نواداد خبر داد:

آذربایجان شرقی با وجود ۴۰ موزه پیشروی موزه داری کشور است

1402/08/12 - 19:03 - کد خبر: 102263 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: این استان به دلیل کثرت و تنوع موزه با وجود حدود ۴۰ موزه پیشروی صنعت موزه داری در کشور است.

به گزارش نصر، وحید نواداد روز جمعه در مراسم معارفه مدیر جدید سایت موزه عصر آهن و مسجد کبود تبریز، افزود: ارزش و اهمیت موزه برای حفظ و معرفی آثار و اشیای تاریخی که هویت بخش هخر جامعه ای است، بر کسی پوشیده نیست و امروز موزه داری به یکی از صنعت های مهم درآمدزا در حیطه گردشگری به شمار می رود.
وی وجود حدود ۴۰ موزه در موضوعات و بخش های مختلف آذربایجان شرقی را نشانه ای از غنای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و تاریخی این خطه بیان و اظهار کرد: در سال های گذشته استقبال بخش خصوصی برای ایجاد و راه اندازی موزه های تخصصی نیز در استان و تبریز رو به افزایش نهاده است که اتفاقی بسیار مبارک و مهم برای موزه داری منطقه شمال غرب کشور به حساب می آید.
نواداد بهبود کیفی موزه‌های آذربایجان شرقی را اولویت اصلی اداره کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اعلام و اضافه کرد: در این رابطه آنچه که در توان و امکانات این مجموعه است، برای راه اندازی موزه های مختلف در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در  حیطه موزه‌داری نقشی برجسته، پیشرو و تاثیرگذار در کشور ایفا می‌کند و باید توجه داشت که موزه‌ها در معرفی میراث‌ فرهنگی استان نقش ویترین را دارند که باید تلاش کنیم به جهت کمی و کیفی نسبت به توسعه آنها وارد عمل شویم.
نواداد با بیان اینکه نقش اصلی در اعتلای هویت تاریخی و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی‌ - اسلامی برعهده موزه‌هاست و مدیران موزه‌ها طلایه‌داران اصلی عرصه موزه‌داری هستند، گفت: برای توسعه کمی و کیفی موزه‌ها باید تلاشی مضاعف و اقدامات لازم توسط مدیران در دستور کار قرار بگیرد.
در این مراسم مهدی رسولی کارشناس مراقب آثار موزه ای آذربایجان به عنوان مدیر جدید مسجد تاریخی کبود و مهرداد محرم‌پور نیز به عنوان سرپرست جدید سایت‌ موزه عصر آهن منصوب شدند.
آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر چهار هزار اثر، بنا و محوطه های تاریخی که ۲ هزار و ۲۶ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یکی از مناطق بسیار مهم تاریخی و باستانی منطقه غرب آسیا به شمار می رود.
 انتهای پیام/
آذربایجان شرقی با وجود ۴۰ موزه پیشروی موزه داری کشور است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار