مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز مطرح کرد:

تزریق 20 خودرو جدید حمل زباله تا پایان امسال / تفکیک زباله از مبدا با همکاری شهروندان محقق می شود

1402/08/23 - 10:28 - کد خبر: 102731 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: تفکیک زباله از مبدا یک روش هوشمند است که مستقیماً توسط خود شهروندان انجام می‌شود در این روش شهروندان سهامدار پسماندهای جمع آوری شده می‌شوند در این روش شهروندان علاوه بر این که پسماند خود را به فروش می‌رسانند از طرفی کمک می‌کنند تا بازیافت‌های غیر اصولی که از باکس‌ها انجام می‌شود مدیریت شده و جلوی برخی از مافیاها را می‌گیرد.

به گزارش نصر، "حبیبه هراتی" در گفتگوی اختصاصی با نصر با اشاره به طرح تفکیک زباله گفت: شیوه‌نامه‌ای در سازمان شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور در حوزه تفکیک زباله از مبدا ابلاغ شده است؛ در این طرح قرار است تفکیک پسماند از طریق استارت‌آپ‌ها جمع آوری و بصورت هوشمند انجام شود.
وی ادامه داد: معتقدیم که با این کار می‌توان وارد اقتصاد چرخشی پسماند شد، اکثر پسماندهایی که با آن ها سر و کار داریم همه آن ها می‌تواند به اقتصاد چرخشی بازگشته و به چرخه تولید بازگردد.
وی شرط توفیق در این طرح را همکاری مردم دانست و تاکید کرد: هر چقدر همکاری شهروندان در تفکیک زباله با ما بیشتر باشد موفق خواهیم بود.
 

هراتی گفت: تفکیک زباله از مبدا یک روش هوشمند است که مستقیماً توسط خود شهروندان انجام می‌شود در این روش شهروندان سهامدار پسماندهای جمع آوری شده می‌شوند در این روش شهروندان علاوه بر این که پسماند خود را به فروش می‌رسانند از طرفی کمک می‌کنند تا بازیافت‌های غیر اصولی که از باکس‌ها انجام می‌شود مدیریت شده و جلوی برخی از مافیاها را می‌گیرد.
وی افزود: در این روش برای شهروندان کیف پول باز شده و شهروندانی که علاقمند کمک رسانی به خیریه‌ها هستند دو خیریه تسکین و احسان در این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است.
هراتی با اشاره به فرهنگ سازی و کمک رسانی به مدارس گفت: در راستای فرهنگسازی برای دانش آموزان در نظر گرفتیم تا پسماند های تفکیک شده توسط دانش‌آموزان از خانه به مدارس آورده شود، سهم پسماند هایی که توسط دانش آموزان تحویل گرفته می شود ۳۰ درصد بالاتر از بقیه شهروندان لحاظ خواهد شد که از این سهم برای کمک به مدارس نیز صرف می شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در رابطه با پسماند دارویی و شیمیایی، گفت: در حوزه پسماند دارویی و شیمیایی هیچ شرکت فعال و دارای مجوز در تبریز وجود ندارد در رابطه با این پسماندها حتماً باید با شیوه نامه مربوط که در بهداشت و درمان وجود دارد امحای آن صورت بگیرد و با رعایت پروتکل های آن شیوه نامه امحا شود.
هراتی در ادامه با اشاره به ظرفیت کارخانه کمپوست سازی گفت: در حالت فعلی پتانسیل کارخانه کمپوست سازی در دو خط ۲۵۰ تنی وجود دارد که در حال حاضر آن اورهال می کنیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به این که ۶۰ درصد پسماندها تر بوده و امکان تبدیل به کمپوست را دارند می‌توان آن ها را به کمپوست تبدیل کنیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در واکنش به عقد قرارداد با شرکت کنیم فرانسه، گفت: در رابطه با شرکت (CNIM ) فرانسه تنها یک تفاهمنامه بسته شده بود و در آن قرارداد هیچ شرط مالی وجود نداشت، در حال حاضر علاوه بر "شرکت کنیم فرانسه" یک شرکت دیگری اعلام آمادگی کرده و پروپوزال هر دو در حال بررسی است؛ نیاز است تا همه این موارد توسط کارشناسان مربوطه بررسی و در نهایت پسماند بومی آن شهر مقایسه شده و تصمیم گیری به عمل آید.
هراتی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی سازمان پسماند گفت: برنامه جامع راهبردی سازمان پسماند در حال تدوین است و در این برنامه سعی کرده‌ایم از کل متخصصین این حوزه از شیراز، تهران، مشهد و دانشگاه تبریز، سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه عضو شوند و نهایتاً بعد از بررسی های لازم در رابطه با مناسب بودن کارخانه کمپوست سازی یا زباله سوزی تصمیم گیری شود.
وی در پاسخ به وضعیت نامناسب خودرو های حمل زباله، افزود: در حال حاضر 20 خودرو یوجین ۱۱ تنی که ظرفیت حمل آن ۶.۵ تن است را در دستور کار قرار داده ایم، با توجه به اینکه در آینده طرح جمع آوری شبانه زباله را داریم سعی خواهیم کرد از معابر اصلی باکس‌های زباله را به طور کلی جمع آوری کنیم.
وی اضافه کرد: با خرید خودرو های جدید ظرفیت حمل زباله به دوبرابر افزایش یافته و با این حال در تعداد نیرو و تردد هایی که به مرکز دفن و سایت میانی می شود کاهش خواهد یافت.
وی گفت: 20 خودرو فوق هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه بوده و تمامی سعیمان این است تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد، علاوه بر آن ۲۰ دستگاه دیگر نیز امسال در برنامه خرید داریم.
مدیر عامل سازمان پسماند با اشاره به سگ های بلاصاحب گفت: در رابطه با سگ‌های بلا صاحب که به چالش کشوری تبدیل شده است برنامه ریزی هایی را انجام داده ایم.
 
 

هراتی توضیح داد: این چالش از جایی آغاز شده که برخی از شهروندان از روی ترحم اقدام به غذا رسانی‌های غیر مدیریت شده می‌نمایند؛ حیوانات به صورت هوشمند زاد و ولد می‌کنند وقتی که غذا در اختیار داشته و احساس امنیت می‌نمایند تعداد زاد و ولدهایشان افزایشی می‌شود و برخی شهروندان اقدام به غذارسانی کنار خیابان‌ها می‌کنند و همان توله‌ها در سال بعد اقدام به زاد و ولد کرده و این باعث می‌شود که آمار سگ‌های بلاصاحب به صورت انفجاری افزایش داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر این مشکل وجود داشته و باید ناچاراً آن را مدیریت کنیم و در این راستا پناهگاهی در ضلع جنوبی مرکز دفن احداث شده است، این پناهگاه ۸ هکتاری با کلینیک ۳۵۰ متری اتاق پزشکان اتاق ریکاوری و ساختمان اداری جهت عقیم سازی سگ‌های ولگرد احداث شده است و در حالت فعلی در همان محیط بعد از ریکاوری رهاسازی می‌شوند.
هراتی خاطر نشان کرد: با توجه به این که تعداد سگ‌ ها زیاد است و شهروندها اگر همراهی نکنند با مشکل زیادی روبرو خواهیم شد؛ از سوییی چون با دنیای حیات وحش ارتباط نداریم امکان انتقال بیماری هاری با وجود سگ و گربه وجود دارد ولی متاسفانه برخی از شهروندان اقدام به غذا رسانی به سگ‌ها و گربه‌ها در معابرها خیابان‌ها پارک‌ها می‌کنند در حالی که ظلم به آن ها بوده و باید اجازه داد در چرخه طبیعی خود جلو بروند.



وی ادامه داد: طبق نظرسنجی که از شهروندان کرده بودیم ۹۸ درصد آن ها مخالف حضور سگ در محیط شهری بودند چرا که باعث رعب و وحشت و آزار رسانی می‌شود.
وی با اشاره به فضای سبز سایت دفن زباله گفت: فضای سبز به صورت انبوه در محل دفن زباله وجود دارد و در این راستا از پتانسیل تصفیه شیرآبه که به حالت استاندارد می‌رسد برای آبیاری درختان استفاده می کنیم، هم اکنون در سایت دفن زباله ۳۴ هزار اصله درخت داریم که بارآوری داشته و امیدواریم امسال بعد از اخذ مجوزات لازم این تعداد را به ۵۰ هزار درخت برسانیم.
انتهای پیام/
تزریق 20 خودرو جدید حمل زباله تا پایان امسال / تفکیک زباله از مبدا با همکاری شهروندان محقق می شود محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار