همایش علمی جبار باغچه‌ بان در مرند برگزار شد

1402/08/30 - 17:48 - کد خبر: 103154 نسخه چاپی

نصر: صبح امروز سه‌شنبه، با حضور  مدیر کل هنرهای نمایشی، چهره‌های علمی و هنری کشور، همایش علمی جبار باغچه‌بان در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد مرند برگزار شد. 

به گزارش نصر، دومین دوره این جشنواره در حالی به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود که ،همایش علمی جبار باغچه‌بان، آخرین برنامه تقویم کاری این دوره از جشنواره، برگزار شد.
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد مرند میزبان چهره‌ها و اساتید علمی و هنری کشور بود.
این همایش با صحبت‌های ابتدایی دبیر علمی همایش، نادر برهانی مرند، از اساتید و نویسندگان تئاتر کشور آغاز شد. برهانی مرند ابتدا به معرفی سخنرانان پرداخت و در ادامه در خصوص فعالیت های روانشاد جبار باغچه‌بان در حوزه تئاتر کودکان ارائه کرد.
منوچهر اکبرلو، نویسنده و پژوهشگر تئاتر حوزه کودک و نوجوان با بیان شرحی از زندگانی زنده‌یاد باغچه‌بان، به اهم فعالیت‌های وی از زمان کوچ از خانات ایروان به مرند و تبریز پرداخت. اکبرلو باغچه‌بان را یکی از اولین دغدغه‌مندان حوزه کودک و نوجوان دانست و گفت: وی در دوران معلمی به یادگیری مهارت توسط کودکان بسیار همت می‌گماشت و تئاتر را ابزاری برای تربیت و دانش‌افزایی کودکان می‌دانست.
 
محمد علی الفت نوبری، آخرین فرزند مرحوم میرزا‌عباسعلی الفت نوبری، موسس مدرسه احمدیه مرند به نقل خاطره‌ای از پدر خویش در خصوص استخدام روانشاد جبار باغچه‌بان پرداخت. نقل خاطره ایشان از خط‌شکنی پدر خویش و جبار باغچه‌بان تشویق بی‌امان حاظرین را به همراه داشت.
اسفندیار معتمدی، اکبر ایرانی، محمد بیرامی سخنرانانی بودند که هر کدام به بیان فرازهایی از زندگانی و مجاهدات علمی مرحوم باغچه بان پرداختند.
پیام صوتی ثمینه باغچه‌بان، به برگزارکنندگان نشست و جشنواره، مردم مرند و آذربایجان، به همراه شرح مختصری از فعالیت‌های پدر از دیگر بخش‌های همایش بود که واکنش و تشویق دانشجویان حاضر در سالن را به همراه داشت.
در پایان مراسم، کاظم نظری، اسرافیل فرج‌اللهی به همراه جمعی از اساتید علمی و هنری کشور از سه کتاب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان رونمایی کردند.
«جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار تئاتر کودک در ایران» به نویسندگی داوود کیانیان و «تاریخنامه یکصد سال تئاتر مرند» نوشته محمود یوسفی مرند و «مدرسه احمدیه» که شامل سه مقاله و سه نمایشنامه برگزیده اولین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان کتاب‌هایی بودند که در خلال این جشنواره و توسط دبیرخانه جشنواره باغچه‌بان چاپ و منتشر شد.
دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان ۲۷ الی ۳۰ آبان در مرند برگزار شد.
انتهای پیام/
همایش علمی جبار باغچه‌ بان در مرند برگزار شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار