مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

خلع ید ۱۴ هزار میلیارد ریالی از اراضی ملی آذربایجان شرقی

1402/08/08 - 10:47 - کد خبر: 102044 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در محدوده منابع طبیعی استان از خلع ید سه هزار و ۲۵۰ هکتاری اراضی ملی به ارزش ۱۴ هزار و ۳۴۶ میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۶۶۶ ریالی از متصرفین خبر داد.

به گزارش نصر، سیروس داودی در ادامه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال نیز اشاره کرد و گفت: در طول یک‌سال گذشته بیش از ۲۱ میلیون اصله نهال در استان تولید شده در حالی که میزان تولید استان در سال‌های قبل از آن کمتر از ۳۰۰ هزار اصله بوده و در سال گذشته به اندازه ۵۰ سال گذشته در استان اصله نهال تولید شد. 
وی از اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: در این مدت ۲۰ طرح آبخیزداری و ۱۱ طرح مطالعاتی با ۴۳۴ میلیارد و ۲۰۱ میلیون ریال و سطح پوشش هشت هزار و ۲۶۵ هکتار در استان اجرا شده است. 
وی عنوان کرد: همچنین قرارداری با قرارگاه امام حسن مجتبی با یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینه ایجاد آبخیر و آبخوان بسته شده که این طرح‌ها ظرف سه سال آماده بهره‌برداری می‌شود. 
گفتنی است آذربایجان شرقی دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۸۸ هزار هکتار عرصه جنگلی بوده و ۱۳ درصد مساحت این استان جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌رود.

اجرای طرح احیاء و بازسازی معادن تبریز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی از اجرای طرح احیا و بازسازی ۲۱۸ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعیِ شهرستان تبریز که در اثر فعالیت و بهره‌برداری معادن تخریب شده‌اند، خبرداد.
سیروس داوودی اظهار کرد: نقش معادن همواره در توسعه اقتصادی جوامع بشری امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد از طرفی نیز خسارات وارده ناشی از فعالیت‌های معدنی منجر به حذف منابع ارزشمندی همچون پوشش گیاهی و خاک می‌گردد که در صورت عدم تدابیر حفاظتی جبران خسارات وارده امری غیرممکن می‌گردد. 
وی افزود: معادن متروکه در پایان بهره‌برداری به دلیل ساختار حساس و شکننده طبیعت و حساسیت زمین‌شناسی نسبت به انواع فرسایش آبی و بادی، آثار مخربی در طبیعت به جای می‌گذارد. 
وی ادامه داد: با توجه به لزوم تدابیر حفاظتی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی اقدام به انعقاد ۶ فقره قرارداد احیاء و بازسازی پس از تامین و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۷ قانون اصلاح معادن با پیمانکاران به مبلغ ۶۹ میلیارد ریال در این بخش کرده است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اضافه کرد: عرصه مورد فعالیت این پروژه ۲۱۸ هکتار می‌باشد که اقدامات اصلاح و احیاء در دو بخش مکانیکی و بیولوژیکی در حال انجام است. 
وی خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه دوجانبه می‌باشد که در این زمینه نیازمند به یکپارچگی و هماهنگی بین دو دستگاه منابع طبیعی و صنایع و معادن است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، شهرستان تبریز با ۱.۷ میلیون جمعیت یکی از پر جمعیت‌ترین مراکز استان‌های کشور می‌باشد که در حال حاضر ۴۶معدن در حال فعالیت است.
انتهای پیام/
خلع ید ۱۴ هزار میلیارد ریالی از اراضی ملی آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار