گزارش اختصاصی «نصر» درخت مصنوعی نیازمند شفافیت بیشتر/

اما و اگر های درخت مصنوعی/ لزوم بررسی مرکز پژوهش‌های شورا 

1402/08/27 - 09:16 - کد خبر: 102765 نسخه چاپی

نصر: لازم است برای روشن شدن بیشتر ابعاد این موضوع مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز بر حسب وظیفه خود وارد عمل شده و به جهت حساسیت، موضوع را بررسی و به اطلاع عموم برساند.

به گزارش نصر، نخستین درخت مصنوعی اردیبهشت امسال با هدف پیشگیری از آلودگی هوا در میدان کهن (سه راه امین) تبریز نصب شد.
به ادعای شهرداری درخت مصنوعی (درخت صنعتی) نام دستگاهی است که در جذب آلودگی هوا به اندازه ۷۵۰۰ اصله درخت سوزنی کارکرد دارد و از طرفی می تواند سالانه ۶۱ میلیون متر مکعب هوا را تصفیه کند.
«نصر» به ابعاد این ادعا پرداخته و موضوع را بررسی می کند:

"ذاکر حمیدی" رئیس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و طراح و سازنده دستگاه تصفیه هوا (درخت مصنوعی) در این خصوص می گوید: یکی از نعمت های محلول پاشی در سال گذشته پاکیزگی هوا بود و ما از این راه برای درخت مصنوعی ایده گرفتیم.
وی افزود: جمعیت شهری در کلانشهر تبریز به طور مرتب در حال افزایش است، این موضوع به شدت بر تراکم سکونتگاه‌ها، کیفیت زندگی، افزایش شمار وسایل نقلیه در خیابان‌ها، آلودگی و افزایش گازهای گلخانه‌ای مضر تاثیر می‌گذارد. درختان و مناطق سبز نشان‌دهنده‌ی تصفیه‌ی هوای طبیعی هوا در مناطق شهری است، اما گاهی کمبود فضای آزاد برای کاشت درخت وجود دارد و این محدودیت با توجه به آب و هوای کلانشهر تبریز اجتناب ناپذیر است.
حمیدی ادامه می دهد: با توجه به برخورداری مناطق مختلف شهرداری کلانشهر تبریز از سیستم محلول‌سازی استفاده از درخت هوشمند شهری با سیستم محلول بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
وی گفت: سیستم نوین مجهز به حسگرها و تنظیم اتوماتیک‌، طراحی براساس کاربری آسان بر اساس محلول‌های ساخته شده در محلول سازمان‌های موجود، عدم نیاز به واردات فیلتر، هزینه‌ی کمتر طراحی و ساخت، امکان صادرات دستگاه تولیدی، بومی سازی فناوری‌های مدرن جهت تصفیه‌ی هوا از جمله مزایای درخت مصنوعی هستند.

درخت مصنوعی هفت سال پیش ثبت شده است! 
"پیمان محمودزاده" دانشجوی دانشگاه پیام نور تبریز هم می گوید برای اولین بار درخت مصنوعی را در تبریز به ثبت رسانده و در زمان شهردار وقت "صادق نجفی" از آن درخت رونمایی شده بود. 
وی در گفتگو با خبرنگار نصر در واکنش به خبر اولین درخت مصنوعی در تبریز گفت: زمانی که این خبر را از رسانه ها دیدم، متوجه شدم که کسی قطعاً با نفوذ بالا و تاثیر خود توانسته است این ایده را از آن خود کند. 
وی ادامه داد: در سال 95 از این طرح رونمایی شد، در آن زمان "صادق نجفی" شهردار وقت تبریز حتی یک لوح تقدیر به ما ندادند! این طرح برای اولین بار در کشور به نام تبریز مطرح شد.
محمودزاده گفت: این که اکنون شهرداری تبریز درخت مصنوعی با عنوان برای اولین بار اعلام کرده است شوکه شدم و اگر چه تا این لحظه هیچ جزئیاتی از طرح داده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: معیار های این طرح چیست؟ کدام دانشگاه ذی صلاح این طرح را تایید اجرا است؟ آیا محیط زیست این طرح را آزمایش کرده است؟ آیا با ادعای یک استاد دانشگاه می‌توان این طرح را با این توصیف مطرح کرد؟!
وی توضیح داد: برای این طرح 3 سال طول کشید تا از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرم که در دانشگاه های رازی، امام حسین، پیام نور، علوم تحقیقات، شریف و... این طرح آزمایش شد و 5 سال طول کشید!
محمودزاده ادامه داد: اگر شهرداری تبریز چنین قصدی داشت چرا 7 سال گذشته اقدام به کار نکرده و اکنون بعد از گذشت 7 سال می‌خواهد با جعل عناوین این کار را انجام دهد؟ 
وی افزود: در سال 95 که این طرح را ثبت و اعلام کردیم، با این نیت آمدیم که هیچ چیزی از دولت و شهرداری و هیچ هزینه ای نمی‌خواهیم جز این که اجازه دهید این طرح را اجرا کنیم، اما حتی یک مکان در اختیار ما نگذاشتند.
محمودزاده با اشاره به بی مهری شهرداری تبریز گفت: بعد از رونمایی از این طرح دیگر روی شهردار را ندیدیم! و حتی آن زمان آقای نجفی جایزه شهر های پاک را از ایتالیا دریافت کردند.
وی ادامه داد: از ما عکس گرفته و استفاده های تبلیغاتی خود را انجام دادند و یک تقدیرنامه خالی به ما ندادند!
این پژوهشگر گفت: برای رونمایی از این طرح چندین و چندین بار به شهرداری و سراغ اعضای شورای وقت رفتیم، هر کدام که به آن ها مراجعه کردیم از ما سهم خواهی می‌کردند و به ما می‌گفتند به ما چه چیزی می‌رسد؟ آیا ما نیز در این طرح هستیم؟!
محمودزاده ادامه داد: قرار بود بعد از رونمایی شهرداری تبریز به ما بودجه داده و یک محل در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم این طرح را پیاده کنیم که هیچ کدام از وعده های شهرداری عملی نشد.
وی گفت: آقای نجفی به ما وعده دادند دستور میدهم تا اولین دستگاه درخت مصنوعی را در مقابل دانشگاه پیام نور تبریز اجرا کنند!
طراح درخت مصنوعی در تبریز گفت: تعجب می‌کنم که چرا شهرداری تبریز می‌خواهد حتی اگر با روش دیگری باشد چرا می‌خواهد جعل عنوان کند؟ این کار به این آسانی نیست، باید برای این عنوان جزئیات طرح و ثبت در نشریه های مختلف علمی، آزمایش طرح و... وجود داشته باشد.
محمودزاده ادامه داد: این که شهرداری تبریز ادعا می کند (درخت مصنوعی دستگاهی است که شکل درخت ندارد، اما در جذب آلودگی هوا به اندازه 7500 اصله درخت سوزنی کارکرد دارد و از طرفی می‌تواند سالانه 61 میلیون متر مکعب هوا را تصفیه کند) واقعا جای سوال است، درختی که ما اجرا کرده بودیم حداکثر می‌تواند تا 350 درخت کارکرد داشته باشد، اگر شهرداری بخواهد 100 دستگاه از آن درخت مصنوعی که ادعا می‌کند را در سطح شهر اجرا نماید گویی 75 میلیون درخت می‌خواهد در سطح شهر بکارد! از لحاظ علمی سطح اکسیژن اگر در سطح زمین بالا برود ریه ها می سوزد!
وی اضافه کرد: بعد از رونمایی طرح متاسفانه بی مهری شهرداری تبریز به ما به قدری بود که بی خیال شدیم و اکنون خوشبختانه در کشور ترکیه کارخانه و یک شرکت دانش بنیان در حوزه انرژی و آلومینیوم داشته و مشغول فعالیت هستیم.

اولین یا دومین بار؟!
"احد صادقی" رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست در گفتگو با نصر با اعلام این که درخت مصنوعی در حد ادعا است گفت: این موضوع را قبلا نشنیده ام و فکر می کنم برای اولین بار است که این موضوع در تبریز مطرح می شود.
صادقی گفت: هیچ منبع علمی ادعا نکرده است که این را به ثبت رسانده و تاکنون یک استاد دانشگاه که تخصص شیمی دارد این ادعا را داشته است. 
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: تاکنون هیچ ادعایی از سوی مراکز علمی برای اثبات این درخت وجود نداشته است؛ اخبار این درخت را ما نیز از رسانه ها شنیدیم و در این رابطه در کمیسیون خدمات بحثی نشده است.
صادقی تاکید کرد: نمونه ای از این درخت ساخته شد تا در صورت عملکرد موفق توسعه یابد.
وی افزود: تاکنون جواب و نتیجه تست هایی که قرار است در آلودگی هوا موثر باشد ارائه نشده است.
به گزارش نصر، اما و اگر ها و ابهامات زیادی در رابطه با درخت مصنوعی وجود دارد که نیاز است شهرداری تبریز بیشتر به این موضوع پرداخته و شفاف سازی کند.


برابر قانون جعل معنوی؛ اعمال تغییر در محتوا و متن اسناد، بدون انجام اعمال مادی در ظاهر آنها بوده و از مصادیق آن، تحریف و برعکس جلوه دادن مفاد و محتوای سند هستند.
لازم است برای روشن شدن بیشتر ابعاد این موضوع مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز بر حسب وظیفه خود وارد عمل شده و به جهت حساسیت، موضوع را بررسی و به اطلاع عموم برساند. 
انتهای پیام/
اما و اگر های درخت مصنوعی/ لزوم بررسی مرکز پژوهش‌های شورا  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار