آیت الله سبحانی: علامه طباطبائی مسایل فلسفی را در حوزه علمیه اشاعه داد

1402/08/28 - 10:42 - کد خبر: 103030 نسخه چاپی

نصر: آیت الله جعفر سبحانی در پیام تصویری به کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی تبریزی، یادآوری کرد: این عالم و فقیه و مفسر بزرگ جهان اسلام، مسایل فلسفی را در حوزه علمیه اشاعه داد که تا پیش از او چندان به موضوع فلسفه در حوزه ها توجه نمی شد.

به گزارش نصر، ایشان در این پیام با بیان اینکه علامه طباطبائی از شخصیت های نادرالوجود است که به ندرت حوزه ها و مجامع علمی، صاحب چنین افرادی می شود، اظهار کرد: این مرد بزرگ و علامه جامع الاطراف در ترویج علم کمال نهایت تلاش و تاثیرگذاری در جهان اسلامی و به خصوص تشیع را داشت.
وی با بیان اینکه علامه طباطبائی کسی بود که کار یک امت را انجام داد، با اشاره به آیات قرآنی، افزود: چنین افرادی در کلام الهی بارها مورد تمجید و تحسین قرار گرفته اند که در عالم بشریت افرادی پیدا می شوند که کار یک نفر نه بلکه یک امت و جامعه را به انجام می رسانند و علامه بزرگوار از مصادیق این آیات الهی است.
علامه طباطبائی کسی بود که کار یک امت را انجام داد، با اشاره به آیات قرآنی، افزود: چنین افرادی در کلام الهی بارها مورد تمجید و تحسین قرار گرفته اند که در عالم بشریت افرادی پیدا می شوند که کار یک نفر نه بلکه یک امت و جامعه را به انجام می رسانند و علامه بزرگوار از مصادیق این آیات الهی است.
آیت الله سبحانی ادامه داد: علامه طباطبائی به ظاهر یک فرد بود اما آثارش و برکاتش برای ایم امت اثرگذار بود به گونه ای که بارها از اشخاص مختلف تکریم ایشان از سوی آیت الله بروجردی شنیده شده و سندیت دارد.
وی تفسیرالمیزان را یکی از آثار ماندگار و بسیار بدیع در جهان اسلام معرفی کرد که علامه مشکلات برخی از آیات را با آیات دیگر کلام خدا رفع کرده و بسیاری از روایات را با استفاده از همین آیات قرآنی مستند ساخته است که اقدامی بسیار سخت، پیچیده و بسیار طاقت فرسا است.
آیت الله سبحانی با اشاره به ویژگی های شخصیتی علامه طباطبائی، گفت: بی آلایشی و ساده زیستی از خصوصیات بسیار بارز ایشان بودو علامه کسی بود که خود را نشان نمی داد به گونه ای که در یکی از محافل ایشان را با علمای دیگر اشتباه گرفتند.
وی درآوردن علم فلسفه در حوزه های علمیه از حالت بغرنج به حالت ملموس را یکی از مهمترین اقدامات علامه طباطبائی در عصر حاضر بیان و اضافه کرد: او مسایل بسیار پیچیده فلسفی، تفسیری و عرفانی را به شکل بسیار ساده بیان می کرد و با عبارات بسیار کوتاه مفاهیم عالی را تفسیر کرده و توضیح می دادند.
آیت الله سبحانی، تطبیق مسایل روایی با آیات قرآنی را از دیگر ویژگی های علمی ممتاز علامه طباطبائی برشمرد و یادآور شد: ایشان قلم فارسی و مقاله نویسی را به حوزه های علمیه تسری و توسعه داد.
علامه « محمدحسین طباطبایی» فیلسوف و اندیشمندی وارسته در زمینه تفسیر، حکمت و اخلاق در سال ۱۲۸۱ خورشیدی در روستای شادآباد نزدیک شهر تبریز دیده به جهان گشود و در پنج سالگی مادر و ۹ سالگی پدر خود را از دست داد.
علامه طباطبایی از سال ۱۲۹۰ تا ۱۲۹۶ به مدت ۶ سال پس از آموزش قرآن که در روش درسی آن روزها قبل از هر چیز تدریس می شد آثاری مانند گلستان و بوستان سعدی را فرا گرفت.
وی علاوه بر آموختن ادبیات، زیر نظر «علینقی خطاط» به یادگیری هنر خوشنویسی پرداخت و تحصیل ابتدایی نتوانست به ذوق سرشار و علاقه وافر وی پاسخ گوید از این جهت به مدرسه «طالبیه» تبریز وارد شد و به فراگیری ادبیات عرب، علوم نقلی، فقه و اصول پرداخت.
علامه طباطبایی، از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۴ مشغول فراگیری دانش های مختلف اسلامی شد و در ۲۵ سالگی به همراه برادرش به نجف اشرف سفر کرد و ۱۰ سال در این شهر مشغول تحصیل شد.
وی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد «سید ابوالقاسم خوانساری» که از ریاضی دانان مشهور آن زمان بود فرا گرفت و دروس فقه و اصول را نزد استادان برجسته یی مانند آیت الله نائینی و آیت الله اصفهانی آموخت.
طباطبایی فلسفه را از «سید حسین باد کوبه ای» و معارف الهی و اخلاق را از محضر عارف برجسته آیت الله «سیدعلی آقا قاضی طباطبایی» آموخت و پس از بازگشت به ایران، تحصیل و تحقیق علمی خود را ادامه داد و به قم مهاجرت کرد.
این عالم و فیلسوف برجسته از روحانیون تاثیرگذار در فضای فکری و مذهبی ایران در سده ۱۴ خورشیدی بود و در ۲۴ آبان ۱۳۶۰ خورشیدی در سن ۸۱ سالگی در شهر قم دیده از جهان فرو بست.
سلسله کنگره های علمی و بین المللی پاسداشت علامه طباطبائی ابتدا همزمان با سالروز وفاتش در شهر قم ( ۲۴ آبان) برگزار شد و کنگره دوم امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.
اختتامیه این کنگره ها روز ۳۰ آبان ماه در دانشگاه الزهرای تهران برگزار می شود.
انتهای پیام/
آیت الله سبحانی: علامه طباطبائی مسایل فلسفی را در حوزه علمیه اشاعه داد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار