رئیس سازمان جهادکشاورزی:

۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی سنددار شده‌اند

1402/08/27 - 12:29 - کد خبر: 102977 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از سنددار شدن حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: سال گذشته تنها هشت درصد اراضی سند داشتند اما اکنون با قدرت تمام جلو می‌رویم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی اراضی استان را سنددار کنیم.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت‌وگویی، افزود: برخی آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های مانع در راستای سنددار کردن اراضی وجود داشتند که با هماهنگی اداره دادگستری و ثبت اسناد، قوانین دست و پا گیر رفع شده تا بتوانیم صدور سند را تسهیل کنیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت گندم خریداری شده در استان، اظهار کرد: خرید گندمی که امسال در حوزه آرد نانوایی انجام گرفت، نیاز استان را برطرف کرد.
وی افزود: با احتساب بذر خریداری شده، نزدیک به ۵۰۰ هزار تن گندم و بذر در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ خریداری شده که ۴۳۰ هزار تن مربوط به گندم بوده و برای تامین آرد خبازی استان در سیلوها نگهداری می‌شود.
وی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آبی جدید، گفت: اگر قیمت برای کشاورزان جذابیت داشته باشد، قطعا میزان بیشتری از سطوح مزارع به کشت گندم و ارتقای بهره وری و ضریب نفوذ دانش به مزرعه اختصاص می‌یابد.
فتحی گفت: تمام تلاش دولت این است که قیمت گندم به موقع ابلاغ شود. تعیین قیمت گندم اکنون در شورای قیمت گذاری مطرح است و به محض ابلاغ، کشاورزان می‌توانند در برنامه ریزی کشت و ذرع خود از آن بهره ببرند. هرچند که از حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گندم دیم استان، بالای ۸۰ درصد در کشت پاییزه به زیر کشت رفته و از حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی گندم آبی نیز ۶۰ درصد کاشته شده است و بنابر پیش بینی هواشناسی نیز امسال، سال پربارانی پیش بینی می‌شود.
وی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز اظهار کرد: بیمه، تنها راه برای کاهش ریسک در بخش کشاورزی بوده و بیمه‌ای پایدار خواهد بود که میزان بیشتری از سطوح را پوشش بدهد. یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که همواره در معرض انواع آفات، امراض و حوادث قرار دارد و اهمیت بیمه کردن اراضی و محصولات در این راستا بسیار بیشتر است.
وی تاکید کرد: قبول داریم که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به برخی تعهدات خود عمل نمی‌کند و یکسری نواقصات دارد اما با قهر ما با بیمه نمی‌توان مشکلات را حل کرد بلکه باید سطوح بیشتر و فعالیت‌های بیشتری را تحت پوشش بیمه بیاوریم.
انتهای پیام/
۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی سنددار شده‌اند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار