وزیر اقتصاد در تبریز مطرح کرد:

ارزش محصولات صادراتی کشور باید ارتقا یابد/ ممنوعیت‌ های صادراتی را حذف می‌کنیم 

1402/09/02 - 12:09 - کد خبر: 103274 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: الزام اقتصاد کشور ما پرهیز از خام فروشی و صادرات محصولات با فناوری های جدید است تا ارزش صادراتی بیشتری حاصل کشور شود.

به گزارش خبرنگار نصر، سید احسان خاندوزی دقایقی پیش در بیست و هفتمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز با تمجید از تلاش ۳۰ ساله اتاق بازرگانی تبریز در برگزاری موفق همایش‌های توسعه صادرات غیرنفتی، افزود: دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم مسیر توسعه صادرات را طی کنند.
وی ادامه داد: به ظاهر تراز بازرگانی غیرنفتی ما مثبت نیست، هر چند تراز تجاری کشور در مجموع با لحاظ نفت مثبت است. البته این موضوع ناشی از تغییرات قیمت های جهانی است و در حالی که به لحاظ وزنی ۲۷ درصد افزایش صادرات داشتیم، از لحاظ ارزی کاهش داشتیم.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: الزام اقتصاد کشور ما پرهیز از خام فروشی و صادرات محصولات با فناوری های جدید است تا ارزش صادراتی بیشتری حاصل کشور شود.
خاندوزی گفت: مجلس و دولت با همین هدف افزایش ارزش افزوده بالاتر در محصولات صادراتی، عوارض بیشتری برای صادرات محصولات خام اعمال می‌کنند. گذار اقتصادی به سمت تولید دانش‌بنیان یک ضرورت است و اگر این مسیر را دنبال نکنیم، همین منوال ادامه نی یابد، هر چند این مسیر ممکن است اعتراض گروهی از فعالان اقتصادی را هم سبب شود.
وی افزود: اولویت کنترل کوتاه مدت بازار ارز، حمایت از صادرکنندگان به عنوان تامین‌کنندگان ارز است. صادرات از نان شب برای اقتصاد ایران واجب تر است و نباید در این زمینه اقدامات تزیینی و شعاری انجام داد.
خاندوزی گفت: ما سال ها از بخش غیرمولد اقتصاد کشور بها دادیم و کسی هم از مالیات و دیگر جاها سراغشان را نگرفت، اما ببینید تولیدکنندگان با چه رنجی کار کردند، مالیات دادند و تولید کردند.
وی افزود: اصرار ما در این دولت برای حذف ممنوعیت های صادراتی است و در حوزه تنظیم گری بازار داخل هم نباید تولیدکننده غافلگیر شود و از چندین ماه قبل از تصمیمات احتمالی آگاه شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: امیدوارم مصوبه دولت در این خصوص امیدوارم تا یک ماه آینده برسد و نوع جدیدی از تعامل دولت و بخش خصوصی را شاهد باشیم.
خاندوزی در پایان گفت: رقابت‌پذیری محصولات تولیدکنندگان داخلی نباید از محل افزایش نرخ ارز باشد، بلکه از محل افزایش فناوری و کیفیت آنها باشد، چرا که در بلندمدت این به زیان تولید و صادرات ما خواهد بود.
انتهای پیام/
ارزش محصولات صادراتی کشور باید ارتقا یابد/ ممنوعیت‌ های صادراتی را حذف می‌کنیم  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار