معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

مدیریت منابع آبی ضامن حیات تالاب های کشور است

1402/08/25 - 12:54 - کد خبر: 102897 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت منابع آبی ضامن حیات و پویایی تالاب های کشور است و باید در این خصوص طرح های زیست محیطی به درستی اجرا شود.

به گزارش نصر، مجتبی ذوالجودی روز پنجشنبه در بازدید از تالاب قره قشلاق در شهرستان بناب، بر تامین حقابه تالاب ها تاکید و اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های سال های اخیر و خشکسالی ها، اهمیت حفاظت و تامین حقابه تالاب ها بسیار مهم و حیاتی است.
وی نخستین و مهم‌ترین چالش‌ تهدید کننده تالاب‌های کشور را تامین نشدن نیاز آبی محیط زیستی اعلام کرد و افزود: به طور تقریب تمام تالاب‌ها در پایین دست منابع تغذیه‌کننده خود یعنی رودخانه‌ها قرار دارند که همین موضوع لزوم مدیریت درست آبی در مناطق مختلف کشور را اجتناب ناپذیر می کند.
ذوالجودی ادامه داد: بر همین اساس تامین و تخصیص نیاز محیط زیستی تالاب‌ها از منابع بالادست همچون رودخانه‌ها، مدیریت درست آب در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی و صنعت از ضرورت‌های انکارناپذیر حفاظت از تالاب‌ها است.
وی توجه به زیرساخت ها و اقدامات عملی در حوضه تالاب، تلاش برای رفع چالش های موجود و تعریف و تدوین برنامه های مدنظر برای بهبود وضعیت تالاب های کشور و آذربایجان شرقی را از جمله راهکارهای سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد.
ذوالجودی ایجاد زیرساخت های جدید تجهیز شده در تالاب قره قشلاق همچون پاسگاه های جدید را مثبت ارزیابی و بر لزوم تکمیل آنها تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، تالاب قره قشلاق در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان بناب واقع شده که به علت شرایط خاص آب و هوایی یکی از مناطق بسیار مهم دارای گونه های مختلف جانوری و گیاهی بوده که در سال های گذشته شرایط آبی نامطلوب را داشته است.
وسعت اصلی تالاب قره قشلاق ۲۰ هزار هکتار بوده و حق آبه آن سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب است که حدود ۶۰ درصد آن از طریق زرینه رود و رود فرعی آن که کانال نئور است و بقیه از سایر رودها از جمله مردق چای و صوفی چای تامین می شود.
در تالاب قره قشلاق تعداد ۱۹۳ گونه پرنده شناسایی شده و اکنون تعداد ۲۷ پستاندار، ۱۶ گونه ماهی و هفت خزنده در محل تالاب زیست می کنند.
انتهای پیام/
مدیریت منابع آبی ضامن حیات تالاب های کشور است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار