انتقاد ناشران از تغییر روش برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز/

تغییرات عجیب در روش برگزاری نمایشگاه کتاب/ نمایشگاه یا هایپرمارکت کتاب تبریز؟

1402/08/16 - 16:35 - کد خبر: 102462 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه کتاب تبریز بعد از وقفه ای ۴ ساله، ۱۷ آبان ماه افتتاح می شود، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با ارائه شیوه نامه جدیدی از نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب ناشران را متعجب کرد.

به گزارش نصر، نمایشگاه کتاب تبریز اوایل فصل پاییز در مهرماه و یا آبان ماه برگزار می‌شود و امسال با اطلاع رسانی رسمی نمایشگاه بین المللی تبریز بعد از ۴ سال وقفه در ۱۷ آبان افتتاح خواهد شد، اما با یک تفاوت اساسی!
نمایشگاه کتاب تبریز، بزرگترین نمایشگاه کتاب منطقه غرب و شمالغرب کشور است که همواره میزبان صدها ناشر استانی، ملی و بین المللی بوده، اما تغییر در روند برگزاری هجدهمین دوره این نمایشگاه هاله‌ای از ابهام در ذهن ناشران ایجاد کرد، تا جایی که بسیاری از فعالان این عرصه عدم حضور خود در این دوره از نمایشگاه کتاب تبریز را اعلام کردند.
شنیده ها حاکی است،بسیاری از ناشران استانی با شیوه نامه جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی مبنی بر فروش و برگزاری انحصاری نمایشگاه کتاب تبریز به دست «خانه‌ی کتاب» مخالف هستند.
بر اساس این شیوه نامه، هیچ ناشری به صورت مجزا امکان اخذ غرفه‌ ندارد و ناشرانی که تمایل به شرکت در این نمایشگاه دارند، باید کتب خود را در تعداد محدودی (بنابرگفته‌ها ۵ جلد) به خانه‌ی کتاب تحویل دهند و انتخاب این کتاب ها نیز به سلیقه خانه کتاب بوده و کل مبلغ فروش کتاب در نمایشگاه نیز به حساب خانه‌ کتاب واریز خواهد شد و یک ماه پس از پایان نمایشگاه، هزینه‌ی کتاب ها با کسر چهل درصد تخفیف به حساب ناشرین واریز خواهد گشت.
این گزارش می افزاید، خانه کتاب و ادبیات ایران نیز اعلام کرده است که نمایشگاه کتاب تبریز را با استفاده از ظرفیت آثار منتشر شده ناشران فعال سراسر کشور در سالن‌‌های یکپارچه به‌صورت حضوری و همچنین با مشارکت کتابفروشان سراسر کشور به صورت مجازی از چهارشنبه هفدهم آبان‌ تا یکشنبه بیست‌ویکم آبان‌ 1402 در تبریز برگزار می‌کند، که بعد از انتشار این اعلان صدای مخالفان به این شیوه برگزاری بلند شد و در مصاحبه معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی این  شیوه  را مدل «هایپرمارکتی» خواندند!
حال علی رغم آمادگی همه جانبه ناشران برای حضور در این نمایشگاه تمایل به ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب داشتند، این رویکرد هایپرمارکتی غلط تلقی شد و زمزمه اعتراضات ناشران را برانگیخته شده است. چنین وضعیتی در برگزاری نمایشگاه کتاب گویای این است که بسیاری از انتشارات شناخته شده استانی در نمایشگاه حاضر نمی شوند.
از اصلی ترین دلایلی که ناشران از حضور در هجدهمین دوره نمایشگاه امتناع می کنند، عدم وجود جو صمیمانه، کمرنگ شدن نام ناشران نامدار آذربایجان و مهمترین مسئله از نظر آن ها این است که ناشران حق بردن تمام آثار خود به نمایشگاه را ندارند و انتخاب آثار توسط متولیان برای عرضه در نمایشگاه است.
این در حالی است که برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در اصل ایجاد ارتباط مستقیم و صمیمانه بین ناشر و مخاطب است، چرا که کتاب توسط ناشر به مردم معرفی می‌شود‌ و یا مخاطبی که چند عنوان از کتاب‌های ناشر را می شناسد،‌ با مراجعه به غرفه ناشر از سایر کتاب‌های انتشارات تهیه کند، اما با شیوه نامه جدید ناشر از این چرخه حذف می‌شود.
«نوراله پورشریف» ناشر انتشارات نباتی-آذرتوران در گفتگو با «نصر» در خصوص شیوه نامه اجرایی هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تبریز با اشاره به اینکه این پروسه برای اولین بار در تبریز اجرا خواهد شد، گفت: تبریز بعد از تهران دومین نمایشگاه بزرگ کتاب را برگزار می کند و درست نیست یک‌ موضوعی که تا کنون اجرا و یا کارشناسی نشده است را در نمایشگاه تبریز اجرا کنند.
وی اضافه کرد: بهتر بود ابتدا این طرح را در چند شهر کوچک پیاده سازی می کردند و بعد به نمایشگاه تبریز می آمد، اما تهران به یک باره چنین تصمیمی گرفت و تا هفته قبل هیچ ناشری اصلا اطلاعی در مورد این موضوع نداشت.
این ناشر نامدار تبریزی در ادامه سخنان خود گفت: بعد از مطلع شدن این موضوع از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تقاضای جلسه کردیم و سه جلسه با حضور معاون این اداره کل و ناشران تبریزی برگزار شد و متاسفانه فقط مفاد شیوه نامه تکرار شد و هیچ‌ تغییری صورت نگرفت.
پور شریف با اشاره دلیل حضور ناشران از در نمایشگاه های کتاب تبریز، گفت: ما فقط برای فروش کتاب حاضر نمی شویم، هدف ما آشنایی با همکاران جدید، دیدار با نشریه های مختلف، ارتباط مستقیم با مخاطب، ارتباط با چاپخانه ها،صحافی ها و طراحان و دیدار با مولف هایمان است.
وی با بیان اینکه برکت و هیجان نمایشگاه دیدار با مخاطب و علاقمندان به کتاب هایمان است، ادامه داد: در ارتباط با مخاطبان متوجه می شویم که آن ها به چه چیزی علاقه مند هستند و این گونه بازار نشر را رونق می دهیم.
این ناشر با بیان اینکه در کجای دنیا چنین روالی در نمایشگاه کتاب موجود نیست، گفت: نمایشگاه کتاب بدون حضور ناشران فقط یک فروشگاه کتاب است، انگار که می‌گوییم در نمایشگاه مبلمان، سازنده خودش حضور نداشته باشد.
پورشریف با بیان اینکه در شیوه نامه جدید تعدادی کارمند از خانه کتاب جهت فروش متمرکز به نمایشگاه می آیند و هیچ اطلاعاتی در خصوص کتاب های چاپ شده و موضوع آنها در تبریز ندارند، گفت: زمانی که فروشنده اصلا کتاب را نمی شناسد، چگونه می خواهد با مخاطب ارتباط بگیرد و این موضوع در کتاب های حوزه ادبیات ترکی به شدت به چشم خواهد آمد.
وی اضافه کرد: وقتی فروشنده نتواند کتاب های ادبیات ترکی و رمان های ما را به مخاطب معرفی کند، هیچ فروشی هم عاید ما نمی شود. نمایشگاه کتاب تبریز چهارسال است که برگرار نمی شد و ناشران ماه ها در انتظار برگزاری نمایشگاه بودند، اما با این کار نمایشگاه کتاب را هم برای ما ناشران نابود کردند، حتی قانونی که حق ارسال ۵ نسخه کتاب آن هم کتاب هایی که در ۴ سال اخیر چاب شده است، تصمیم کمر شکنی است.
این ناشر با سابقه با اشاره به شرایط ثبت نام نمایشگاه کتاب در سایت، ادامه داد: در سایت تعهد می گیرد که شما باید ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف بدهید و بعدش به صورت زبانی می گوید از ناشران استانی ۱۰ درصد تخفیف می گیریم یعنی حرفشان با قانون متفاوت است.
پورشریف با تاکید بر اینکه هیچ یک از ناشران قدیمی استان در این دوره از نمایشگاه خاضر نخواهند شد، افزود فقط چند ناشر جوان که از ریتم نمایشگاه آگاه نیست شرکت کرده اند.
این گزارش حاکی است، به گفته ناشران قدیمی و به نام تبریزی، طبق سیاست نامناسب هجدهمین دوره از نمایشگاه کتاب دیگر مخاطب و ناشر بدون واسطه و مستقیم باهم در ارتباط نیستند و حق ناشر در نمایشگاه ضایع شده است و از این رو اکثرا ناشران حضور پیدا نخواهند کرد.
انتهای پیام/
تغییرات عجیب در روش برگزاری نمایشگاه کتاب/ نمایشگاه یا هایپرمارکت کتاب تبریز؟ گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   نرگس   6 ماه پیش  

کتاب و نمایشگاه کتاب بدون ناشر معنی ندارد
پژوهشیار