رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
یافته های علمی کلید حل مشکلات جامعه است
1402/08/18 - 08:18 - کد خبر: 102562
نسخه چاپی
نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارزش علم را در مشکل گشایی از مشکلات جوامع بشری دانست و گفت: یافتههای علمی کلید حل مشکلات جامعه است.
به گزارش نصر، بهمن نقیپور امروز، ۱۷ آبان در مراسم افتتاحیه همایش ملی ارتقای کیفیت نظام سلامت اظهار کرد: با توجه به رشد و توسعه همیشگی علم، ما نیز اگر خود را با روند پیشرفت علم رشد و ارتقا ندهیم و در رفع مشکلات مردم مصمم نباشیم از جامعه علمی و بشری عقب خواهیم ماند.
وی ادامه داد: برگزاری همایشهای علمی ضمن مرور مطالب موجود، موجب به اشتراک گذاستن یافتههای جدید علمی میشود و استفاده از نظرات اساتید صاحب نظر کمک زیادی در بروزرسانی داشتههای علمی میکند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند بروزرسانی دانش خود هستیم و بنابراین از تمامی اساتیدی که یافتههای علمی خود را در تقویت اطلاعات موجود در حوزه سلامت که زیرساختیترین بخش زندگی بشر است، عرضه میکنند و ما را در مسیر ارائه خدمات یاری میکنند سپاسگزارم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کلیه اساتید و پژوهشگران بهبود کیفیت در حوزه سلامت خواست تا مطالب را به صورت کاربردی و راهکارهای عملیاتی جهت ارتقای کیفیت خدمات سلامت ارائه دهند تا این رهنمودها موجب تعالی سازمان در نظام سلامت باشد که سلامت اساسیترین زیر ساخت زندگی انسان است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به توان مالی ناکافی در کلیه جوامع و ایران اسلامی جهت نیل به ارائه خدمات ایدهال، نیازمند دریافت مطالب ارزشمند در انجام وظایف در بهینهترین حالت ممکن و نهایت استفاده از داشتههای علمی، مالی و نیروی انسانی در انجام وظایف و خدمت به مردم شریف هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش موجب ارتقای کیفیت و تعالی در نظام سلامت در دانشگاه و در سطح کشور شود.
نقیپور همچنین از کلیه دست اندرکاران و مسئولین دانشکده مدیریت و معاونت توسعه و سایر حوزهها در برگزاری این همایش مهم و ارزشمند تقدیر و تشکر کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز در این همایش با اشاره به نقش فرایندهای مدیریتی و پشتیبان در ارتقای کیفیت نظام سلامت، اذعان کرد: مدیریت کیفیت فرایندی است مبتنی بر مشتریها، حقایق، کار تیمی و پاسخگویی که منجر به ارتقای فرهنگ سازمانی در زمینه کیفیت میشود و در گرو کار منسجم تیمی است.
علی جنتی بیان کرد: زمانی ما میتوانیم از کیفیت مطمئن شویم که همه صاحبان فرایند هم معتقد باشند هم پاسخگو باشند و هم مهارت لازم را داشته باشند و کار تیمی منسجم انجام دهند.
وی تشریح کرد: سازمان برای بقاء و دوام بایستی مدام فرایندهایش را ارتقاء داده و مشتریانش را راضی نگه دارد.
وی افزود: رشد و شکوفایی سازمان در کاهش ریسکها واصلاح فرایندها است و سازمان برای نوآوری نیازمند توجه به کیفیت و حرکت رو به جلو است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه همچنین سودآوری سازمان را در رضایت مشتریها و توجه به فرایندها و کیفیت مدیریت عنوان کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش، رویکرد مبتنی بر شواهد این همایش با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام بیان کرد: انجام تغییرات بیش از حد مدیریتی در سیستمها زمینهساز ارتقای کیفیت نیست.
جواد احمدیان علم و تجربه را لازم و ملزوم ارتقای کیفیت در نظام سلامت دانست و تاکید کرد: تحصیل علم در زمینه مدیریت نیازمند همراهی و کسب تجربهی لازم در این حوزه است.
وی اضافه کرد: اگر سیستم درست طراحی شده و جامعهپذیری لازم صورت گرفته باشد، شاهد ارتقای کیفیت و تعالی در نظام سلامت خواهیم بود.
وی همچنین گفت: بزرگترین مشکل ما امروز در مسائل اجرایی است و معمولا تبعیت خوبی از سیستم نداریم و این موضوع نیازمند اصلاح است.
دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به رسالت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بالاخص دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی در بحث مدیریت مسائل نظام سلامت در استان و درمنطقه، اظهار کرد: این دانشکده احساس مسئولیتی بر لزوم برگزاری این همایش کرد تا بهانهای باشد هم برای یادآوری مسئله کیفیت در نظام سلامت و هم آخرین یافتهها، تجربیات و نظرات در این زمینه به بحث گذاشته شود.
رحیم خدایاری افزود: بیش از ۲۰۰ اثر در فرصت موجود از سراسر کشور برای این همایش در قالب تجربهها و ایدههای مختلف و مقالات و پایاننامههای کار شده در این زمینه ارسال شد که پس از انجام داوریهای صورت گرفته نزدیک به ۱۳۰ اثر مورد پذیرش قرار گرفت که امروز در قالب سخنرانیها، پوسترهای الکترونیک و کلیپهای ویدوئی ارائه میشود و در پایان از برترینهای هر حوزه تقدیر خواهد شد.
وی نشستهای تخصصی همایش را در چهار حوزه مهم نظام سلامت شامل پشتیبانی، بحث بالینی و بیمارستان، پیشگیریها و آموزش پزشکی برشمرده و ابراز کرد: با حضور اساتید، صاحب نظران و افراد صاحب نظر و صاحب تجربه در پنلها و آثار به تناسب پنل جهت استفاده ارائه میشوند.
وی با اشاره به موارد تاثیرگذار در کیفیت، اضافه کرد: اگر ما دنبال عملکرد خیلی خوب و مناسب در سیستم سلامت هستیم بحث ارائه خدمات به مردم و کیفیت این خدمات را بایستی همزمان مدیریت کنیم.
دبیر علمی این همایش افزود: به تناسب موضوعات پنل به چالشهای موجود نیز در نظام ارائه خدمات پرداخته خواهد شد.
همایش ملی ارتقای کیفیت و تعالی نظام سلامت امروز در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور اساتیدی از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تالار شهید شایان مهر دانشکده پزشکی برگزار شد.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا