما جای وزیر صنعت و وزیر کار هم امروز در تبریز خالی بود و جایشان باید گل می نشاندیم!
یکی از مدیران ارشد بخش خصوصی پس از پایان همایش امروز کنایه ای هر چند به شوخی خطاب به تعدادی از خبرنگاران کرد و گفت: کاش همه مسئولانی که امروز اینجا آمدند، مانند آیت الله آل هاشم با مطالعه و تحقیق قبلی می آمدند تا مشکلات و گره های تولید و صادرات باز می شد!
خارج از تعارف، شوخی این مدیر صنعتی کاملاً جدی است؛ هیچ یک از سخنران های بیست و هفتمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی مانند امام جمعه تبریز دقیق و ریز به گلوگاه های رشد تولید و توسعه صادرات اشاره نکردند، در حالی که انتظارات از امثال وزیر اقتصاد و دیگر همکاران او دقیقاً همین بود که به مشکلات بخش تولید و صادرات آگاه باشند و با آگاهی اقدام کنند.
تبریز قطب صنعت و تجارت ایران است؛ در گذشته همین بوده و در آینده هم با توجه به ظرفیت های نیروی انسانی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و جغرافیایی خود قطب صنعت و تجارت ایران خواهد بود؛ پس روا نیست رویدادی به بزرگی همایش سالانه توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز چنین بی رمق باشد و با بی توجهی مدیران ارشد و تصمیم گیر دولت مواجه باشد.
جای دارد از مرحوم دکتر محمدباقر صدری هم یاد کنیم که بنیانگذار این همایش در دهه هفتاد بود و تا زمانی که عهده دار برگزاری این همایش بود، به بخش علمی آن توجه ویژه ای داشت. این دانشمند اقتصادی کشورمان هشتم آبان ماه گذشته دنیای خود را عوض کرد و امروز اولین همایشی بود که بدون دکتر صدری برگزار شد. روابط عمومی اتاق تبریز هم با تهیه ویدیویی یاد آن مرحوم را در همایش امروز گرامی داشت.
ضرورت دارد مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز قدر این فرصت و اهمیت آن را بدانند و این همایش سالانه را به صورت کلیشه ای و غیرموثر برگزار نکنند. لازم است بخش علمی این همایش با همکاری دانشگاهیان تبریز احیا شده و از سال آینده به عنوان رویداد واقعی ملی و اثرگذار برگزار شود. همه می دانیم که شان، منزلت و جایگاه تبریز بزرگ بسیار بالاتر است.

محمد سهرابی

انتهای پیام/
وزیری که آمد، گفت، نشنید و رفت! محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   Shbon   5 ماه پیش  

عالی عالی عالی
حیف که ......
پژوهشیار