معاون جهاد کشاورزی اردبیل؛

۹۶ درصد برنامه الگوی کشت در اردبیل اجرایی شده است

1402/08/09 - 14:08 - کد خبر: 102110 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سال زراعی گذشت ۹۶ درصد الگوی کشت در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.

به گزارش نصر، احمد شهریار شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد اجرایی الگوی کشت در اردبیل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با هدف‌گذاری تولید و استحصال محصولات راهبردی سعی دارد تا در کنار تأمین امنیت غذایی، از هدررفت منابع آب جلوگیری کند.
وی از اجرایی شدن برنامه الگوی کشت در همه استان‌ها با محوریت تولید محصولات استراتژیک خبر داد و تصریح کرد: ۶۱۴ هزار هکتار اراضی دیم و آبی در این استان وجود دارد که در هر هکتار آن باید الگوی کشت مناسب و بهینه مورد توجه قرار گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۴۱۰ هزار هکتار از این اراضی دیم و ۲۰۴ هزار هکتار آبی است که الگوی کشت تعریف شده وزارت جهاد کشاورزی به صورت استانی و بومی در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی استان در حال اجرا است.
شهریار افزود: با انجام تحقیقات و مطالعات دامنه‌دار به این نتیجه رسیدیم که کشاورزان را باید به کشت محصولات استراتژیک به ویژه گندم، غلات، جو، حبوبات، چغندر قند، محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی سوق دهیم تا نیاز کشور در این حوزه تأمین شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۲۹ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۲ هزار هکتار از اراضی آبی در سال زراعی گذشته زیر کشت محصولات الگویی ارائه شده رفتند که ما نتایج خوبی را در کشت و استحصال محصولات متنوع به دست آوردیم.
شهریار اضافه کرد: ۲۰ هزار هکتار به کشت سیب زمینی، ۴۱ هزار هکتار به کشت محصولات علوفه‌ای و ۱۰۰ هزار هکتار نیز به کشت جو به همراه ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافت تا ما بتوانیم با بهره‌برداری بهینه از منابع آب کشت و زرع قابل قبولی را شاهد باشیم.
وی بهره‌گیری از روش‌های نوین را در عملیات کشت محصولات پاییزی یادآور شد و بیان کرد: در قالب طرح ذخیره رطوبتی خاک عملیات خاک‌ورزی حفاظتی مورد توجه قرار گرفته تا ما بتوانیم بهره‌وری بیشتری را در مصرف بهینه آب و برداشت مناسب محصولات زراعی شاهد و ناظر باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: سال زراعی گذشته با اجرایی شدن ۹۶ درصد برنامه الگوی کشت موفق شدیم تا ظرفیت تولید را در اراضی دیم و آبی ارتقا دهیم.
انتهای پیام/
۹۶ درصد برنامه الگوی کشت در اردبیل اجرایی شده است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار