وال‌استریت ژورنال:

غزه بدون آب پاکیزه، در خطر مسمومیت و بیماری‌ قرار گرفته است

1402/08/17 - 13:21 - کد خبر: 102541 نسخه چاپی

نصر: روزنامه آمریکایی نوشت، محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی باعث شده این منطقه آب پاکیزه نداشته و انواع بیماری‌ها در آن شیوع پیدا کند. با کاهش شدید تولید آب تصفیه شده در غزه و رسیدن آن به حدود پنج درصد تولید قبل از آغاز جنگ، ساکنان غزه به طور میانگین روزانه تنها به سه لیتر آب دسترسی دارند.

به گزارش نصر، وب‌سایت روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارشی را منتشر کرد که در آن به پیامدهای بزرگ انسانی و بهداشتی محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است.
در این گزارش آمده است: در نتیجه محاصره اسرائیل نوار غزه بدون آب پاکیزه مانده و بیماری‌ها شیوع پیدا کرده و روزانه در غزه تنها سه لیتر آب پاکیزه به هر شخص می‌رسد چراکه تولید آب در آنجا متوقف شده و به حدود پنج درصد میزان تولید قبل از جنگ رسیده است.
طبق گزارش سازمان ملل، ساکنان نوار غزه و فعالان حوزه بهداشت و درمان در این منطقه، کمبود آب در غزه مردم را بیمار کرده و شرایط به ویژه در شمال غزه که محور عملیات زمینی اسرائیل است، فاجعه‌بار بوده و آب آشامیدنی دیگر یافت نمی‌شود.
طبق گزارش سازمان ملل، بیشتر مردم غزه هر آبی را که می‌یابند، می‌نوشند و  بیشتر این آب‌ها از چاه‌های آلوده به نمک، مواد شیمیایی و دیگر آلاینده‌ها هستند.
پیش از جنگ، غزه سه منبع آب اصلی داشت که شامل تاسیسات آب‌شیرین‌کن، سه خط لوله آب از اراضی اشغالی و تعداد زیادی چاه بود که رژیم صهیونیستی همه آنها را مسدود کرد.
همچنین در این گزارش تاکید شد، کمک‌های بشردوستانه اندکی که از جنوب وارد غزه می‌شوند از جمله بسته‌های آب به شمال غزه نمی‌رسند.
وال‌استریت ژورنال نوشت، بیش از ۲۰۰۰ متر مکعب آب آشامیدنی و نیز قرص‌های کلر برای تصفیه آب در کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از مرزهای نوار غزه با مصر به این منطقه منتقل شدند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، به دلیل کمبود سوخت، در حال حاضر از سه تاسیسات آب‌شیرین‌سازی موجود در غزه تنها یکی از آنها که تحت حمایت سازمان ملل است، فعال است و فرآیند تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی مصرف انرژی بالایی داشته و در شرایط عادی حدود هفت درصد نیاز آب غزه را تامین می‌کرد.
بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر هر فرد در غزه روزانه تنها سه لیتر آب برای آشامیدن، بهداشت و دیگر مسایل در اختیار دارد.
در شرایط عادی میانگین استفاده روزانه آب هر فرد حدود ۱۰۰ لیتر است و سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در شرایط اضطراری نیز هر فرد باید روزانه دستکم ۱۵ لیتر آب دریافت کند.
مشکل دیگر کیفیت آب‌ها است، آب‌های زیرزمینی برداشت شده از چاه‌ها مخلوطی از آب‌های شیرین و شور بوده و اغلب حاوی مواد شیمیایی استفاده شده در کشاورزی هستند.
با توجه به اینکه بیشتر تصفیه‌خانه‌های آب فاضلاب در غزه دیگر فعال نیستند، فاضلاب منبع بالقوه دیگری برای این آلودگی است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، دستکم هفت تاسیسات آبی در غزه از جمله دو انبار بزرگ آب در حملات رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم هدف قرار گرفتند.
مسوولان غزه درباره خطر قریب‌الوقوع انتقال آب فاضلاب از تصفیه‌خانه‌های غیرفعال هشدار داده‌اند.
علاوه بر بحران آب، بحران‌های بستری و درمان در بیمارستان‌ها نیز وجود دارد، بیمارستان‌های فرسوده غزه در حال حاضر با وجود چالش‌هایی چون کمبود سوخت، بمباران، تهدید به بمباران مستقیم، فشار سنگین تعداد بالای شهدا و زخمی‌ها و نیز آوارگانی که در جستجوی امنیت در بیمارستان‌ها مستقر شدند، تلاش می‌کنند فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
انتهای پیام/
غزه بدون آب پاکیزه، در خطر مسمومیت و بیماری‌ قرار گرفته است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار