ذوقی خبر داد:

جدیدترین نرخ مشارکت اقتصادی و وضعیت بیکاری آذربایجان‌شرقی

1402/08/28 - 11:44 - کد خبر: 103031 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، در تابستان سال 1402 سهم اشتغال بخش خصوصی استان افزایش یافته است؛ بطوری که با 87.2 درصد، از سهم اشتغال بخش خصوصی کل کشور 1.4 درصد بالاتر بوده است.

به گزارش نصر، فرهاد ذوقی ظهر دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است؛ به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به‌عنوان یکی از شاخص‌‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌‌شود و نرخ بیکاری یکی از شاخص‌‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
وی افزود: مرکز آمار ایران طرح آمارگیری نیروی کار را با هدف برآورد شاخص‌‌های نیروی کار به صورت فصلی، سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌‌ها با روش نمونه‌‌گیری چرخشی در فصل‌های مختلف سال اجرا می‌کند. 
ذوقی تصریح کرد: این طرح در فصل پاییز ۱۴۰۲ براساس نمونه‌‌ای متشکل از ۱۹۰ خوشه ۱۲ خانواری از خانوارهای شهری و روستایی استان، از تاریخ ۲۰ آبان لغایت ۳ آذر سال ۱۴۰۲ اجرا و به دلیل ساختار پراکندگی نمونه‌ها ، امکان برآورد شاخص‌‌ها در سطح شهرستانی مقدور نبوده و نتایج طرح در سطح استان بررسی می شود.
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: براساس نتایج اجرای طرح نیروی کار استان آذربایجان شرقی در فصل تابستان سال ۱۴۰۲شاخص های نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال، نرخ بیکاری کل ، نرخ بیکاری جوانان و نرخ اشتغال استان نشان‌دهنده وضعیت مطلوب‌تری نسبت به کل کشور است.
وی اضافه کرد: براساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال ۱۴۰۲ با ۴۳.۵ درصد،  ۱.۹ درصد از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بیشتر می¬باشد. همچنین نسبت اشتغال استان در تابستان سال ۱۴۰۲ با ۴۰.۶ درصد، ۲.۳ درصد از نسبت اشتغال کشور بیشتر است.
ذوقی خاطرنشان  کرد: این گزارش نشان می دهد نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله استان در تابستان سال ۱۴۰۲ به ترتیب برابر با ۶.۶ و ۱۴.۵ درصد می باشد که از نرخ های بیکاری کشوری به ترتیب ۱.۳ و ۰.۶ درصد کمتر است. 
وی ادامه داد: بررسی سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت استان در تابستان سال ۱۴۰۲ نشان می دهد این بخش ها به ترتیب با ۱۷.۹ و ۳۹.۶ درصد از سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت کل کشور به ترتیب ۲.۴ و ۵.۶ درصد بیشتر بوده است؛ بدیهی است سهم اشتغال بخش خدمات استان از سهم اشتغال خدمات کل کشور کمتر خواهد بود.
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: براساس نتایج طرح در تابستان سال ۱۴۰۲ سهم اشتغال بخش خصوصی استان افزایش یافته است بطوری که  با ۸۷.۲ درصد، از سهم اشتغال بخش خصوصی کل کشور ۱.۴ درصد بالاتر بوده است.
انتهای پیام/
جدیدترین نرخ مشارکت اقتصادی و وضعیت بیکاری آذربایجان‌شرقی خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار