سخنگوی اورژانس استان به مناسبت هفته قربانیان ترافیکی مطرح کرد:

۲۰۸ کشته و ۱۷ هزار مصدوم آمار سوانح جاده ای استان در سال ۱۴۰۲

1402/09/01 - 20:46 - کد خبر: 103233 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: یک چهارم از ۸۸ هزار ماموریت اورژانس استان در سال ۱۴۰۲ مربوط به سوانح رانندگی بوده که ۲۰۸ نفر تاکنون سر صحنه فوت کرده و بیش از ۱۷ هزار نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

به گزارش نصر، هفته ای که گذشت از طرف سازمان بهداشت جهانی هفته یادواره قربانیان ترافیک نامیده شده است و هدف از این نام گذاری ایجاد حساسیت در متولیان امر برای پیشگیری از افزایش تلفات رانندگی است. به همین مناسبت وحید شادی نیا، سخنگوی اورژانس استان در گفتگو با خبرنگار نصر در خصوص این هفته گفت: هدف از این نام گذاری صرفا اعلام آمار و ارقام مربوط به قربانیان ترافیکی نیست و بایستی به ابعاد مختلف این موضوع رسیدگی شود. البته تصادفات همواره منجر به فوت نمی شود و تصادفاتی که منجر به نقص عضو می شود، تبعات روانی و مالی سنگینی برای فرد و خانواده اش خواهد داشت و مشکلات فراوانی برای فرد مصدوم ایجاد می کند.
وی در ادامه افزود: هدف از نام گذاری این هفته انعکاس پیامد های روحی، جسمی و مادی تصادفات بوده تا راهکارهایی برای کاهش اتفاقات اندیشیده شود. 
شادی نیا در خصوص تعداد قربانیان ترافیکی استان در سال گذشته و امسال تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ از ۱۳۸ هزار ماموریت اورژانس، ۲۸ هزار ماموریت مربوط به تصادفات بوده که متاسفانه ۲۸۸ نفر جان خود را از دست دادند. امسال نیز یک چهارم از ۸۸ هزار ماموریت اورژانس مربوط به سوانح رانندگی بوده و ۲۰۸ نفر تاکنون (زمان مصاحبه) سر صحنه فوت کردند که آمار نگران کننده ای است. البته سال گذشته بیش از ۲۳ هزار نفر و امسال حدود ۱۷ هزار نفر بدلیل مصدومیت ناشی از تصادفات به مراکز درمانی منتقل شدند.
سخنگوی اورژانس استان اشاره ای به مصدومیت افراد تجمع کننده در صحنه تصادف اشاره کرد و گفت: متاسفانه اغلب اوقات هم مصدومیت ها به دلیل تجمع افراد صورت می گیرد که مشخص نیست به چه دلیل در منطقه تصادف تجمع می کنند. بایستی فرهنگ رانندگی اصلاح شود و اقدامات گسترده ای در خصوص فرهنگ سازی رانندگی انجام شود. سومین علت مرگ مردم در کشور تصادفات رانندگی است که متاسفانه اغلب کشته شدگان و مصدومان مربوط به جوانان است.
وی ادامه داد: آموزش همگانی یکی از حلقه های مهم فرهنگ سازی است که امیدوارم ادامه داشته باشد. زمانی روی موضوع بستن کمربند ایمنی برنامه های مختلفی ارائه شد و تاثیرگذار بود و امیدوارم در سایر حوزه ها هم آموزش گسترده صورت گیرد. ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد که در صورت تعیین مکان های مناسب در نزدیکی های شهر می تواند منجر به کاهش تصادفات شود ولی آنطور که باید به این موضوع فکر نشده است.
شادی نیا در پایان گفت: یکی از مهم تدین هدف های اورژانس رسیدن سریع به مکان های حادثه است تا عوارض سانحه کاهش یابد. لذا تماشاگران حادثه هم از دیگر معضلات ماموریت های اورژانس بوده و امیدوارم مردم این موضوع را رعایت کنند و حریم شخصی مردم را حفظ کنند.
انتهای پیام/
۲۰۸ کشته و ۱۷ هزار مصدوم آمار سوانح جاده ای استان در سال ۱۴۰۲ حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار