رییس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد:

لزوم اتصال راه‌آهن آذربایجان به خطوط ریلی بین‌المللی/ مشکلات حمل‌ونقل مانع توسعه صادرات است

1402/09/02 - 13:28 - کد خبر: 103291 نسخه چاپی

نصر: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با تاکید بر لزوم اتصال راه آهن آذربایجان به کشورهای همسایه و خطوط راه آهن بین‌المللی، تاکید کرد: یکی از الزامات توسعه صادرات غیرنفتی حل مشکلات صنعت ترانزیت و حمل‌ونقل کشور است.

به گزارش خبرنگار نصر، یونس ژائله دقایقی پیش در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز که با حضور مسئولان کشوری، استانی و روسا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تبریز برگزار شد، با اشاره به محور انتخاب شده برای بیست و هفتمین همایش ملی صادرات غیر نفتی ایران با عنوان «نجات صادرات غیر نفتی با نرخ ارز واقعی»، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای وزیر، وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست؛ مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است اما خودمان نمی‌خواهیم حل شود.
وی با بیان‌اینکه یک‌عده نمیخواهند این کشور پیشرفت بکند، اظهار کرد: هیچ شکی نیست تمامی مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، عمدی است چرا که هر کجا که رفتیم مسئولین این کشور برای تولید کنندگان موانع ایجاد کردند. ما کاری با کارهای سیاسی نداریم ما دنبال خالص سازی هم نیستیم، ولی قطعا باید کاری بکنید.
ژائله گفت: آقای وزیر! تمام مشکلاتی که‌ در کشو‌ر وجود دارد به دست خودمان قابل حل است و ربطی به تحریم‌و‌کشورهای خارجی و دشمن ندارد.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰ تا سامانه داریم! در شرکت‌های کوچک ۱۲ نفر نشسته و سامانه درست می‌کنند تا بتوانند یک کاری با بدون مانع پیش ببرند. تنها ۶ ماه طول می‌کشد تا یک فعال اقتصادی بتواند محصول خود را صادر کند.
وی گفت: آقای وزیر! شما مسئول رفع موانع کسب و کار در کشور هستید. متولی و مسئول پیگیری مشکلات فعالین اقتصادی کشور نیز خودتان هستید و نباید امورات را به دیگران پاس بدهید، ما حل مشکلاتمان را از خودتان می‌خواهیم.
رییس اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: فعالین اقتصادی با بروکراسی پیچیده اداری در صادرات دست و پنجه نرم می‌کنند و از طرفی تعداد زیادی کارت های بازرگانی یکبار مصرف درست کردیم و تعهد ۶ میلیارد سند داریم. کارت‌ بازرگانی واحدهای تولیدی بسته شده است و اجناسشان با کلی گرفتاری در گمرک مانده است. 
رییس اتاق بازرگانی تبریز ابراز کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند تا بتوانند چوب لای چرخ فعالین اقتصادی بگذارند و روابط با کشورهای همسایه را بهم بزنند، ما با همسایگان خود دوست هستیم و باید از این دوستی در مراودات تجاری و صادرات بهره ببریم. در حالی  که ما در جنگ اقتصادی هستیم، نمی توانیم بپذیریم عده‌ای تلاش کنند تا روابط ما با همسایگان را مخدوش کرده و چوب لای چرخ تولید و صادرات بگذارند.
ژائله با بیان اینکه بباید روابطمان را با کشورهای همسایه حفظ کنیم، تاکید کرد: ما در بدترین شرایط به عراق کمک‌کردیم‌، ولی هیچ‌وقت نتوانستیم به نحو احسن از این دوستی ها در تجارت بهره‌برداری کنیم.
وی با بیان اینکه تمام کریدورهای مواصلاتی برای توسعه صادرات باید باز شوند، اذعان کرد: با حرف و حدیث کاری نمی‌شود کرد. تنها راه وارد کردن ۳۰ میلیارد دلار سود و ارز به کشور، باز کردن راه‌های مواصلاتی به آذربایجان و اتصال راه آهن آذربایجان به کشورهای همسایه و خطوط راه آهن بین‌المللی و نیز فعال نمودن لجستیک دریایی است. 
وی در پایان حل مشکلات صنعت ترانزیت کشور را یکی از الزامات راهبردی توسعه صادرات دانست.
انتهای پیام/
لزوم اتصال راه‌آهن آذربایجان به خطوط ریلی بین‌المللی/ مشکلات حمل‌ونقل مانع توسعه صادرات است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار