گزارش «نصر» از اولین جلسه "کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز"؛

فرسودگی ناوگان هوایی و قطار

1402/08/09 - 11:11 - کد خبر: 102098 نسخه چاپی

نصر: اولین جلسه کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز صبح دیروز دوشنبه هشت آبان با حضور نایب رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی، نماینده فرودگاه تبریز و راه آهن و مدیران دفاتر مسافرتی برگزارشد. 

به گزارش نصر، برسی موانع ومشکلات رزرواسیون بلیط هواپیما و قطار و پیگیری پرواز های داخلی و خارجی و فوق العاده از مبدا تبریز به مقصد کشور های همسایه و حوزه خلیج فارس دستور جلسه این نشست این دو ساعته بود که نایب رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز در ابتدا ضمن تبریک جهانی شدن روستای کندوان گفت: کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی واقع در شهرستان اسکو است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است این روستای تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری است و در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو واقع شده‌است و ۶۰۱ نفر جمعیت دارد. 
"محمد ملکی"  ادامه داد: تا به امروز ۷۶ روستا از ۴۰ کشور به عنوان بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری معرفی شده‌اند و حالا جمهوری اسلامی ایران نیز با ثبت کندوان در این مجموعه جایگاه ویژه‌ای دارد، انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. 
ملکی گفت: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخص از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است که روستای کندوان توانست امتیاز قابل قبولی را از موارد مذکور کسب کند. 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در صنعت گردشگری، با تاکید بر این که موضوع جلسه بصورت شفاف دغدغه‌ های 25 ساله صنعت گردشگری در تبریز است به بحث نبود بلیط قطار پرداخت و گفت: در حالی که آژانس های با سابقه امکان رزرو بلیط قطار ندارند اما گروه های مردمی و بدون مجوز به راحتی می‌توانند در بازار آزاد اقدام به خرید بلیط قطار نمایند. 
  معاون مسافری اداره کل راه آهن استان در ابتدا مشکل عدم تعامل و ارتباط گیری شرکت های مسافربری با راه آهن استان را مطرح کرد و افزود: در تبریز مشکل مذاکره داریم و نمی‌توانیم با راه آهن مذاکره کنیم، برای بهتر شدن وضعیت نیاز است تا ارتباطمان را تقویت کنیم. 
"علیرضا سلیمانی" تاکید کرد: راه آهن نماینده شما آژانس ها و مردم است، راه آهن نقش حاکمیتی؛ تنظیم گری و نظارت بر عملکرد ها شرکت ها را دارد ضمن این که اکنون همه قطار ها مربوط به شرکت های خصوصی است. 
سلیمانی گفت: هیچ امکانی ندارد که در سیستم یک شرکت بلیط قطار موجود و در شرکت دیگر همزمان غیرموجود باشد، هیچ ارجحيتی بر شرکت ها وجود ندارد و سیستم برای همه شرکت ها یکسان و دسترسی تعریف شده دارد.  
وی خبر داد: در استان ما 165 مورد شرکت دارای مجوز برای خرید بلیط قطار وجود دارد و اپلیکیشن های مختلف نیز به این تعداد اضافه می شود، یعنی در یک دقیقه امکان خرید 240 بلیط قطار به راحتی وجود دارد.  
وی در ادامه خطاب به گروه ها، هیئات و.. که قصد زیارت گروهی مشهد مقدس را دارند گفت: تاکید راه آهن بر این است که فروش گروهی بلیط واگذار نشود. 
وی ادامه داد: در بخش قطار برای رفع مشکل نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، مشکل اصلی محدودیت ناوگان قطار است و برای رفع تمامی این مشکلات نیاز داریم تا با حضور سرمایه گذاران مشکل را حل نماییم. 
سلیمانی گفت: اگر شکایتی از بازار سیاه به ما برسد قطعا برخورد جدی و قاطع انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت ها گفت: معضلی وجود ندارد و بلیط قطار فروخته می شود!  
در ادامه یکی شرکت های حاضر با انتقاد از سلیمانی گفت: این که می گویید پیش فروش وجود ندارد کاملا غلط است بلکه پیش فروش صد در صدی وجود دارد! 
سلیمانی به آمار قطار ها پرداخت و توضیح داد: مسیر ایستگاه خاوران - تهران با 320 نفر چهار تخته و 320 نفر از طریق قطار سرورش؛ از ایستگاه تبریز یک روز در میان با ظرفیت 360 نفر؛ قطار تبریز - مشهد همه روزه با ظرفیت 500 نفر و قطار دوم با ظرفیت 320 نفر؛ قطار تبریز - جلفا همه روزه با ظرفیت 300 نفر و  
هر شش روز یک بار قطار ارومیه به مشهد با ظرفیت 500 نفر داریم. 
در ادامه این جلسه " علیرضا جمشیدی" نماینده فرودگاه تبریز باتوجه به فرسودگی ناوگان هوایی گفت: به جهت مشکلاتی که داریم به هواپیمای کشور ما در ترکیه سوخت داده نمی شود و مجبور است مسافر یا بار خود را زمین گذاشته تا بار و مسافر خود را بر اساس وضعیت خود تنظیم کند، هر روز با این مسائل و مشکلات در فرودگاه تبریز مواجهیم.
معاون عملياتی فرودگاه استان ادامه داد: اداره کل فرودگاه استان زیرساخت ها را فراهم کرده است و هر روز تقریبا سه پرواز استانبول داریم. 
وی افزود: امسال 40 پرواز فوق العاده مشهد داشتیم که نسبت به سال های قبل افزایش داشت.
وی خبر داد: امسال 40 پرواز فوق العاده مشهد داشتیم که نسبت به سال های قبل افزایش داشت. 
جمشیدی تاکید کرد: سعی ما این است که سیاست سیاستگذاران کشور را به جا بنشانیم؛ از ابتدای سال 1401 تاکنون ارزیابی و پایش هر لحظه قرار داریم و مفتخریم که رتبه اول کشور را داشته و این نشان از تعهد و ماموریت سازمان ما است. 
وی با تایید مشکلات تصریح کرد: در واقعیت با کمبود ناوگان هوایی مواجهیم و تحریم کمر کشور را شکسته و با محدودیت های جدی مواجهیم، ناوگان های ما مشکل دارند و خلبان قبل از تیک اف با دو آلارام مواجه می شود که نمی‌تواند پرواز خود را انجام دهد. 
 در پایان این جلسه ملکی پیشنهاد داد: کمیته ای با حضور شرکت ها تشکیل یابد تا بتوانیم مسائل و مشکلات را مطرح و مسئولین مربوطه را به جلسات بکشانیم. 
وی ادامه داد: در بخش پرواز های کشور های حاشیه خلیج فارس نیز رایزنی هایی صورت گیرد تا بتوانیم این پرواز ها را راه اندازی نماییم.  
ملکی خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم هر دو ماه یک جلسه با حضور شرکت ها جهت بیان مسائل و مشکلات داشته باشیم.  
وی به نماینده فرودگاه و راه آهن گفت: اگر بسته های سرمایه‌گذاری دارید لطفا آن ها را به ما ارائه دهید تا در اتاق به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شود.
انتهای پیام/
فرسودگی ناوگان هوایی و قطار محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار