مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی؛

۲.۴۸ میلیون مترمکعب آب با انسداد چاه های غیرمجاز در آذربایجان شرقی صرفه جویی شد

1402/09/01 - 09:54 - کد خبر: 103177 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از صرفه جویی ۲.۴۸ میلیون مترمکعبی آب در حوضه های آبریز سه گانه استان از محل انسداد چاه های غیرمجاز در سالجاری خبر داد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: در این مدت ۷۴۴ حلقه چاه غیرمجاز در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه، ارس و سفیدرود بزرگ بسته شده که گام بزرگی در احیا آب های زیرزمینی در استان است.
وی با تشریح تعداد چاه های مسدود شده و میزان آب صرفه جویی شده در حوضه های آبریز سه گانه استان افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۸۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از این محل ۱.۱ میلیون مترمکعب در بهره برداری از آب زیرزمینی صرفه جویی شد.
غفارزاده اضافه کرد: در حوضه آبریز سفید رود بزرگ نیز ۸۶ حلقه چاه پر شد و از این محل نیز ۹ دهم میلیون مترمکعب در برداشت آب های زیرزمینی صرفه جویی شد.
وی به حوضه آبریز رودخانه ارس نیز اشاره کرد و گفت: در این حوضه نیز ۱۶۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از برداشت ۴۸۰ هزار مترمکعب از آب های زیرزمینی منطقه جلوگیری شد.
غفارزاده به دیگر اقدامات آب منطقه ای استان در ارتباط با احیا و تعدیل آب های زیرزمینی استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر انسداد چاه های غیرمجاز که مهم ترین اقدام در این حوزه است اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری و نصب کنتور نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات ارزشمندی انجام شده است.
وی ادامه داد: امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۶۶ پروانه بهره داری اصلاح و تعدیل و ۳۸۵ کنتور هوشمند در مبادی بهره برداری نصب شده که نقش مهمی در افزایش سطح آب های زیرزمینی استان دارد.
غفارزاده افزود: مشابه این اقدامات در حوضه های آبریز ارس و سفیدرود بزرگ انجام شده و به ترتیب دو پروانه بهره برداری در حوضه ارس اصلاح و تعدیل و ۱۷ کنتور نصب شده و در حوضه سفیدرود بزرگ نیز ۱۳ پروانه تعدیل و اصلاح و ۲۷ دستگاه کنتور در مبادی بهره برداری نصب شده است.
۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز و ۲۵ هزار کیلومتر رودخانه در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.
حجم آب فعلی سفره های زیرزمینی استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۸.۱۲ میلیون مترمکعب کمتر شده و نسبت به سال آغاز اندازه گیری (۱۳۶۱ تا ۱۳۸۹) بیش از ۱۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر شده است.
 مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.
انتهای پیام/ 
۲.۴۸ میلیون مترمکعب آب با انسداد چاه های غیرمجاز در آذربایجان شرقی صرفه جویی شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار