خبر/

چینی‌ها موجودی مرکب از انسان و میمون ساختند! + تصاویر

1398/02/09 - 13:16 - کد خبر: 1023 نسخه چاپی

نصر: محققان چینی در پژوهشی که شبیه فیلم های علمی تخیلی به نظر می رسد، با اضافه کردن ژن های مغز انسان به میمون دست به خلق گونه جدیدی زنده اند.

به گزارش نصر، بر اساس نظریه‌هایی که پیرامون تکامل مطرح شده اجداد انسان به نخستی سانان از جمله میمون‌ و کاپی ها برمی گردد اما بشر به لطف توسعه مغزی به مراتب هوشمندتر از میمون ها شده است. حالا محققان چینی برای درک اینکه چه تغییراتی در مغز نسختی سانان به تکامل منجر شده، به آزمایشاتی جدید و تا حدودی ترسناک دست زده اند.

این مطالعه به رهبری متخصصان «موسسه جانورشناسی کونمینگ» چین صورت گرفته و طی آن ژن های مغز انسان به میمون های ماکاک پیوند داده شده است. نتیجه این کار خلق جانداران دستکاری شده ژنتیکی است که نسبت به دیگر ماکاک ها از توانایی حل مساله بالاتری برخوردارند.

متخصصان ژن های متفاوت بسیاری را بین انسان و نخستی سانان کشف کرده اند اما تعیین اینکه کدام از یک ژن ها به تغییر در شیمی مغز منجر شده بسیار دشوار است. به باور دانشمندان برخی از این ژن ها در تکامل توانایی سخن گفتن نقش داشته اند و برخی دیگر به سایز مغز مربوط می شوند اما شناسایی همه آنها چالش برانگیز است.

این تیم چینی در مطالعه خود روی ژنی به نام MCPH1 تمرکز کرده اند که در صورت صدمه دیدن به تولد نوزادان با مغز کوچکتر از حالت عادی منجر می شود. اضافه کردن این ژن به رویان میمون به تولد ‍۱۱ نمونه منجر شد اما ۶ مورد آنها قبل از اجرای آزمایشات مردند.

اسکن های MRI و آزمایش های صورت گرفته حاکی از این است که در ۵ نمونه باقیمانده اثری از افزایش سایز مغز مشاهده نشده اما توانایی حافظه آنها در کوتاه مدت بهبود پیدا کرده است.

محققان دیگر انتقادهای بسیاری را به چینی ها وارد کرده و پروژه مطالعاتی آنها را از نظر اخلاقی زیر سوال برده اند اما این تیم کماکان مصمم به ادامه تحقیقات است.

انتهای پیام/

چینی‌ها موجودی مرکب از انسان و میمون ساختند! + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار