شهردار منطقه 10 کلانشهر تبریز در تحریریه نصر مطرح کرد؛

جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز همت جمعی می طلبد/ بهره برداری از صفه جنوبی مقبره الشعرا تا آذر

1402/08/17 - 15:27 - کد خبر: 102529 نسخه چاپی

نصر: شهردار منطقه 10 کلانشهر تبریز گفت: تنها شهرداری ها نمی توانند به تنهایی با ساخت و ساز غیر مجاز مقابله کنند و این ممکن نخواهد بود مگر با همراهی همه ارگان ها و همت جمعی سایر دستگاه های ذی ربط. 

به گزارش نصر، "موسی زارعی" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد. 
شهردار منطقه 10 در ابتدای این جلسه به پروژه مقبره الشعرا بعنوان یکی از مهم ترین پروژه های منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدم که مقبرا شعرا آبروی شهر بوده و برای تبریز و کشور یک برند ملی و بین المللی به حساب می آید؛ از ابتدای مسئولیتم آقای هوشیار نگاه ویژه ای به مقبر شعرا داشته و بر اهمیت آن تاکید نموده اند. 

بهره برداری از صفه جنوبی مقبره الشعرا تا آذر 
وی با عنوان این که مقبره الشعرا بعنوان یک فضای فرهنگی است، گفت: هر چند که اجرتای پروژه مقبره الشعرا جزو وظایف شهرداری نبوده و در واقع وظیفه ادارات کل میراث فرهنگی، اوقاف و ارشاد بوده اما شهرداری احساس مسئولیت کرده و پای کار است. 
وی تاکید کرد: مقبره شعرا جز یکی از پروژه های منطقه 10 بوده و با توجه به این که شهرداری منطقه 10 از لحاظ درآمد ضعیف است به این جهت معین مالی آن پروژه شهرداری مرکز و منطقه 1 است. 
زارعی ادامه داد: بعد از افتتاح و بهره برداری از صفه شمالی با تا‌کید و پیشنهاد آقای استاندار صفه جنوبی نیز آغاز شد، علی‌ رغم  این که استاندار به کمک مالی نیز تاکید داشت اما متأسفانه تا این لحظه هیچ کمک دولتی تعلق نیافته است. 
وی با اشاره به این که صفه جنوبی تقریبا رو به اتمام است، گفت: صفه جنوبی بیش‌ از ۲۰ میلیارد هزینه برداشته و علاوه بر آن  ۸ میلیارد دیگر هزینه برای کف سازی آبنما لازم است. 
زارعی اضافه کرد: نمونه آب نمایی که در مقبره شعرا ساخته می شود در کل کشور تنها در سه نقطه؛ حرم مقدس امام رضا علیه السلام، آستان مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها و مقبره الشعرا می توان دید. 
وی توضیح داد: آب نمای مقبره الشعرا دارای سه ضلع است که ضلع غربی آن متصل به خیابان ثقه السلام و ضلع شرقی آن با خیابان شهریار و ضلع جنوبی ۱۸ متری ششگلان است. 
زارعی ادامه داد: برای بازوهای آب نما ۱۰ میلیارد هزینه شده است، این آب نما بصورت دیجیتالی بوده و سیستم‌ گرمایشی را شامل می‌ شود که با این حال شاهد یخ زدگی در زمستان نخواهیم بود.  
وی دلیل تاخیر پروژه را توسعه دیگر برنامه ها خواند و افزود: روز شمار تحویل پروژه تا آخر آبان ماه بود ولی کف سازی هزار و 200 متر بود و آبنما را در برنامه نداشتيم و به عبارتی پروژه 10 هزار متر افزایش داده شده و نهایتا سعی ما بر این است بتوانیم پروژه را تا پایان آبان به پایان برسانیم، ولی چون پروژه را نسبت به قبل افزایش دادیم زمان تحویل پروژه تا آخر آذر باشد تا یک پروژه بی نظیر در شأن ایران و مردم تبریز باشد. 
 
جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز همت جمعی می طلبد 
شهردار منطقه 10 کلانشهر تبریز با اشاره به وضعیت ساخت و ساز های غیر مجاز گفت: متاسفانه ساخت و ساز های غیر مجاز را در تمام نقاط شهر شاهد هستیم، در طول ۱۸ ماهی که در حال خدمت هستم به جرأت می‌توان گفت هیچ ساخت و ساز غیرمجازی صورت نگرفته به جز دو مورد که پرونده سازی و قضایی شده است. 
وی خاطر نشان کرد: تنها شهرداری ها نمی توانند به تنهایی با ساخت و ساز غیر مجاز مقابله کنند و این ممکن نخواهد بود مگر با همراهی همه ارگان ها و همت جمعی سایر دستگاه های ذی ربط. 
زارعی با اشاره به این که یکی از عوامل ساخت و ساز های غیر مجاز دستگاه های خدمات رسان هستند افزود: یکی از عوامل ساخت و ساز های غیر مجاز دستگاه های خدمات رسان؛ اداره آب، برق و گاز است؛ بعنوان مثال ساختمانی که در مرحله نازک کاری قرار داشت بر روی آن ۱۰کنتور گاز نصب شده بود! اين یکی از مواردی است که در ابتدای مسولیتم در منطقه با آن مواجهه بودیم. 
وی افزود: در جلسات مختلف علاوه بر مکاتبات از آن ها خواهش کردیم بر حسب قانون بدون استعلام  از شهرداری انشعابات ندهند. 
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی زمانی به مدت سه سال به صورت موقت به دستگاه ها تکلیف کرده بود که به متقاضیان انشعابات در اختیار بگذارند  و این در حالی  است که بعد از گذشت سه سال فوق همچنان دستگاه های  خدمات رسان به آن قانون استناد می کنند. 
شهردار منطقه 10 با بیان این که اگر مجلس قانون جرم انگاری را مصوب کند دیگر شاهد ساخت و ساز های غیر مجاز نخواهیم شد، افزود: ارگان های مختلف یگان حفاظت اراضی مربوطه خود را دارند که باید به عنوان متولی از اراضی خود مراقبت نمایند اما متأسفانه شهرداری ها در مقابل چنین اتفاقاتی مورد حمله قرار می گیرند، با این وجود تمام سعی ما این است که اجازه ساخت و ساز غیر مجاز را ندهیم و به ارگان های مربوطه که در شهرداری منطقه ۱۰صاحب ملک هستند با آن ها مکاتبه کرده‌ایم تا اراضی خود را تعیین تکلیف نموده و حصار کشی نمایند که متأسفانه تاکنون کمتر همراهی شده است. 
وی در ادامه به وضعیت نامناسب زیرگذر صاحب الامر شمالی پرداخت و گفت: در رابطه با زیر گذر صاحب الامر شمالی با اعتبار یک میلیارد تومان آسفالت ریزی و نور پردازی انجام یافته ودر ادامه جداره سازی و تابلوی این زیر گذر را متناسب با بافت تاریخی آن منطقه نصب خواهد شد.
 
لزوم ایجاد پارک محله ای در منطقه 10
 زارعی با تاکید بر فقر فضای سبز منطقه 10 گفت: به غیر از پارک جنگلی ارم ۱۷ پارک محله ای داریم و می توان گفت در بین مناطق به عنوان ضعیف ترین پارک محله ای به شمار می‌آیم. 
وی در ادامه به وضعیت آبی فضای سبز اشاره کرد و گفت: در رابطه با مسئله آب عملکرد خوبی داشته وچاه های سپتیک ایجاد کرده‌ایم و در نظر داریم حاشیه اتوبان تبریز را درخت کاری کرده و با ایجاد شبکه ای آبی بتوانیم آن مسیر را آبیاری کنیم.
 
خرداد سال آینده فاز 1و3 خیابان 45 متری به بهره برداری می رسد
 شهردار منطقه 10 تبریز پروژه 45 متری را یکی از مهمترین پروژه های شهری خواند و افزود: خیابان ۴۵ متری یکی از مهم ترین پروژه هایی است که مجموعه مدیریت شهری  و تک تک  اعضای شورا به آن تاکید دارند، این پروژه رسما از سال ۱۴۰۰ آغاز و ۷۲۰ مورد اراضی مسکونی  با کمک شهرداری منطقه ۱ در سه فاز  تملک گردید، از آبان ۱۴۰۰ تاکنون ۳۲۰ مورد تملک داشته ایم و طبق قولی که داده ایم تا پایان خرداد سال آینده فاز ۱ و ۳ مورد بهره برداری قرار گیرد. 
وی به مشکلی که در فاز دو این پروژه وجود داشت پرداخت و توضیح داد: در فاز دو یک مورد ارتفاع تند وجود داشت که باید شیب بالایی در آن مسیر ایجاد می‌شد و این معقول نبود و مجددا طرح فاز دو را به مطالعه فرستادیم تا اقداماتی در راستای شیب تند بررسی شود، خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم که با یک تغییر قوس موضوع  ارتفاع شیب را حل کنیم. 
وی اضافه کرد: با این حساب پروژه باید ۵ هزار متر مربع مجددا تملک گردیده و با قوس ایجاد شده تغییر ارتفاع حل و نهایتا ارتفاع کمتر و به ۱۱ درصد کاهش می یابد. 
انتهای پیام/
جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز همت جمعی می طلبد/ بهره برداری از صفه جنوبی مقبره الشعرا تا آذر محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار