تشکیل میز تجاری ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز

1402/08/09 - 16:14 - کد خبر: 102128 نسخه چاپی

نصر: اولین جلسه میز تجاری ترکیه با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی با هدف احصاء مشکلات تجارت و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد. 

به گزارش نصر، مسئول امور بین‌الملل اتاق تبریز در ابتدای این نشست شناسایی دغدغه‌ها و چالش‌های مرتبط با حوزه تجارت با کشور ترکیه را هدف اصلی تشکیل میز تجاری ترکیه عنوان کرد.
شهبازی ضمن قدردانی از زحماتی که در سال­های گذشته توسط رضا کامی؛ به‌عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه و آقای میرابوالفضل حسنی؛ به‌عنوان دبیر میز تجاری ترکیه، ابراز امیدواری کرد: با استقرار میز تجاری ترکیه در استان، شاهد افزایش مبادلات تجاری با این کشور باشیم.
وی از همکاری معاونت اقتصادی استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل گمرکات استان و نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در پیگیری و حل مشکلات تجار قدردانی کرد.
شهبازی در خاتمه از اعضای میز ترکیه خواست تا ضمن بیان مشکلات خود، پیشنهادهای کاربردی در رابطه با رفع موانع موجود با کشور ترکیه را به‌صورت کتبی به دبیرخانه میزهای تجاری اعلام کنند.
صالحی؛ مسئول بسیج تجار اتاق بازرگانی تبریز در این نشست گفت: برخی از مشکلات مربوط به صادرات بین آذربایجان‌شرقی و ترکیه، داخلی و برخی خارجی است.
وی با بیان اینکه شاهد هستیم ترکیه همکاری خوبی در زمینه صادرات به کشور خود ندارد، افزود: ترکیه از مرز ما برای صادرات به سایر کشورها استفاده کرده و به تمام ممالک دست یافته است، با این حال با سختگیری برای تجار ما مشکل‌آفرینی می‌کند.
صالحی تاکید کرد: بیشترین صادرات آذربایجان‌شرقی به کشور ترکیه است و بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های ما در این کشور استقرار یافته‌اند، بنابراین باید برای حل مسائل چاره‌ای اندیشیده شود.
 صالحی مسائل مرتبط با گمرک و لجستیک را از مشکلات اساسی صادرات به این کشور دانست و بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.  
محمدنقی هنربر؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت آذربایجان‌شرقی از برگزاری جلسات متعدد در سازمان توسعه تجارت و همچنین میز ملی ترکیه در رابطه با تسهیل شرایط تجارت با این کشور خبر داد.
 وی با اشاره به آمار صادرات از آذربایجان‌شرقی به ترکیه گفت: در شش ماهه اول سال‌جاری، ۱۹۸ میلیون دلار صادرات از استان ما به کشور ترکیه صورت گرفته است.
هنربر به بحث تعرفه ترجیحی نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص تعرفه ترجیحی، موافقتنامه‌‌ای بین ایران و ترکیه وجود دارد، اما با توجه به اینکه تجارت رابطه دو طرفه است، هنگامی که ما واردات برخی از کالاهای ترک از جمله لوازم خانگی و پوشاک را به کشور ممنوع می‌کنیم، آنها نیز در مقابل در برابر ما سختگیری خواهند کرد.
وی در خصوص مشکل اخذ مبالغ مازاد بر تعرفه گمرکی توسط دولت ترکیه از کالاهای صادراتی ایران نیز گفت: باید سعی کنیم تا این مشکل را رفع کنیم.
هنربر بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های صندوق ضمانت صادرات برای تجارت با کشور ترکیه تاکید کرد. 
بشیر جعفری؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: ترکیه دروازه ورود ما به اروپا بوده و در طول تاریخ نیز نقش موثری در این زمینه داشته است.
 وی بر ضرورت بازنگری در صادرات محصولات کشاورزی به قیمت واقعی به کشورهای دیگر از جمله ترکیه تاکید کرد.
رضا کامی؛ رئیس انجمن کارگزاران گمرکی استان آذربایجان شرقی گفت: برخی از مشکلات در زمینه تجارت با ترکیه به تصمیمات دولت‌ها باز می‌گردد و علیرغم وجود تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها، متاسفانه موارد مطرح‌شده در این تفاهم‌نامه‌ها پس از مدتی به‌دست فراموش سپرده می‌شوند.
وی ادامه داد: آخرین موافقتنامه ما با کشور ترکیه ساخت شهرک‌های مشترک مرزی بود که متاسفانه عقیم ماند.
کامی عدم وجود شرکت‌های حرفه‌ای در حوزه صادرات در کشور را یکی از معضلات موجود دانست و افزود: نحوه نگرش ما با تجارت و اقتصاد روز همگام نیست.
 کامی تصریح کرد: زمانی که رایزنان بازرگانی و اقتصادی ما در کشورهای دیگر فعال، آشنا به مسائل اقتصادی و دارای روابط عمومی قوی بودند، ما در تجارت قوی بودیم.
وی از فعالان اقتصادی خواست تا هنگام معامله با ترکیه در تنظیم قراردادهای اولیه دقت کنند تا بعدها با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.
رحیم روایی؛ نماینده معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست از انجام اقدامات خوبی در خصوص حل مسئله پیمان‌سپاری در آینده نزدیک خبر داد.
 وی با اشاره به پیشنهاد احداث شهرک‌های مشترک را در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بر ضرورت راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقل مشترک تاکید کرد.
روایی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی مشکل داریم، بر ضرورت پای کار آمدن منطقه آزاد ارس در این زمینه تاکید کرد.
 موسوی؛ نماینده وزارت امور خارجه گفت: حجم تجاری ما به کشور ترکیه در حال حاضر با هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری فاصله دارد.
وی از اعلام آمادگی برای رفع مشکلات از طریق رایزنی با وزارت امور خارجه و سفارت ترکیه خبر داد.
در ادامه این نشست نمایندگان بخش خصوصی به بیان مشکلات خود در زمینه تجارت با ترکیه از جمله وجود مشکلات متعدد در حوزه حقوقی، بحث تعرفه ترجیحی، عدم تطابق ساعات کاری گمرک کشور با ترکیه، لزوم ایجاد بانک مشترک بین ایران و ترکیه (علیرغم وجود تفاهم‌نامه) و... پرداختند.
انتهای پیام/
تشکیل میز تجاری ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار