پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا:

افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی و متحدانش است/ تاثیر طوفان الاقصی بر تحولات قفقاز

1402/08/25 - 18:30 - کد خبر: 102922 نسخه چاپی

نصر: پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا بیان کرد: عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی، هیمنه رژیم صهیونستی را فرو نشاند و پس از آن با رقم خوردن بزرگ‌ترین نسل‌کشی تاریخ بشریت بعد از جنگ جهانی دوم توسط رژیم صهیونیستی با مشارکت مستقیم آمریکا، اکنون یک فضای بین‌المللی در افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی و هر کشوری که متحد با او بود، شکل گرفته است.

به گزارش نصر، احمد کاظمی در نشست تخصصی طوفان الاقصی و تاثیر آن در قفقاز و آناتولی که به همت اندیشکده راهبردی قفقاز اناتولی و اوراسیا و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیریت فرهنگی دانشگاه تبریز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: در شرایط حساسی به سر می‌بریم و طبیعتا درک تحولات و الگوی حاکم بر این تحولات بسیار اهمیت دارد. 
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تحولات جنگ دوم قره باغ و پس از آن از سال ۱۳۹۹ نشان داد که عموما یک طرح کلان جهانی در راستای اجرای دالان طولانی ناتو علیه ایران، روسیه و چین وجود دارد.
وی تشریح کرد: طرح جهانی انگلیس به نمایندگی از ناتو برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه با محوریت جنوب ارمنستان و با هدفگذاری انتقال انرژی و حضور ناتو در منطقه به شکل مستقیم و در قالب سازمان کشورهای ترک یا ناتوی ترکی پیگیری می‌شد.
کاظمی با اشاره به این‌که این تحولات در یک سال اخیر با مذاکراتی که بین آذربایجان، ترکیه و ارمنستان با سه فرمت روسی، اروپایی و آمریکایی مطرح بود، پیگیری شد، اضافه کرد: به یک باره جنگ یک روزه قره‌باغ به عنوان جنگ سوم قره‌باغ در ۲۸ شهریور امسال اتفاق افتاد، کل ساکنان ارمنی این منطقه شروع به ترک آن کردند.
وی با بیان این‌که تاثیرات تحولات غزه و فلسطین را می‌توان در دو قسمت کارکردها و نتایج‌ تقسیم‌بندی کرد، گفت: نتایج این عملیات و حوادث بعد از آن در چهار منظر رسانه‌ای، روانی، سیاسی و نظامی روی تحولات قفقاز تاثیر می‌گذارد.
کاظمی اذعان کرد: از منظر رسانه‌ای، بحث «تطهیر رژیم صهیونیستی» در جمهوری آذربایجان است که به عنوان یک پروژه کلان از سال‌های گذشته دنبال می‌شود و این موضوع پس از جنگ دوم قره‌باغ که اسرائیل به عنوان ناجی آذربایجان در جنگ برای افکار عمومی معرفی شد، کاملا به اوج خود رسید.
وی ادامه داد: از منظر روانی نیز آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان فارغ از این‌که با چه عنوان و پوششی انجام گرفته است، برای همه، حتی از نگاه خود مردم جمهوری آذربایجان نیز خوشایند بود. ولی این آزادی در جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به رژیم صهیونیستی پیوند خورده و چهره واقعی رژیم در اینجا مشخص می‌شود. 
وی افزود: از منظر سیاسی، تحولات در غزه و مباحث بعد از آن یعنی حمایت لبنان، عراق و یمن از مقاومت فلسطین نشان می‌دهد که خط قرمز محور مقاومت در مورد صهیونیست یک خط قرمز عینی و واقعی بوده و شعار نیست.
این پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا گفت: اگر صهیونیست‌ها در قفقاز حضور داشته باشند یعنی خطوط قرمز را نقض می‌کنند و اگر این حضور ادامه پیدا کند، فقط به موضع گیری‌های سیاسی بسنده نمی‌شود.
وی اظهار کرد: این مباحث نشان می‌دهد که خط قرمز حضور رژیم در قفقاز برای کشور ایران و محور مقاومت جدی است.
وی با اشاره به این‌که چهارمین کارکرد این بحث، حوزه نظامی است، ادامه داد: اگر ایران بخواهد در مقابل تجاوز نظامی ترکیه و آذربایجان به ارمنستان کاری انجام دهد، اسرائیل به کمک آذربایجان خواهد آمد و این مسئله‌ای بود که به شدت توسط مقامات حزبی به اصطلاح غیر دولتی آذربایجان و نمایندگان پارلمان آذربایجان به کرار مطرح می‌شد. 
کاظمی تشریح کرد: فروپاشی هیمنه اسرائیل در عملیات طوفان القصی و خارج کردن بسیاری از سامانه‌های موشکی خود از آذربایجان نشان داد که این برآورد محاسبه اشتباه بوده است.
وی با بیان این‌که در کنار این چهار دسته، جنگ طوفان الاقصی بر قفقاز و آذربایجان یک سری کارکردهایی داشت، عنوان کرد: یکی از این کارکردها از بین بردن واقعیت موازنه تهدید بود، دومین مسئله آشکار شدن کارکردهای خاندان علی اف برای افکار عمومی و درنهایت بحث انرژی و انتقال نفت بود.
وی اضافه کرد: کارکرد دیگر آن نیز بحث بازگشت انزجار از رژیم صهیونستی به فرهنگ عمومی مردمی آذربایجان و کارکرد بعدی بحث جایگاه آذربایجان به عنوان پایگاه منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است.
انتهای پیام/
افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی و متحدانش است/ تاثیر طوفان الاقصی بر تحولات قفقاز خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار