معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز مطرح کرد:

توسعه حمل و نقل عمومی تنها راه علاج معضل ترافیک تبریز/ نصب دو هزار دوربین ترافیکی تا پایان سال آینده

1402/08/22 - 18:47 - کد خبر: 102548 نسخه چاپی

نصر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: تنها راه علاج و چاره معضل ترافیک تبریز توسعه حمل و نقل عمومی و ترغیب مردم و استفاده از آن است.

به گزارش نصر، "محمدرضا روشنی" در مصاحبه اختصاصی با نصر به آخرین وضعیت ترافیکی و راه حل آن پرداخته و با اشاره به صحبت های امام جمعه تبریز در نماز جمعه گفت: فرمایشات امام جمعه محترم تبریز در تریبون نماز جمعه در رابطه با ترافیک کاملاً صحیح، به جا و عملی بود. 
وی ادامه داد: طبیعی است در دو سال اخیر شاهد ترافیک سنگین در سطح شهر باشیم چرا که دوران پاندمی ویروس کرونا تمام شده و مردمی که دو سال را اغلب در خانه بودند بیرون آمدند، علت اساسی خلوت بودن خیابان ها قبل از دو سال اخیر به دلیل وجود ویروس کرونا بود اما این بحث کاربردی نیست و نباید گفت که اگر کرونا نباشد شاهد ترافیک خواهیم بود و این حرف درست نیست علی رغم این که در دو سال گذشته تعداد خودروها چند برابر شده و این افزایش ادامه خواهد داشت و هیچ کاری برای زیادتر نشدن آن نمی‌توان کرد. 
 

توسعه حمل و نقل عمومی تنها راه علاج معضل ترافیک 
روشنی گفت: در دنیا شهرهای مشابهی مانند کلان شهر تبریز وجود دارد که تعداد خودروهای آن شهرها سه برابر خودروهای موجود در تبریز است اما در آن شهرها چنین ترافیک سنگینی وجود ندارد و نکته جالب این است که عرض خیابان‌های ما عریضتر است یعنی اینکه معابر ما زیاد، تعداد ماشین‌ها کم و ترافیک بالایی نسبت به شهرهای اروپایی در تبریز شاهد هستیم؛ باید علت این اختلاف فاحش را پیدا کنیم. 
 

وی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین علت‌ها این است که مردم ما بیشتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و آمارها اینطور نشان می‌دهد که ما نسبت به شهرهای اروپایی بیش از ۱۰ بار از خودروی شخصی استفاده می‌کنیم. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریزگفت: تنها راه علاج و چاره این معضل توسعه حمل و نقل و ترغیب مردم و استفاده از حمل و نقل عمومی است. 
وی در رابطه با میزان اتوبوس های فعال گفت: در دوران کرونا اتوبوس در کارخانه‌های اتوبوس سازی موجود بود، اما اتوبوس‌ها خریداری نداشت و در دست سازندگان مانده بود، ولی اکنون کارخانه‌های اتوبوس سازی علی رغم تولید انبوه اتوبوس، اتوبوس ندارند و شدیداً برای خرید رقابت وجود دارد، قیمت‌ها فوق العاده زیاد و برای فروش اتوبوس به مشتریان علاوه بر نوبت دهی در اول تمام هزینه اتوبوس را گرفته و بعد قرارداد می‌نویسند و از طرفی خرید اتوبوس از خارج از کشور نیز به راحتی میسر نیست. 
 

روشنی خاطرنشان کرد: شهرهای موفق در زمان کرونا از فرصت استفاده کرده و اقدام به خرید اتوبوس نمودند و حمل و نقل عمومی را گسترش دادند، این در حالی است که در سرانه اتوبوس‌ها در مقایسه با سایر کلان شهرها سرانه تبریز نصف است. 
 
هم اکنون 320 اتوبوس فعال داریم 
وی با بیان این که در ۸ سال گذشته تنها ۱۵ دستگاه اتوبوس برای تبریز خریداری شده است، گفت: اکنون قیمت یک اتوبوس معمولی ۸ میلیارد، اتوبوس دو کابین ۱۵ میلیارد تومان است که هم اکنون در حال عقد قرارداد ۱۵۰ اتوبوس هستیم، علی رغم اینکه قبل از عقد قرارداد ۱۵۰ اتوبوس ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده بود، باز نیز کم بود اتوبوس داریم و باید بعد از شورای ششم شورای هفتم نیز این موضوع را ادامه داده و اقدام به خرید اتوبوس‌های جدید نمایند. 
وی خبر داد:  هم اکنون در سطح شهر تبریز ۳۲۰ اتوبوس فعال داریم در حالی که در اصفهان ۷۰۰ دستگاه، مشهد هزار ۱۲۰۰ و شیراز ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد و با این حساب شهر ما در این حوزه عقب مانده و این اختلاف به راحتی قابل جبران نیست چرا که برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تامین آن کار ساده‌ای نیست، در هر صورت باید به شکل جهادی این کار را انجام دهیم. 
روشنی باتوجه به قرارداد های گذشته در رابطه با خرید اتوبوس گفت: در ماه های گذشته قراردادهایی منعقد شده اما اتوبوسی تحویل داده نشده است، آن ها را پیگیری می کنیم ضمن این که آقای شهردار به آنها اعلام کرده‌اند که باید ظرف شش ماه ضمن عمل به قرارداد اتوبوس‌ها را تحویل نمایند اما با در نظر گرفتن این خریدها باز جوابگو نبوده و کافی نیست و باید با اتخاذ برخی سیاست‌های مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی مجاب کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریزگفت:  یکی از مهمترین راه حل‌های معضل ترافیک در دنیا ایجاد محدودیت‌های ترافیکی است و مردم را مجاب به استفاده حمل و نقل عمومی کرده و در ضمن آن امکانات لازم برای مردم فراهم کرده‌اند، در تبریز محدودیت‌های ما در حد زوج و فرد است که کافی نیست و باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود این محدودیت‌ها به صورت تدریجی باید اعمال گردیده و معیشت مردم در رفتارهای ترافیکی را در نظر گرفت. 
 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در دیگر کلانشهرها که در مرکز شهر محدودیت‌های ترافیکی برای خودرو ها گذاشته اند، اصناف به وسیله موتور سیکلت به بازار می‌آیند و به جای ماشین اکنون در مرکز شهر به همان اندازه و بیشتر موتور سیکلت وجود دارد باید در بحث مدیریت رفتارهای مردم را پیش بینی کنیم و بر حسب آن رفتار اعمال محدودیت کنیم تا معیشت آن را حفظ شود؛ هنر مدیریت در این است که بتوان مردم را همراه کرد. 
 
عریض کردن خیابان‌ها و ایجاد اتوبان چاره حل ترافیک نیست 
روشنی به وضعیت معابر تهران پرداخت و توضیح داد: شلوغ‌ترین معابر در پایتخت اتوبان‌ها است، چاره حل ترافیک عریض کردن خیابان‌ها و ایجاد اتوبان نیست، ۶۰ سال است که دنیا و علم ترافیک به این موضوع رسیده است که چاره کار تنها اعمال محدودیت است، اما با این همه ابزار  اعمال محدودیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که شهروند خودروی شخصی خود را پارک نموده و سوار BRT شود چرا که می‌داند اگر سوار BRT یا مترو شود زودتر به مقصد می‌رسد. 
وی از ایجاد مسیر جدید BRT در تبریز خبر داد و گفت: مسیر BRT  ۲ که از شهید فهمیده شروع و تا میدان آزادی می‌ رود را آغاز خواهیم کرد که این یکی از پروژه‌های بزرگ ترافیکی محسوب می‌شود و مردم را مجاب خواهد کرد تا به جای اینکه در خیابان‌های آزادی یا آذربایجان با خودروی شخصی حرکت کنند سوار  BRTشوند چرا که امکان زود رسیدن در BRT بیشتر از خودروی شخصی خواهد بود. 
روشنی در پاسخ به این که سفر های خود را با اتوبوس یا خودروی شخصی انجام می دهد، گفت: شخصاً سفرهای خودم را با اتوبوس رفته و خودروی شخصی و حتی خودروی سازمان را کمتر استفاده می‌کنم. 
وی با تاکید بر مطالعه و حل گره های ترافیکی موجود در شهر، گفت: گره‌های ترافیکی در سطح شهر را احصا کرده و در حال مطالعه و علت یابی آن ها هستیم. 
 
90 درصد دانش آموزان در تبریز سرویس ندارند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز به آمار دانش آموزانی که از سرویس مدارس استفاده می کنند پرداخت و گفت: از ۴۰۰ هزار دانش آموز تنها ۴ هزار دانش آموز سرویس دارند یعنی ۱۰ درصد و ۹۰ درصد دانش آموزان با خودرو شخصی انتقال می‌یابند!  
وی ادامه داد: اعمال دقیق طرح زوج و فرد باعث می‌شود همه خودروها وارد محدوده ترافیکی نشوند و در ساعات معین که استثنائاً سرویس مدارس برای انتقال دانش آموزان فعالیت می‌کنند معاف از این طرح باشند تا مشمول جریمه نشوند چرا که به نفع حمل و نقل عمومی و معضل ترافیک است. 
وی با اشاره به آمار فوق گفت: معلوم است که با این آمار شاهد ترافیک خواهیم بود چرا که برای انتقال ۴۰۰ هزار نفر خودروهای شخصی در ساعات معین وارد معابر می‌شوند! 
روشنی در رابطه با ایجاد زیر گذر و روگذر جدید گفت: روگذر و زیرگذر در جای خود نیاز است، مثلاً در کمربند میانی باید زیرگذر داشته باشیم چون شریانی درجه یک است اما جوابگو نیست و به ترافیک اضافه شده است، مثل بحث ایجاد پارکینگ جدید که وقتی در مکان‌های شلوغ جای پارک اضافه می‌شود هزاران نفر به طمع پارک در نقطه شلوغ شهر به آن جا می‌آیند. 
 
ایجاد پارکینگ در نقاط مرکز شهر معضل ترافیک را حل نمی کند 
وی در رابطه با ایجاد پارکینگ در مرکز شهر توضیح داد: پارکینگ در نقاط شلوغ و مرکز شهر مدت‌ها است که کنار گذاشته شده؛ پارکینگ چاره راه نیست، علم ترافیک و شهرهای پیشرفته سال‌ها است به این نتیجه رسیده‌اند. 
روشنی ادامه داد: هم اکنون اگر در تهران، اصفهان و ارومیه پارکینگ اضافه می‌کند تبعیت از همان روش غلط است چرا که این چاره کار نیست با افزایش پارکینگ ترافیک نیز افزایش می‌یابد، یکی از نمونه‌های موفق تهران پارکینگ بیهقی است که در آن شهروند خودروی خود را پارک کرده و با استفاده از حمل و نقل عمومی به مقصد خود می‌رود در تمام دنیا به این صورت است، کسی که می‌خواهد به مرکز شهر برود باید از محله خود از حمل و نقل ترکیبی استفاده نموده و به مرکز شهر بیاید. 
 

وی تاکید کرد: پارکینگ مردم را تشویق می‌کند تا به طمع پارک به مرکز شهر بیایند، طبق محاسبات ما برای وضعیت فعلی باید ۳۷ پارکینگ با ظرفیت ۳۰۰ دستگاه خودرو ایجاد شود که امکان احداث این مقدار پارکینگ وجود ندارد.
روشنی اضافه کرد: با احتساب داشتن اعتبار برای ایجاد 37 پارکینگ، این چاره کار نیست حتی اگر پارکینگ ایجاد شود به طمع آن ۱۰ برابر نیز با خودروی شخصی به مرکز شهر خواهند آمد به عنوان مثال اگر به وین بروید در مرکز شهر هیچ خودرو یی را مشاهده نخواهید کرد، در آن شهر ها تراموا و مترو استفاده می‌شود. 
 
نصب 2 هزار دوربین ترافیکی تا پایان سال آینده 
وی در رابطه با کمرنگ بودن حضور پلیس در سطح شهر برای کنترل ترافیک، گفت: در کلان شهرها طبق قانون جدید، جذب و به کارگیری نیروی جدید پلیس ممنوع بوده و به جای آن از دوربین استفاده می‌شود این سیاست کل دنیا است و متاسفانه در بحث دوربین در دولت گذشته بسیار عقب مانده‌ایم به اندازه‌ای که حتی از شهر های درجه دو عقب هستیم و در مدیریت شهری فعلی 2 هزار دوربین در سه فاز خریداری و نصب خواهیم کرد. 
 
فوت 73 نفر بر اثر تصادف در 6 ماهه اول سال 
روشنی به میزان فوتی تصادفات در سال جاری پرداخت و گفت:  فوتی‌های تصادف تبریز نسبت به سال گذشته افزایش یافته، این در حالی است که سال گذشته کل فوتی‌ها ۴۸ نفر بود، اما آمار فوتی ها در شش ماه اول سال جاری ۷۳ نفر بوده که البته در کل ایران افزایشی است؛ از ۷۳ نفر فوتی ۱۰ نفر آن ها در اتوبان پاسداران رخ داده است و این نشان می‌دهد که دوربین‌های اتوبان پاسداران از کار افتاده است. 
وی اضافه کرد: به نسبت جمعیت با نصب 2 هزار دوربین ترافیکی از اصفهان، تهران و غیره جلوتر خواهیم بود و باید این اتفاق تا پایان سال آینده به وقوع بپیوندد؛ این یکی از چند تکلیف آقای شهردار است که به آن اصرار دارند. 
روشنی خاطر نشان کرد: تا پایان امسال قرارداد ۵۰ میلیاردی برای خرید دوربین تنظیم شده و شاهد نصب بخشی از دوربین‌های ترافیکی تا پایان امسال خواهیم بود. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره طرح میدان خیام گفت: اصلاح برخی از معابر اجرا شده تبعاتی دارد که باید در نظر گرفت؛ علت اساسی مشکلات در فلکه خیام عدم اجرای طرح بصورت کامل است، در زمان اجرای طرح فلکه خیام اهالی نسبت به قطع درختان اعتراض نمودند و به همین خاطر به همان شکل ناقص رها شده طبیعتاً باید این را در نظر گرفت که برای داشتن یک سری چیزها باید هزینه آن را بدهیم، کاری ندارم طرح کامل درست یا غلط بود اما در هر صورت این طرح ناقص اجرا شده است. 
 
موضوع آذرپارک را از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم 

وی در پایان به موضوع پر حاشیه آذرپارک پرداخت و گفت: در رابطه با موضوع آذرپارک تمامی موارد را می‌دانیم و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم، شهرداری در نظر دارد پارک حاشیه ای را خود مدیریت کند و امیدوارم با این روش شاهد اعتراض شهروندان نباشیم. 
انتهای پیام/ 
توسعه حمل و نقل عمومی تنها راه علاج معضل ترافیک تبریز/ نصب دو هزار دوربین ترافیکی تا پایان سال آینده محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار