مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

سال‌هاست از کمبود پرستار در استان رنج می‌بریم

1402/08/29 - 17:32 - کد خبر: 103107 نسخه چاپی

نصر: مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سال گذشته ۱۴۰ نفر نیرو و امسال نیز ۶۰۰ نفر نیروی طرحی جذب دانشگاه علوم پزشکی شده است.

به گزارش نصر، “یوسف اشرفی” امروز در نشست خبری به مناسبت روز پرستار ضمن تبریک این روز به پرستاران خدوم و زحمت کش در بیمارستان ها، اظهار کرد: سالروز ولادت حضرت زینب که به روز پرستار مزین‌شده است، نماد‌ ایثار، بردباری، صبر، شجاعت و مدیریت بحران است.
وی گفت: به جز دو شهرستان مراغه و سراب که دارای دانشکده مستقل پرستاری هستند، مابقی شهرستان‌ها زیرمجموعه دانشگاه تبریز هستند که در مجموع در استان ۴۳ مرکز بیمارستانی داریم که ۲۸ مورد آن دولتی، ۲ مورد تأمین اجتماعی و سه بیمارستان نیز مربوط به نیروهای مسلح و نظامی و مابقی بخش خصوصی است.
اشرفی با بیام اینکه متوسط دریافتی پرستاران ۱۵ میلیون تومان است، اذعان کرد و گفت: در استان ۱۴ هزار نفری گروه پرستاری وجود دارد که شامل پرستاران اتاق عمل، بیهوشی، کمک پرستار و غیره هستند؛ به غیر از بخش‌های بیمارستانی، ۲۰۰ نفر از پرستاران در مراکز بهداشتی درمانی نیز حاضر هستند.

با کمبود پرستار نسبت به تخت مواجه هستیم
 مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه میزان پرستار به هر تخت در کشور ما فاصله زیادی با دنیا دارد، تصریح کرد و گفت: شاخص‌های تعیین پرستار نسبت به هر تخت، ۰،۸۲ درصد است که این مقدار در سطح کشور ۰،۹۵ بوده و استاندارد وزارت بهداشت نیز ۱.۸ عنوان شده که البته با میانگین دنیا فاصله زیادی داریم.این آمارها حاکی از آن است که با کمبود پرستار نسبت به تخت مواجه هستیم.
اشرفی افزود: هفت هزار تخت بیمارستانی در استان داریم که به جزء مناطق کم برخوردار در اکثر مناطق، ضریب اشغال تحت ها بالای ۸۰ درصد است. بر اساس معیارهای جهانی برای هر تخت تعداد چهار نفر پرستار لازم است

۷۳ درصد کادر پرستاری آذربایجان شرقی را زنان تشکیل می دهند
وی با بیان‌اینکه ۷۳ درصد کادر پرستاری استان ما را زنان ‌و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند، ابراز کرد‌ و‌ گفت: به دلیل اینکه پرستاران ناچار به تحمل اضافه کاری ها هستند و مطالبات این بخش نیز با تاخیر پرداخت می شود، برای پر کردن خلاء های ناشی از کمبود پرستار ناچار به دست اندازی به اوقات غیرکاری نیروهای انسانی موجود هستیم.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: نزدیک به ۳۳ درصد نیروهای بیمارستانی نیروهای طرحی و شرکتی است؛ سال گذشته یک قانون فرزندان ایثارگری ابلاغ شد که تعداد قابل توجهی از نیروهای ما با استفاده از این بخش، تبدیل وضعیت شدند.
اشرفی با اشاره به اینکه  ۹۰ نفر در سطح دکترا، یکهزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۹ هزار نفر در مقطع کارشناسی دانش آموخته پرستاری در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: از نظر وجود نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده در استان مشکلی وجود ندارد و عمده ترین مشکل در این راستا استخدام این افراد است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۴۰ نفر نیرو و امسال نیز ۶۰۰ نفر نیروی طرحی جذب دانشگاه علوم پزشکی شده است.

مجوز ۲۶ مورد مراقبت در منزل
وی بیان کرد: کل مراکز مراقبت در منزل در کشور یک هزار و ۴۵۰ مورد است که ۳۵ مورد در استان است که ۲۶ مورد فعال است. 
وی اضافه کرد: بخش روانی و بخش سوختگی دو بخشی است که قانون سخت و زیان‌آور در آن تعبیه شده است ولی ما تلاش می‌کنیم این قانون شامل همه بخش‌های پرستاری شود.
در ادامه این نشست، “مهدی ظلّی”، رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی جامعه پرستاری اعمال تعرفه های کنونی پزشکان برای این قشر است.
وی جبران کمبود پرستار را مطالبه مستقیم مردم عنوان کرده و گفت: آسیب کمبود تعداد پرستاران مستقیماً متوجه بیمار و خانواده او خواهد بود. وقتی نیرو کم است مجبوریم به صورت اضافه کاری از همکاران موجود بهره ببریم که موجبات خستگی آنان را فراهم خواهد کرد و در ادامه این بیمار است که آسیب خواهد دید.

هرساعت اضافه کاری پرستاران ۲۵ هزار تومان 
وی مبلغ پرداختی به ازای اضافه کاری پرستاران را بسیار پایین عنوان کرده و گفت: این مبلغ ساعتی از ۱۵ الی ۲۵ هزار تومان است که بسیار کم بوده و علاوه بر آن با تأخیر هشت ماهه نیز پرداخت می‌شود. لازم است مدیران و مسئولان در این رابطه نیز اقدام کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود حل شود.
ظلّی با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خاطر پرداخت معوقه های تعرفه‌ای سال گذشته پرستاران آذربایجان شرقی، گفت: از این نظر استان ما رتبه اول کشوری را در اختیار دارد که اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال در سه مرحله به حساب پرستاران شاغل واریز شد.
رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز موضوع اختصاص فوق العاده خاص به پرستاران را یکی از ضروریات عنوان کرده و گفت: باید به وعده‌هایی که توسط مسئولان در روز پرستار مطرح می‌شود، عمل کرد تا مانع از دلسردی‌های این قشر شویم.
وی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان تنها در روز پرستار سراغ این قشر نیامده و برای حل مشکلات عدیده آنها در طول سال همت گمارند.
انتهای پیام/
سال‌هاست از کمبود پرستار در استان رنج می‌بریم سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار