خبر/

بسته‌های کارشناسی کاهش خسارت کشاورزان به استان‌ها ارسال شد

1398/02/09 - 13:09 - کد خبر: 1022 نسخه چاپی

نصر: مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی بسته‌های ترویجی را آماده کرده و این هفته به استان‌‌های سیل‌‌زده ابلاغ می‌کند که با اجرای آنها خسارت‌های بخش کشاورزی کاهش بیش‌تری می‌یابد.

به گزارش نصر به نقل از فارس، سیل اخیر در استان‌های شمالی و جنوب کشور که خسارت‌های زیانبار را به بار آورد این سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که آیا می‌توانستیم از وقوع خطرات سیل به ویژه در بخش کشاورزی جلوگیری کنیم و سؤال دوم اینکه آیا در شرایط فعلی پس از سیل می‌توان برای آنها کاری کرد تا از حجم خسارت آنها کاسته شود. برای پاسخ به این سؤالات با حسین نوری دبیر و هماهنگ‌کننده ملی پژوهشگر، مروجان ارشد و محققان معین مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت‌وگو کردیم:

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توانستیم قبل از وقوع سیل با انجام اقداماتی از خطرات آن در بخش کشاورزی بکاهیم؟، گفت: اگر اطلاعات وقوع سیل به بخش ترویج کشاورزی داده می‌شد از طریق سامانه‌هایی که در اختیار داریم می‌توانستیم از خطرات سیل تا حد زیادی بکاهیم.

نوری در ادامه توضیح داد: سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی وجود دارد که می‌توان با ثبت اطلاعات در این داده‌ها مروجان و کشاورزان را از خطرات احتمالی آگاه کنیم و هر گونه توصیه ترویجی را به آنها انتقال دهیم.

به گفته دبیر و هماهنگ‌کننده ملی پژوهشگر، مروجان ارشد و محققان معین مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، 800 پهنه در کشور وجود دارد که مروجان بخش کشاورزی توصیه‌های ترویجی را در این پهنه‌ها مدیریت می‌کنند. صد نفر پژوهشگر مروج ارشد و 1400 نفر هم محقق معین فعالیت می‌کنند و موظف هستند که در کنار مروجان پهنه ارتباطات چهره به چهره با آنها داشته باشند.

*اطلاعات هواشناسی دیر اعلام شد

وی در پاسخ به اینکه آیا هواشناسی با وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد، گفت: چرا ارتباط هواشناسی با وزارت جهاد برقرار است اما ارائه اطلاعات هواشناسی به این بخش و حتی در سطح جامعه دیر و در سطح بسیار پایینی بود. به طوری که این اعلام سطحی و کم‌عمق چه در سطح مدیریتی و چه در سطح جامعه باعث شد که آمادگی آن چنانی برای مقابله با خطرات این سیل وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی امروز در مجلس گفت :۷۲ ساعت قبل از سیلاب سال ۹۸ اطلاعیه صادر شده بود و ۴۸ ساعت قبل نیز اخطاریه‌های لازم صادر شده بود.

دبیر و هماهنگ‌کننده ملی پژوهشگر، مروجان ارشد و محققان معین مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی تأکید کرد: حداقل برای مقابله با خطرات سیل در بخش کشاورزی 3 تا 7 روز زمان لازم است تا با ایجاد کانال‌ها در حاشیه زمین‌های بزرگ از ورود سیل به آنها جلوگیری شود و کانال‌های کوچکی را در داخل زمین احداث کنند تا در صورت وقوع سیل، آب در آنها جمع نشود.

نوری همچنین توضیح داد: در باغات میوه هم می‌توان با حفر گودال‌های بزرگی به فواصلی از تاج درختان مانع از ورود آب به اطراف ریشه و ایجاد خفگی شود.

*توصیه به کشاورزان برای کاهش خطرات سیل

از وی سؤال شد که آیا شما می‌توانید به عنوان توصیه‌های ترویجی مانع از خسارت سیل به بخش کشاورزی شوید، گفت: توصیه‌های ما مبتنی بر این است که نباید در مسیرهای سیل کشاورزی شود، کشت در اراضی شیب‌دار با محدودیت‌هایی انجام شود و ضمناً توجه ویژه به بخش‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بشود که همه این توصیه‌ها را انجام می‌دهیم اما معمولاً در مرحله اجرا مشکلاتی وجود دارد و کشاورزان به توصیه‌ها زیاد توجهی نمی‌کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چرا همواره شکاف بین مروجین و کشاورزان وجود دارد و دانش و تحقیقات به راحتی به مزرعه منتقل نمی‌شود، گفت: این مشکل در گذشته وجود داشت اما از سال 96 برای بهبود بدنه کارشناسی صد نفر پژوهشگر مروج ارشد و 1400 محقق معین را در کنار مروجان در 800 پهنه کشور بسیج کردیم و آنها دانش کشاورزی را به کشاورزان منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین سایت‌های الگویی را در پهنه‌های مختلف اجرایی می‌کنیم تا کشاورزان از نزدیک تأثیر دانش و تحقیقات کشاورزی را ببینند و تأثیر بپذیرند که این روند موفق‌آمیز بوده است.

نوری ادامه داد: ما همواره تأکید می‌کنیم که آبخوان‌داری و آبخیزداری اولویت اول مقابله با خطرات سیل است و باید به این مقوله توجه جدی شود. دوم اینکه حتماً در کشت و کار زمین‌های شیب از شخم موافق شیب پرهیز شود. کشت در زمین‌های شیب‌دار با محدودیت‌هایی باید مواجه باشد و درختان و احداث باغ در زمین‌های شیب‌دار بهتر از زراعت است.

*اقدامات ضروری پس از سیل در بخش کشاورزی

از دبیر و هماهنگ‌کننده ملی پژوهشگر، مروجان ارشد و محققان معین مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی درباره اقدامات پس از سیل در بخش کشاورزی سؤال شد، وی گفت: گروهی از کارشناسان خبره توصیه‌هایی را برای کشاورزان آماده کرده و قرار است به صورت زیرنویس به شبکه‌های خبر و استانی اعلام شود تا به صورت زیرنویس منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین این هفته فیلم‌های کوتاه برای کارهای پس از سیل آماده شده و به مدیریت‌های ترویج استان‌ها ارسال شده است این توصیه‌ها مرتبط با سامانه‌های آبیاری، مدیریت باغ، زراعت، دامداری و آبزیان است.

*لزوم کوددهی برای گندمزارهای دیم

نوری تأکید کرد: با توجه به اینکه مقدار زیادی از گندم بذری در اراضی آبی که سیل آمده از بین رفته است باید در ماه جاری اراضی دیم تحت‌نظر کارشناسان کوددهی مناسبی انجام شود تا با حداکثر تولید از مناطق دیم کسری گندم بذری مناطق آبی را پوشش دهیم.

انتهای پیام/

بسته‌های کارشناسی کاهش خسارت کشاورزان به استان‌ها ارسال شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار