معرفی ۱۰ رقم جدید نخود برای کاشت در زمستان

1402/08/17 - 19:06 - کد خبر: 102558 نسخه چاپی

نصر: رئیس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: ۱۰ رقم نخود در این موسسۀ تحقیقاتی با همکاری‌های بین المللی معرفی شده است.

به گزارش نصر، حمید حسنیان خوشرو افزود: ارقام معرفی شده در مقایسه با ارقام بومی تحمل به سرمای بالایی دارند و تا منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سرما را تحمل می‌کنند.
وی با بیان این که حبوبات دیم پاییزه در مقایسه با کشت بهاره تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد دارد اظهار کرد: کشت نخود به عنوان محصول تناوبی در اراضی آیش باعث پایداری تولید محصولات راهبردی مانند گندم می شود و در حفظ و حاصلخیزی خاک بسیار موثر است.
به گفته رئیس بخش حبوبات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار حبوبات به صورت دیم در ایران کشت می‌شود که میزان تولید محصول نخود و عدس از این سطح حدود ۳۵۰ هزار تن است.
حسنیان خوشرو با اشاره به اینکه سطح اراضی دیم در ایران حدود ۶ میلیون هکتار است افزود: سهم سطح زیر کشت نخود و عدس از این اراضی حدود ۱۱ درصد است.
وی ادامه داد: متوسط سرانه مصرف نخود برای هر نفر در دنیا حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم و این رقم در کشورمان ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم در سال است.
رئیس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: با توجه به کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در سال های اخیر، کاهش مصرف پروتئین می‌تواند با جایگزینی محصولاتی مانند نخود و عدس در سبد غذایی افراد جامعه جبران شود.
انتهای پیام/
معرفی ۱۰ رقم جدید نخود برای کاشت در زمستان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار