گفتگوی «هنرمند» یا استاد «ناصر ملفوظی» طراح فرش نقش برجسته دستباف؛

نگاه صنعتی به هنر بسیار مخرب است

1402/08/09 - 09:23 - کد خبر: 102088 نسخه چاپی

نصر: استاد «ناصر ملفوظی» با نام مستعار و شناخته شده «یاشار» متولد پانزده شهریور ماه 1358 شهر تبریز؛ وی کارشناسی طراحی فرش و کارشناسی ارشد تاریخ هنر ایران و دکترای درجه یک هنری کشوری است که به مدت 26 سال در زمینه نقش برجسته‌سازی فرش دستباف فعالیت دارد و بصورت کاملا خودآموز شروع به کار در این هنر کرده است. او از سال ۹۰ به ارائه آثار فرشهای دستباف خاص هنری مبادرت کردند.

به گزارش نصر، استاد ملفوظی عناوین بسیاری در این زمینه کسب کرده‌اند که می توان به رتبه برتر جشنواره خلاقیت و نوآوری جهان اسلام، و برنده سه دوره در جشنواره فرش برتر و فاخر ایران می توان اشاره کرد. او که مولف کتاب‌های آموزشی بسیاری پیرامون تکنیک های برجسته سازی فرش دستباف است معتقد است فرش تا جایی فراتر از تفکر هنر است ... به بهانه سال‌ها کار در زمینه تکنیک ها و سبک های منحصر به فرد ایشان به روی فرش اصیل ایرانی و معرفی هنر ایران به دیگر کشورها گفتگویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

از چه زمانی به دنیای فرش و پیرامون آن علاقه مند شدید؟
بنده نسل چهارم از خاندان ملفوظی هستم که تولید کننده و صادر کننده فرش های دستباف و تولیدات خودمان بوده ایم که از ۱۲ سالگی رو به این هنر خاص آوردم که بافت را بصورت تخصصی با مدرک استادی فرا گرفتم، برحسب آموزش‌های تجربی و استمرار با ایجاد روش‌های مختلف و ابزار کاربردی تحولی در دنیای فرش ایجاد کرده ام که رویکردی جدید از فرش‌های دستباف بصورت نقش برجسته های آنری و معنا دار و مفهومی در بازارهای بین المللی ارائه می‌شود.

لزوم برگزاری نمایشگاه های بیشتر برای شناخت مردم با فرش ایرانی و کلا این حرفه چقدر احتیاج است؟
همیشه مقوله معرفی و تبلیغات به هر نحو بسیار موثر و تاثیر گذار هست. نکته مهم این است که متاسفانه حمایتی در حوزه معرفی و نمایشگاههای خارجی نشده و نمی‌شود این درحالی هست که کشورهای دیگر نمایشگاههای بسیار زیادی در معرفی و شناساندن آثار و تولیدات خود ارائه می‌کنند. با توجه به نوسانات دلار و بالا رفتن نرخ آن نمایشگاه‌های خارجی بصورت شخصی بسیار پر هزینه می‌باشد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید. در معرفی و نمایشگاههای داخلی تا حدودی موثر می‌باشند ولی بسیار جا برای بهتر شدن دارند تا با معرفی و تبلیغ اذهان عمومی با این هنر دیرین کشورمان بیشتر آشنا شوند.

چه المان‌هایی را در حرفه خودتان به کار می برید تا نسبت به سایر همکارانتان متمايز باشید؟
وجه تمایز هنر بنده با کارهای تجاری اول؛ برند سازی و ایجاد کار تخصصی با مهارت بسیار خاص بوده است. دوم؛ استفاده از نقوش و موتیفهای اصیل ایرانی. سوم؛ استفاده از نمادها و نشان های اصیل و معنا دار. چهارم؛ داشتن معنا و توضیح در مورد زیبایی شناسی آثار و اینکه چرا آن نقوش و نماد در یک اثر استفاده شده است. پنج؛ داشتن تحصیلات تکمیلی در کنار تجربه یکی از اصل‌های بسیار مهم در پیشرفت و معرفی این هنر بوده است. شش؛ استفاه از متریال کاملا طبیعی و رنگرزی طبیعی و گیاهی خود تاثیر بسزای داشته است. هفت؛ تخصص در طرح های ارائه شده و همنشینی طرح و رنگ.

صنعت فرش چقدر با دنیای هنر آمیخته است و نگاه مردم به آن چقدر جنبه هنری دارد؟
فرش تا جایی فراتر از تفکر هنر است. در توضیح این جمله باید بگویم از چیدن پشم و تولید ابریشم تا نخ ریسی دستی و ابریشم کشی تا بیایید به رنگرزی و طراحی و بافت و نقش برجسته و خدمات تکمیلی آنچنان تخصص و هنری می‌خواهد که هر کدام در نوع خود دنیای از هنر می‌باشد حال تجمیع این هنرها و مدیریت اجرای یک اثر خود تخصص و هنر بالای می‌باشد که از مجموعه هنرمندان مشارکت کننده اثری بی بدیل به نام فرش ظهور می‌کند. متاسفانه در جامعه ما چون برای مردم تولید فرش کار شمرده شده انقدر این فرایند عادی و پرتکرار بوده که فقط نگاه کاری داشته اند این در حالی است که خارج از ایران به فرش دستباف نگاه اثر هنری دارند ... البته در حال حاضر اوضاع کمی بهتر شده است الاخصوص آثار بنده که در نگاه مردم هنر و فرش را در کنار هم معرفی کرده و این ذهنیت را قوت بیشتری داده است و اینکه بنده همیشه تاکید داشته ام که فرش هنر هست نه صنعت نگاه صنعتی به این هنر دیرین کشورمان از نکاتی هست که بسیار قابل تامل و مخرب بوده است.

آیا ایران که همیشه یکی از بهترین های فرش در عرصه جهانی بوده همچنان این جایگاه خوب را دارد؟
ران همیشه در اوج ارائه کننده آثار خاص فرش بوده و خواهد بود چون خلاقیت و نوآوری در این هنر در ذات هنرمندان کشور جای دارد و اینچنین خواهد ماند. ولی در مورد تولید تجاری و انبوه فرش ما قافیه را به چند کشور دیگر باخته ایم همچون هندوستان و پاکستان و افغانستان و چین و ... تولید انبوه و دسترسی به بازارهای جهانی و ترانسفر آسان محموله فرش و ترانسفر مالی آزاد و بدون تحریم راه را برای آنها هموار تر کرده است. در حالی که کشور ما در بعضی از موارد با خود تحریمی داخلی و نداشتن هدف و حمایت از تولید و در آخر نداشتن متولی متخصص و تغییرات مدیران و مسولانی که هیچ چیز از فرش نمی‌دانند نتیجه ای بهتر این نخواهد داشت.

غیر از ایران چه کشورهایی در این هنر و صنعت حرفی برای گفتن دارند؟
در حوزه فرشهای خاص و هنری کشورمان عرض کردم پرچمدار این حوزه هست و خواهد بود ولی در عرصه تجاری و انبوه کشورهایی کثل چین، هندوستان، ترکیه، پاکستان و افغانستان کشورهای هستند که بسیار توجه ویژه و حمایت بسیاری داشتند تا بازارهای جهانی را از آن خود نمایند.

بیشتر چه کشورهایی خواهان و طرفدار فرش ایرانی هستند؟
با توجه به بازار های مختلف می‌توان آمریکا و حاشیه خلیج فارس و ژاپن و کشورهای اروپایی را معرفی کرد که خواهان فرش ایرانی بوده و هستند.

چندی پیش رونالدو و نیمار که از بهترین فوتبالیست های حال حاضر دنیا هستند به ایران آمدند که از شاخص ترین هدیه هایی که به آنها اهدا شد فرش ایرانی بود، آیا حرکات این چنینی با مدیریت بهتر می تواند باعث شود فرش ایرانی در همه دنیا بیشتر شناخته شود؟
فرش ما نیازمند معرفی در سطوح مختلف و بالای هست. البته با این روش ارائه مخالف هستم می‌توانستیم برای فرش ایرانی جایگاه بالاتری در ارائه داشته باشیم فضای بسیار شیک آماده میشد با نورپردازی و معرفی فرش و در آخر اهدا ... یعنی داشتن برنامه و هدف از اهدا و استفاده تبلیغی مناسب و موثر ... عقیده دارم ارزش هنرمان را باید بیشتر از این چیزی که می‌دانیم و محافظت می‌کنیم باید داشته باشیم تا دیگران هم آن را با ارزش تر بدانند.
در آخر با این شعر تمام می‌کنم؛ ما دیده و دل در گرو فرش نهادیم / جان‌ها به قدوم ملک العرش نهادیم / هر نکته زما از طرف عرش برآید / طرحی شود و بر زبر فرش درآید.
انتهای پیام/
نگاه صنعتی به هنر بسیار مخرب است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار