عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه:

مجلس هیچ مجوزی درباره عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا نداده است/ مجلس به دنبال تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است

1402/08/23 - 13:48 - کد خبر: 102809 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مجلس هیچ مجوزی درباره عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا در برنامه هفتم نداده است. .

به گزارش نصر، جعفر قادری در گفت‌وگویی، در پاسخ به ابهامات برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه مجلس پیرو مصوبه برنامه ای خود به عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا رأی داده و این موضوع چالش برانگیز بوده است،گفت: مجلس هیچ مجوزی درباره عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا نداده است بلکه مجلس تنها در مواردی که محصولات متأسفانه به صورت خام به فروش می‌رسد، تدابیری را مد نظر قرار داد لذا مجلس به دلیل اینکه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی  را تکمیل کرده و تشویق کند که تولید کنندگان مواد اولیه به سمت بخش‌های تکمیلی رفته و زنجیره ارزش را تکمیل کرده و به مواد اولیه دسترسی پیدا کنند، مصوباتی را در نظر گرفت.
وی تأکید کرد: در جریان این مصوبه تأکید شد این مسئله باید با نظارت وزارت صمت مد نظر قرار گرفته تا افراد  فعال در حوزه تکمیل زنجیره ارزش به راحتی به ماده اولیه خود دست پیدا کنند. بنابراین این مصوبه ما را به سمت و سوی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی  در کشور خواهد برد  و به طور کل این موضوعات در این حد بوده و تأکید شده که این مسئله باید با کنترل و نظارت وزارت صنعت صورت پذیرد چراکه برخی از این سرمایه گذاری ها ممکن است توسط خود سرمایه گذار اولیه و یا توسط دیگران انجام شود.
قادری تصریح کرد: این مصوبه مجلس در برنامه کمک می کند که اطمینانی نسبت به تأمین مواد اولیه زنجیره ارزش در کشور صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تجویزی که در قانون مدنظر بوده به صورت گسترده نیست و محدود بوده است، ادامه داد: در حال حاضر ما گاز را به متانول تبدیل می‌کنیم، لذا با توجه به کاهش ارزش متانول در بازارهای بین المللی، در حال حاضر تولید کنندگان متانول در ضرر هستند اما اگر ما زنجیره ارزش متانول را تکمیل کنیم و تبدیل به محصول نهایی شود. این مسئله می تواند  مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی را برطرف کند.
قادری تاکید کرد: در زنجیره اقلام دیگر هم همین وضعیت حاکم است لذا ما برای پاسخ دهی به این مشکل این تجویز را در برنامه داشته ایم که البته باید گفت این موضوع عمومی نیست و در حقیقت سازوکار بازار بورس کالا و عرضه محصولات بورس را به هم نمی ریزد.
قادری با بیان اینکه این تصمیم مجلس برای تشویق سرمایه گذاری در زنجیره ارزش مدنظر قرار گرفته،گفت: بنابراین این مسئله محدود و کنترل شده است و نظارت وزارت صنعت هم در این بخش پیش بینی شده است.
انتهای پیام/
مجلس هیچ مجوزی درباره عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا نداده است/ مجلس به دنبال تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است خبرگزاری خانه ملت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار