دیدار هیأت دولت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان

1402/08/14 - 15:39 - کد خبر: 102366 نسخه چاپی

نصر: معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرستی افغانستان و هیأت همراه امروز با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش نصر، «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرستی افغانستان که در رأس هیأتی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، ظهر امروز (یکشنبه) ۱۴ آبان ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل جنوب آسیا و ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز حضور داشتند.
وزیر مالی، حمل و نقل،‌ تجارت و نمایندگانی از وزارت کشاورزی از جمله همراهان ملاعبدالغنی برادر در این سفر هستند.
هیأ‌ت طالبان شامل ۳۰ نفر از مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان روز گذشته (شنبه) ۱۳ آبان وارد تهران شد و مورد استقبال «حسن کاظمی قمی» سرپرست سفارت و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان قرار گرفت. این سفر در راستای ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان و توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های تجاری، حمل و نقل، ترانزیت، سرمایه‌گذاری و همکار‌های گمرکی صورت گرفته است. 
گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان و تقویت تجارت دو کشور از جمله اهداف سفر این هیأت بلندپایه اقتصادی است.
جمهوری اسلامی ایران همواره و در این سال‌ها پذیرای تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی بوده است و در راستای برقراری صلح و ثبات و پیشرفت این کشور تلاش کرده است. در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۴ فروردین ماه سالجاری در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند طی اظهاراتی با بیان اینکه افغانستان بایستی به جغرافیای تعامل و همکاری برای کشورهای منطقه تبدیل شود، گفت: تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده‌ایم. (اینجا بخوانید)
وزیر امور خارجه در آن نشست برقراری تعامل با حکومت سرپرستی در بالاترین سطح، کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، حفظ تبادلات اقتصادی و مبادلات تجاری، همکاری‌های مرزی و ارسال ده‌ها محموله کمک‌های بشردوستانه به شهرهای مختلف افغانستان از جمله اقدامات ایران در این راستا خواند و گفت: از سوی دیگر پذیرفتن صدها هزار آواره جدید افغان توسط جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر که تعداد اتباع افغانستانی مقیم ایران را به میلیون‌ها نفر رساند، بار سنگینی است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و محرومیت از کمک‌های بین‌المللی، حاکی از سیاست انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم مظلوم افغانستان است.
جمهوری اسلامی ایران بعد از روی کار آمدن طالبان، بارها و به کرات خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شده است. در همین خصوص نیز امیرعبداللهیان در اظهاراتی عنوان کرده است که تأکید بر تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان به مفهوم مداخله در امور داخلی این کشور نیست، بلکه نصیحتی دلسوزانه برای کمک به حکمرانی خوب است. مولفه و انتخاب نمایندگان اقوام و گروه‌های افغانستانی برای حکومت این کشور به عهده افغان‌ها است.
دیدار هیأت دولت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار