رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور؛

پایداری تولید گندم در گرو انتقال دانش فنی به دیم‌کاران است 

1402/08/10 - 18:25 - کد خبر: 102188 نسخه چاپی

نصر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای پایداری تولید گندم در کشور اساسی‌ترین کار، انتقال دانش فنی از مراکز تحقیقاتی به کارشناسان، مروجان و کشاورزان است.  

به گزارش نصر، «مظفر روستایی» روز چهارشنبه در گفت‌وگویی به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: تولید پایدار در چنین شرایطی تنها در سایه بهره‌گیری از یافته‌های جدید امکان‌پذیر بوده و رعایت تناوب‌های زراعی در پایداری تولید نیز بسیار ضروری است.

مظفر روستایی، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور
وی با تاکید بر جایگاه کشاورزی حفاظتی در پایداری تولید در زراعت دیم نیز بیان کرد: بر اساس یافته‌های جدید، استفاده از کشاورزی حفاظتی در مناطق گرمسیر و معتدل گرم کشور تحت شرایط متغیر اقلیمی موجب افزایش تولید می‌شود.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کشاورزی حفاظتی به کاهش فرسایش بادی و آبی، ذخیره بیشتر رطوبت و کاهش تعداد عملیات زراعی در مزرعه کشاورزان نیز منجر می‌گردد.
وی طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» که با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال اجراست را فرصتی برای توسعه کشاورزی حفاظتی خواند و افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بر ضرورت ایجاد پایلوت‌های کشاورزی حفاظتی در استان‌ها تحت اقلیم‌های مختلف تاکید دارد تا نتایج آن به بهره‌برداران ارایه شود.
«روستایی» با بیان اینکه زراعت دیم به دلیل تغییرات شدید اقلیمی و مدیریت‌های غیرفنی بسیار آسیب‌پذیر است، ادامه داد: با این وجود در سایه تهیه بستر مناسب، مصرف درست و به موقع نهاده‌ها، رعایت تاریخ کاشت، عمق مناسب کشت، میزان بذر مناسب، مصرف کودهای پایه در زمان کاشت، انتخاب رقم مناسب و مبارزه به موقع با علف‌های هرز و آفات احتمالی می‌توان تولید گندم و جو در دیمزارها را افزایش داد.
به گفته وی در صورت به‌کارگیری توصیه‌های فنی این موسسه در زراعت دیم و افزایش بهره‌وری آب باران یا «آب سبز»، گام‌های موثری در زمینه کمک به تامین امنیت غذایی کشور برداشته می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکید کرد: با معرفی ارقام متحمل به شرایط تغییر اقلیم و رعایت توصیه‌ها، این اطمینان وجود دارد که با وجود نوسان‌های بارش و دمایی در سال‌های خشک و نیمه‌خشک، تولید پایدار گندم تحقق یابد و زراعت دیم، تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور در بلندمدت باشد.
«روستایی» بیان کرد: دانش فنی موجود برای همه ارقام معرفی شده در موسسه در قالب بروشورها، نشریه‌های ترویجی و مقالات ترویجی برای هر محصول به صورت جداگانه و اختصاصی تهیه شده و دستورالعمل‌های فنی هر محصول در سایت این موسسه در دسترس بهره‌برداران است.
وی تاکید کرد: اگر با نگرش سطحی و عامیانه در این امر مهم سهل‌انگاری شود، نتیجه همان خواهد بود که متاسفانه در سال‌های گذشته (خشکسالی و حتی ترسالی) شاهد بودیم لذا اولویت مهم این موسسه ترویج توصیه‌های تحقیقاتی و به‌کارگیری آنها توسط بهره‌برداران برای پایداری تولید در شرایط خشک و افزایش بیشتر تولید گندم در سال‌های نرمال و ترسالی است.
به گفته وی برای رسیدن به پایداری تولید گندم در شرایط دیم، نقشه راه مشخصی قابل طرح است که با مدیریت همه‌جانبه دانش موجود برای زمان و مکان خاص معنا پیدا می‌کند و شروع این ماجرا با قبول این واقعیت آغاز می‌شود که زراعت دیم تابع اصول علمی بوده و برای موفقیت، نیازمند به‌کارگیری توصیه‌های فنی است.
به گزارش ایرنا امروزه پژوهشگران موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، بستر رونق و پایداری تولید گندم را با مدل تحقیق برای توسعه شخم می‌زنند تا بذر امنیت غذایی بکارند و محصولی سودآور از دیم‌زارها برداشت کنند.
انتهای پیام/
پایداری تولید گندم در گرو انتقال دانش فنی به دیم‌کاران است  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار