معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛

رشد تحصیل دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک/هدف ما توسعه سرزمینی متناسب با نیاز بازار کار است

1402/08/16 - 15:17 - کد خبر: 102487 نسخه چاپی

نصر: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از رشد تحصیل دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک خبر داد.

به گزارش نصر، نشست خبری جشنواره الگوهای برتر تدریس، ظهر امروز ۱۶ آبان ماه با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه اول و دوم برگزار شد.
"محمدمهدی کاظمی" معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنار دسترسی آموزشی و فرصت آموزشی توجه به ارتقای کیفیت آموزش برای ما مهم است. برنامه های کیفیت بخشی از سال تحصیلی قبل و تابستان شروع شد و دنبال می شود.
کاظمی افزود: به منظور کیفیت آموزش دنبال تحقق بهبود فرایند یاددهی و یادگیری هستیم و معلمان در این امر نقش اصلی را دارند چراکه رکن اصلی تحول هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دنبال تنوع محیط‌های یادگیری و ارتقای برنامه‌ها در کلاس درس هستیم باید توجه دوچندانی به معلم و کلاس‌های درس داشته باشیم پس ارتقای شایستگی و توانمندی معلمان و توسعه پژوهشگری و بهره‌گیری از روش‌های خلاق و نوآورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات از طریق برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس دنبال می‌شود.
او افزود: این برنامه‌ها موجب ارتقای کیفیت درس بویژه در مدارس دولتی می شود که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است.
کاظمی اضافه کرد: ما دوران پساکرونا را تجربه می‌کنیم. کرونا فرصت استفاده از تکنولوزی آموزشی و فناوری اطلاعات بود که بتوانیم با این نوآوری‌ها و بهره‌برداری فناوری کیفیت کلاس‌های درس را ارتقا دهیم. تلاش کردیم از ظرفیت ها و هوش مصنوعی در جهت شیوه های جدید تدریس بهره ببریم.
کاظمی با بیان اینکه دوره‌های اول و دوم متوسطه و فنی حرفه‌ای در این الگوهای شیوه تدریس شرکت داشتند، گفت: در این دوره از جشنواره الگوهای برتر تدریس ۲۳ درصد معلمان با حضور ۲۷ هزار و ۵۳۷ شرکت کننده در این دوره شرکت کردند. در دوره دوم متوسطه ۳۱ درصد معلمان ۲۷ هزار و ۸۱ نفر شرکت کردند. در فنی حرفه‌ای و کاردانش در ۱۹ گروه رشته سه  هزار و ۶۰۰ نفر شرکت کردند. محور اول در جشنواره الگوهای برتر تدریس طراحی و ساخت دست سازه، طراحی و ساخت برنامه‌های کاربردی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، تدریس با رویکرد تلفیقی از محورهای این دوره از جشنواره بود. در متوسطه دوم دو بخش حضوری و غیرحضوری وجود داشت. ما در درس آمادگی دفاعی از کمک نیروهای مسلح در راستای پدافند غیرعامل بهره می‌بریم. همچنین به درس سواد رسانه‌ای تاکید شده که این روزها به شدت اهمیت یافته است.
کاظمی تاکید کرد: طراحی موقعیت‌های یادگیری، تحلیل محتوای کتب درسی و تولید رسانه که بیشترین شرکت کنندگان ما در تولید رسانه‌ای فعال بودند از اشکال الگوهای تدریس است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بیش از ۵۸ هزار معلم از مدرسه تا مرحله کشوری در این جشنواره شرکت کردند و ۶۰۰ نفر در بررسی نهایی در استان قزوین هفته آینده رقابت خواهند کرد و نفرات برتر مورد تجلیل قرار می گیرند.
کاظمی گفت: یکی از اهداف جشنواره‌ این است که روش ها و الگوهای برتر تدریس را اشاعه دهیم. امیدواریم زمینه، انگیزه و توانمندسازی معلمان و شایستگی های معلمی فراهم شود. ما موضوعات معلم توانمند، تعلیم و تربیت باکیفیت و نسل امیدبخش را دنبال می کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: تغییر در شیوه پذیرش نیروی انسانی با حضور وزیر اتفاق افتاد و آزمون آموزگاری و دبیری را با شیوه کاملا متفاوت با این نگاه که معلم عامل اصلی تحول تعلیم و تربیت است برگزار کردیم. با تشکیل کانون‌های ارزیابی زمینه انتخاب بهتر را فراهم می آوریم. در فرایند ارزیابی و جذب قبلا حداکثر ۳۰ دقیقه وقت می‌گذاشتیم ولی در این فرایند ارزیابی جدید هر داوطلب ۶ ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت و ابزارهایی اعم دانش تخصصی و شایستگی‌های حرفه‌ای که نشان می‌دهد هنر معلمی فرد چگونه است، استفاده شد.
کاظمی اضافه کرد: در آزمون دبیری و هنرآموزی ۳۲۵ هزار نفر شرکت کردند و ۴۲ هزار و ۶۶۲ نفر به مرحله تکمیلی راه یافتند. ۱۵ هزار و پنج  نفر هم جذب شدند. هفت هزار و ۱۷۹ نفر ظرفیت خالی داشتیم که تکمیل ظرفیت از ۱۵ آبان تا ۱۸ آبان انجام می شود.
کاظمی اظهار کرد: برای جذب دانش آموزان به هنرستان‌ها ما برای ۴۱ و نیم هدفگذاری کردیم و  عملکرد ما نشان‌ می‌دهد جمعیت دانش آموز در پایه دهم هنرستان و مجموعه دانش آموزان متوسطه هنرستان ها به  یک میلیون و ۱۷۳ نفر افزایش یافت و رشد ۱۰۳ هزارنفری را شاهد هستیم. در واقع سهم هنرستانی‌ها به ۳۹.۶۳ درصد رسیدیم و به رشد بیش از دو درصد رسیده‌ایم. هم اکنون ۲۰ هنرستان جوار صنایع را هم داریم و به دنبال توسعه آموزش های هنرستانی و مهارتی هستیم.
او گفت: ما در بازگرداندن بازماندگان تحصیلی ارتقا داشته ایم که اوضاع بهبود پیدا کرد همچنین به دنبال توسعه متوازن هستیم و در این راستا سهم ریاضی فیزیک به ۱۷.۴۴ رسیده است که شاهد رشد یک درصدی هستیم و می خواهیم سهم رشته انسانی را کاهش دهیم و علوم تجربی تعدیل شود.
وی ادامه داد: در علوم انسانی درصدی کاهش داشتیم ولی علوم تجربی یک دهم درصد افزایش یافت، اما هدفگذاری کردیم که علوم تجربی افزایش نیابد که افزایش پیش آمده احتمالا با کاهش جمعیتی دانش آموزان ارتباط دارد.
معاون وزیر گفت: هم اکنون در کل کشور ۶۹۲ پژوهشسرا وجود دارد و در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۲۳ پژوهشسرا افزایش داشته است. تلاش می شود کارکرد پژوهشسراها صرفا به پژوهش موکول نشود و شرایط فعالیت دانش آموزان دوم نظری بیشتری را در این فضاها فراهم کنیم.
کاظمی گفت: امسال در رشته حسابداری بیش از یکصد رشته محل کاهش یافت هدف ما توسعه سرزمینی متناسب با نیاز بازار کار است.
او در مورد استفاده از موبایل و ارجاع دانش آموزان به مرکز مشاوره گفت: در زمینه سلامت روان اختیار با مدارس و مدیران مدارس است و اگر تشخیص دهند می توانند دانش آموز را به مراکز مشاوره ارجاع دهند.
کاظمی اظهار کرد: نیازها و شرایط متفاوت است و دانش آموزان ممکن است به مشاوره ها ارجاع داده شوند و در این امر اختیار با مدیران مدارس است. اگر دانش آموزی به مشاور ارجاع داده می شود حتما ضرورت دارد و مثلا در یادگیری فرد اخلال ایجاد شده است. و می توان از این ظرفیت در فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان استفاده کنیم. استفاده دانش آموزان از موبایل نیز به اختیار مدارس گذاشته شده است البته ابلاغیه ای نیز برایش ارسال شده است.
انتهای پیام/
رشد تحصیل دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک/هدف ما توسعه سرزمینی متناسب با نیاز بازار کار است ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار