مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی خبر داد:

ضرورت حمایت سازمان های فعال در حوزه سلامت روان از باباباغی

1402/09/01 - 14:18 - کد خبر: 103218 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت رسیدگی بیشتر به وضعیت مجتمع درمانی باباباغی ( محل نگهداری بیماران مبتلا به جذام ) تبریز، گفت: خدمات دهی بهتر در این مجموعه نیازمند کمک و حمایت سازمان‌های مرتبط با حوزه سلامت روان است.

به گزارش نصر، زهرا کوهی روز چهارشنبه در دیدار با رییس و پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی رازی و باباباغی تبریز، از تلاش ها کادر درمان و خدمات این دو مجموعه قدردانی و اظهار کرد: بدون تردید تلاش های شبانه روزی کارکنان و به خصوص پرستاران در حوزه سلامت روان، تاثیر بسیار مهم و تعیین کننده بر بهبود و ارتقای سلامت روانی جامعه دارد.
وی با تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت زینب (س)، نامگذاری این روز به عنوان روز پرستار را بسیار مهم و از نظر معیارهای اسلامی و انسانی دارای نکات والای اخلاقی دانست و افزود: خدمت بی منت به افرادی که از نظر روان دچار مشکلات عدیده هستند، امری بسیار خداپسندانه و دارای پاداش اخروی است.
کوهی ادامه داد: طبق گزارش های منتشر شده در رسانه ها طی ماه های اخیر، در بیمارستان رازی و مجتمع درمانی باباباغی اقدامات بسیار مهم و ارزنده ای به ویژه در خصوص بازسازی منازل این مجتمع صورت گرفته که این فعالیت ها طی سال های متمادی بی نظیر است.
وی یادآور شد: گستردگی خدمات در این مجتمع نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه های مختلف است.
رییس مرکز آموزشی و درمانی رازی و مجتمع باباباغی تبریز نیز در این دیدار با ارایه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته طی دو سال اخیر، استانداردسازی و رفاه حال بیماران را هدف اصلی خود برشمرد و گفت: از بخش های درمانی بدون استفاده به نحو احسن در جهت استقرار بیماران مزمن که سال ها نمی توانستند از هواخوری مناسب استفاده کنند، بهره برداری شده است.
علی اصغرزاده یادآور شد: با انجام برخی اقدامات رفاهی و معیشتی اکنون رضایتمندی مطلوبی در بیمارستان رازی و مجتمع باباباغی حاصل شده است.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم حوزه سلامت روان به فراموشی سپرده شود، خواستار حمایت و پشتیبانی و توجه ویژه سازمان ها و نهادهای مختلف اقتصادی و جامعه خیرین به این حوزه شد.
اصغرزاده با ابراز تاسف از اینکه ریشه تمام ناهنجاری و آسیب های اجتماعی از بی توجهی به مقوله سلامت روان ناشی می شود، توجه و سرمایه گذاری در این زمینه را ضامن سلامت جامعه و آینده مطلوب دانست.
باباباغی در زمان قاجاریه با توجه به اینکه تبریز در آن دوره ولیعهدنشین بود، تفرجگاه و شکارگاه ولیعهدهای آن زمان بود، تا اینکه در سال ۱۳۱۲ توسط وزارت بهداری وقت خریداری شد و بیماران جذامی که تا آن تاریخ در « آرپا دره سی » واقع در جاده تبریز-اهر ساکن و وضع اسفباری داشتند، با ساخت تعداد ۴۰ اتاق کاهگلی به باباباغی انتقال و در آنجا اسکان داده شـدند.
با گذشت زمان و با مطرح شدن وضع بیماران جذامی در جامعه و زیر فشار افکار عمومی، حاکمیت وقت مجبور شد به وضع بیماران جذامی بیشتر رسیدگی کند، تا اینکه در سال ۱۳۴۲ سازمان حمایت از جذامیان تشکیل می شود و تولیت و مدیریت جذامیان را به عهده می گیرد و امکاناتی برای جذامیان در نظر گرفته می شود و تعدادی ساختمان خدماتی و درمانی در باباباغی ساخته می شود.
بعد از انقلاب اسلامی و در اجرای سیاست های حمایتی از اقشار مستضعف امکانات رفاهی و درمانی و پشتیبانی در جهت رفاه حال و حمایت از ساکنان باباباغی گسترش یافت و در کنار اختصاص جیره غذایی مرتب و کامل، احداث ساختمان های رفاهی از جمله حمام های زنانه و مردانه، تکمیل سالن اجتماعات، ساخت کتابخانه عمومی، اجرای طرح انتقال آب مشروب از شهر، انتقال گاز شهری، ساخت مرکز مخابرات، آسفالت جاده دسترسی، روشنائی محوطه، ۵۰ نفر از فرزندان سالم بیماران در همین مجموعه استخدام شدند.
این مرکز دارای یکصد هکتار عرصه با زیربنای ۳۰ هزار مترمربعی است و به صورت آسایشگاهی و بستری اداره می شود و دارای بخش های پاراکلینیکی بیمارستان شامل درمانگاه عمومی، داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه، درمانگاه های زنان و زایمان، چشم پزشکی، دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی است.
انتهای پیام/
ضرورت حمایت سازمان های فعال در حوزه سلامت روان از باباباغی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار