مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛

۱۰ درصد گردوی کشور در آذربایجان شرقی تولید شد

1402/08/10 - 09:46 - کد خبر: 102145 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان در سال جاری با تولید ۱۰ درصد گردوی کشور به میزان ۲۳ هزار تن، رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داد.

به گزارش نصر، «محمدباقر بی‌پروا» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه همدان دارای رتبه اول تولید گردو در کشور است، افزود: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گردو در سال جاری بیش از ۴۵ هزار تن پیش بینی شده بود ولی در اثر سرمازدگی در اکثر شهرستان‌ها حدود ۲۲ هزار تن محصول از بین رفت.
وی با اشاره به اینکه میانگین تولید گردو از باغات استان در هکتار سه تن است، اظهار کرد: سطح زیر کشت و تولید گردو در سطح باغات بارور استان ۱۵ هزار و ۲۰۵ هکتار و سطح باغات غیربارور۵۳۳ هکتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۸۰ درصد تولید گردوی استان معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن به صورت تازه خوری و ۲۰ درصد بقیه معادل چهار هزار و ۵۰۰ تن در صنایع غذایی مصرف می‌شود.
بی پروا، با بیان اینکه بخشی از تولید استان به خارج صادر می شود، ادامه داد: صادرات این محصول به صورت مغز گردو به استان‌های همجوار، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه انجام می شود.
وی یادآور شد: ارقام بومی گردو ۹۶ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می دهد و چهار درصد ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گفت: بیشترین سطح زیرکشت گردو در شهرهای عجب شیر به میزان سه هزار و ۲۶۴ هکتار، مراغه به میزان دو هزار و ۳۰۶ هکتار، اسکو به میزان یک هزار و ۷۸۸ هکتار و آذرشهر یک هزار و ۲۶۰ هکتار است که این شهرها به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم تولید این محصول در استان قرار دارند.
بی پروا، افزود: سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت « کرم خراط » در حال حاضر در سطح استان بیش از ۵۰۰ هکتار انجام شده که با استقبال باغداران استان در حال افزایش است.
انتهای پیام/
۱۰ درصد گردوی کشور در آذربایجان شرقی تولید شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار