خبر/

آزادی۱۵۱ زندانی از پشت میله‌ها با هزینه ضیافت متوفی

1398/10/03 - 14:40 - کد خبر: 10208 نسخه چاپی

نصر:نزدیک دو سال است که سنت حسنه‌ای در تبریز به راه افتاده و خانواده‌های متوفی بخشی از هزینه ضیافت، تاج گل و... را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص می‌دهند و حدود دو سال اخیر، 151 زندانی جرایم غیرعمد در آذربایجان شرقی با کمک خانواده‌های متوفی به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند.

به گزارش نصر، تبریز همواره در طول تاریخ، شهر اولین‌ها بوده است؛ این شهر تاریخی همواره در حرکت‌های خیرخواهانه پیشقدم بوده و امروز نیز پیشتاز حرکتی بدیع و خیرانه شده تا الگویی برای سایر شهرها باشد.
برخی خانواده‌های تبریزی که در سوگ عزیزانشان نشسته‌اند بخشی از هزینه‌ی ضیافت و… را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده و خانواده‌ای را از بی‌پدری و بی سرپرستی نجات داده و لبخند بر لبان کودکانی می‌بخشند که چشمانشان اشک‌آلود خود را به انتظار رسیدن پدر، گره زده‌اند.
زندانیان جرایم غیرعمد، مجرم نیستند بلکه ناخواسته و بدون ارتکاب عمدی جرایم روانه زندان می‌شوند؛ اینان افرادی هستند که حتی برایشان حکم مجازات حبس صادر نمی شود، اما چون توانایی پرداخت بدهی و یا خسارت را ندارند پشت میله‌های زندان روزگار می‌گذرانند.
اغلب زندانیان جرایم غیرعمد شامل محکومان مالی هستند، البته برخی نیز در نتیجه حوادث کارگاهی، تصادفات رانندگی و… راهی زندان می‌شوند.
بر این اساس، مردم خیر شهر تبریز و به ویژه خانواده‌های متوفی در این رابطه به پا خواسته و در حد وسع خود به کمک این زندانیان می‌شتابند تا خانواده‌ای بدون سرپرست، روز خود را به شب نرساند.
تبریز، طلایه‌دار سنت حسنه «صرف هزینه ضیافت متوفی به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد»
مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی در این رابطه به ایسنا گفت: نزدیک دو سال است که سنت حسنه‌ای در تبریز به راه افتاده و به عنوان الگویی برای سایر شهرها مطرح شده است؛ ما علاقه داریم تا سایر شهرها نیز با الهام گرفتن از این فرهنگ و سنت حسنه، در این رابطه پیشقدم شوند، چراکه تبریز تنها شهری است که این سنت حسنه در میان مردمانش به فرهنگ تبدیل شده است.
رسول تقی‌پور با بیان این‌که تاکنون ۲۵۴ خانواده متوفی با مراجعه به ستاد دیه استان بخشی از هزینه‌های ضیانت، تاج گل و… را جهت آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان اهدا کرده‌اند، افزود: در اوایل شروع این سنت حسنه، شاید هر ماه یک نفر هم در این رابطه به ستاددیه مراجعه نمی‌کرد، اما با تلاش‌های جمعی و برگزاری جلسات با خطبای مساجد با حضور امام جمعه تبریز، برگزاری جلسات با هیات امنای مساجد، مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) و برنامه ریزی قوی، این سنت حسنه به فرهنگ تبدیل شده و امروز شاهد مراجعه روزانه خانواده‌های متوفی در این رابطه هستیم.
وی با تاکید بر این‌که میزان مبلغی که خانواده‌های متوفی در این رابطه صرف می‌کنند مهم نبوده و از یک میلیون گرفته تا ۵۰ میلیون تومان در قالب این سنت، کمک می‌شود، افزود: هر مبلغی که در این خصوص از سوی خانواده‌های متوفی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه شود، پذیرای این کمک‌ها هستیم و این خانواده‌ها را در آزادسازی زندانیان مشارکت می‌دهیم.
مدیر ستاد دیه استان با بیان این‌که در سایر استان‌ها چنین فرهنگی وجود نداشته و برخی شهرها نیز در این رابطه از ما راهکار می‌خواهند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تبریز، شایسته عنوان “شهر اولین‌ها” بوده و این شهر پیشگام در کارهای خیرانه است.
وی با تاکید بر این‌که با اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۰۲ زندانی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شده‌اند، افزود: مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی ستاد دیه در راستای آزادی این زندانیان هزینه شده است؛ به خانواده‌های متوفی و خیران نیز اعلام کرده‌ایم که درصورت تامین بخشی از بدهی زندانی(پنج میلیون تومان)، مابقی را از طریق صندوق ستاددیه تامین کرده و زمینه آزادسازی زندانی را فراهم می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که نزدیک دو سال اخیر ۱۵۱ زندانی جرایم غیرعمد استان از محل کمک‌ خانواده‌های متوفی آزاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: این سنت حسنه در تبریز به راه افتاده و مختص این شهر است، اما در شهرستان مراغه نیز حرکت‌هایی در این رابطه ایجاد شده و تاکنون دو زندانی جرایم غیرعمد در این شهرستان از محل کمک خانواده‌های متوفی به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند.
تقی پور با بیان این‌که هم اکنون، ۴۸۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان چشم انتظار کمک‌های خیران هستند، تاکید کرد: مبلغ کل بدهی این زندانیان ۱۵۹ میلیارد تومان است که اگر ۱۰ میلیارد تومان از سوی خیران کمک شود، باقی مبلغ را نیز از طریق تقاضای اعسار به تقسیط، گذشت رضایتمندانه شکات، آورده خانواده‌های زندانیان وهمچنین پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار درصد تامین کرده و زمینه آزدی این زندانیان فراهم می شود.
وی با تاکید بر این‌که هفت نفر از این زندانیان، خانم هستند، اظهار کرد: این بانوان نیز بطور ناخواسته و با درخواست همسران خود، اقدام به صدور یا پشت نویسی چک کرده و در نهایت نیز راهی زندان شده‌اند که مبلغ کمترین بدهی برابر با ۲۵۰ میلیون تومان و مبلغ بیشترین بدهی نیز ۸۰۰ میلیون تومان است.
قدم‌های خیری که در “سوگ عزیز” برداشته می‌شود
یکی از اعضای خانواده‌ای که به تازگی عزیز خود را از دست داده‌ و هزینه ضیافت را برای زندانیان جرایم غیرعمد صرف کرده است، در مورد اهداف کمک خانواده خود برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، می‌گوید: باتوجه به فعالیتی که در حوزه رسانه دارم، همواره برای زندانیان جرایم غیرعمد نوشته‌ام و دغدغه کمک به این قشر را داشتم.
مینا بازگشا ادامه داد: زندانیان جرایم غیرعمد بطور ناخواسته پشت میله‌های زندان قرار می‌گیرند، این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید، از این رو باید دست این افراد را در این شرایط سخت بگیریم.
وی با تاکید بر این‌که برپایی ضیافت برای عزیزان از دست رفته، بیشتر امری تشریفاتی است و این هزینه‌ها در کنار هم جمع شده و موجب آزادی یک زندانی و یک سرپرست خانواده از زندان می‌شود، افزود: آسیب‌های بسیاری یک خانواده بدون سرپرست را تهدید می‌کند، از این رو با کمک به این افراد، از آسیب‌های احتمالی نیز پیشگیری می‌شود.
خانواده مهمانی، دیگر خانواده‌ای هستند که هزینه ضیافت عزیز از دست رفته خود را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده‌اند، یکی از اعضای این خانواده در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اهداف این کمک، اظهار کرد: برپایی ضیافت در این رابطه امری غیرمهم به نظر می‌رسد و امروزه نیز بیشتر افراد متمکن به اینگونه مراسمات دعوت می‌شوند، حال آنکه می‌توان با این هزینه‌ها خانواده‌ای را از بی سرپرستی نجات داد، از این رو تصمیم گرفتیم هزینه ضیافت را در یک امر خیر صرف کنیم تا هم موجب شادی یک خانواده و هم موجبات آزادی یک انسان در بند، فراهم شود.
محمد باقر مهمانی افزود: برای برپا نکردن ضیافت، نباید نگران حرف کسی بود، چراکه در این رابطه باید به میزان عمل خیر توجه کنیم و اگر این روال(صرف هزینه های ضیافت به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد) جا افتاده شود، نتایج و آثار بسیار پربرکتی در جامعه به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کمک به زندانیان جرایم غیرعمد، کمک به یک خانواده و در حقیقت کمک به یک جامعه است.

انتهای پیام/
آزادی۱۵۱ زندانی از پشت میله‌ها با هزینه ضیافت متوفی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار