اختلاف‌ نظر گسترده در اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ های ایران

1402/08/20 - 21:23 - کد خبر: 102680 نسخه چاپی

نصر: اتحادیه اروپا در ادامه سیاست‌های خود علیه ایران در حال بررسی تشدید تحریم‌های ایران به بهانه حمایت از حماس در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

به گزارش نصر، رسانه آمریکایی می‌گوید اتحادیه اروپا در حال بحث درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران به دلیل حمایت این کشور از حماس است اما اختلاف نظر گسترده‌ای در میان دیپلمات‌های اتحادیه اروپا بر سر اینکه آیا این ایده خوبی است، یا نه وجود دارد.
در این میان، سه کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا، شامل آلمان، فرانسه و ایتالیا - نیز برنامه‌هایی را در مورد چگونگی تحریم بیشتر حماس که توسط نشریه پالتیکو رویت شده است، طراحی کرده‌اند.
به نوشته پالتیکو، تهران پس از عملیات گسترده جبهه مقاومت فلسطین (حماس) علیه اسرائیل در هفتم اکتبر، موسوم به «طوفان الاقصی» از حماس حمایت کرده و همواره یکی از حامیان اصلی این جنبش بوده است اما مقامات آمریکایی و صهیونیستی با وجود طرح ادعاهایی علیه ایران درباره نقش این کشور در این حمله، هنوز نسبت به دخالت یا حتی اطلاع ایران از آن تردید دارند.
با این حال، برخی در داخل اتحادیه اروپا خواهان آن هستند که به این بهانه تحریم‌های بیشتری را علیه ایران، به‌ویژه در زمینه ممنوعیت صادرات قطعات مورد استفاده در تولید موشک آماده کنند.
اتحادیه اروپا سال‌ها پیش حماس را در فهرست به اصطلاح «سازمان‌های تروریستی» خود قرار داد و تعدادی از تحریم‌ها در حال حاضر علیه آن اعمال شده است. در مورد ایران نیز اتحادیه اروپا ماه گذشته تصمیم گرفت که تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک را به‌رغم اینکه طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته منقضی شدند، حفظ کند.
همچنین بروکسل از ماه ژوئیه یک رژیم تحریمی جدید در نظر دارد که صادرات قطعات مورد استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین به ایران را با تکیه بر ادعاهای اثبات نشده مبنی بر اینکه تهران هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده برای بمباران اوکراین را به روسیه عرضه می‌کند، ممنوع خواهد کرد.
به گفته سه دیپلمات اتحادیه اروپا که به دلیل ماهیت حساس مذاکرات خواستند نامشان فاش نشود تا بتوانند تا آزادانه صحبت کنند، این موضوع اکنون در بروکسل غوغایی به پا کرده است.
نشریه پالتیکو نوشت: این پیشنهاد هفته گذشته در یک گروه کاری متشکل از دیپلمات‌های متخصص در حوزه خاورمیانه در شورای اروپا، نهاد قانونگذاری که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آن حضور دارند، مورد بحث قرار گرفت.
چندین کشور اتحادیه اروپا در آن جلسه با این استدلال که تحریم‌های جدید می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و درگیری در منطقه را تشدید کند، پرچم قرمز را در مورد زمان‌بندی این پیشنهاد برافراشتند. یکی از دیپلمات‌ها تاکید کرد که تشدید درگیری «دقیقاً همان چیزی است که اتحادیه اروپا می خواهد از آن اجتناب کند».
در طرف مقابل این بحث، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مدعی شدند که اگر شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله هفت اکتبر وجود داشته باشد یا اگر تهران اوضاع منطقه را تشدید کند، منطقی است که اقداماتی را آماده کنند.
اتحادیه اروپا از طرفی دیگر برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حماس از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گرفته است. سه کشور بزرگ بلوک - آلمان، فرانسه و ایتالیا - تحریم‌های جدیدی را علیه حماس و حامیان بین‌المللی آن در یک سند غیر رسمی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند که به دست پولیتیکو رسیده است.
این کشورها در این سند سه صفحه‌ای، مورخ ۹ نوامبر نوشته‌اند که افزایش تعامل برای منزوی کردن حماس در سطح بین‌المللی و مشروعیت‌زدایی از روایت نادرست حماس به‌عنوان «مدافع از آرمان (عادلانه) فلسطین» مهم است.
این سند می‌افزاید که «هنگامی که شرایط سیاسی مناسب باشد»، این اقدامات جدید باید به طور ایده‌آل توسط ائتلاف گسترده‌ای از دولت‌ها و با حضور قوی کشورهای عربی اجرا شود.
هدف از این تحریم‌ها این‌گونه عنوان شده است که حماس می‌بایست از منابع خود، از جمله مالی و تسلیحات محروم شود و زیرساخت‌های آن در خارج از غزه و جایگاه سیاسی و عمومی آن را هدف قرار دهد.
یکی از پیشنهادها این است که رژیم تحریم‌های کنونی که حماس را از سال ۲۰۰۳ در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار داده است، گسترش یابد و افراد بیشتری از این سازمان را شامل شود. این سند همچنین پیشنهاد می‌کند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به دلیل پشتیبانی این کشور از روسیه برای حمایت‌هایش از حماس در زمینه ارائه تسلیحات مانند موشک تشدید شود.
سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد و یک سخنگوی آن نیز گفت که این جلسات داخلی، محرمانه بوده و متعلق به رسانه‌ها نیست.
بنابر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر گونه دخالت در عملیات طوفان الاقصی را رد اما همواره از جنبش حماس در برابر رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز حماس را تمجید اما همچنین تأکید کرده‌اند که «کسانی که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌هاست، اشتباه می‌کنند».
انتهای پیام/
اختلاف‌ نظر گسترده در اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ های ایران خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار