خبر/

رونمایی از کتاب «لیلی و مجنون» در تبریز

1402/08/08 - 08:49 - کد خبر: 102029 نسخه چاپی

نصر: جلسه رونمایی کتاب «لیلی و مجنون »نوشته یعقوب صدیق جمال عصر یکشنبه در سالن نخجوانی تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش نصر، یعقوب صدیق جمال ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در مراسم، ابتدا به فقر سالن های تخصصی تئاتر در تبریز اشاره کرد: با قضاوت متخصصین این حوزه میتوان گفت که تنها سالن تخصصی تئاتر تبریز ، تئاتر شهر است! با همه ی شعار ها و تلاش های مسئولین تا کنون سالن جدیدی ساخته نشده و ما در ادوار مختلف شاهد افتتاح چندین باره ی همین سالن قدیمی هستیم.
هنرمند عرصه ی نمایش در این راستا تبدیل سوله های پادگان به محل تخصصی هنر نمایش را از شورای شهر مطالبه کرد: دو تا از سوله های پادگان دو شقه است و پلاتوهای خوبی برای تئاتر میتوانند باشند.با احیای آنها، میتوان ازاین فقر سالن نجات یافت.
وی در پایان از نمایش لیلی و مجنون و کتاب جدیدش گفت: انگیزه ی ایجاد این کتاب که بر اساس مثنوی حکیم فضولی تنظیم شده است ، تماما بر گرده ی استاد شاهرخ نخعی بوده است. ابیات زیبایی که برای نمایشنامه برگزیده شده بودند، با نشر این کتاب ماندگار کردیم .
شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در تائید فقر مراکز هنری اذعان داشت : شورای شهر امسال بودجه قابل توجهی را برای فعالیت هایی که نشاط بخش جامعه هستند اختصاص داده که تئاتر یکی از هنر هایی است که از نظر سخت افزاری دچار کاستی است. باید مکانی درخور تئاتر تبریز ساخته شود. منطقه ی نیمه کاره پشت لاله پارک قرار بود چنین امکانی را برآورده سازد که سال هاست این اتفاق نیفتاده است.
گزارش نصر حاکی است، وی همچنین از پیگیری جریان سوله ها می‌گوید: سوله های پارک باغشمال هم پیشنهاد ارزنده ای است ولی چون توسط کمیسیون فرهنگی به برخی شرکت های دانش بنیان قولشان داده شده ، با پیگیری ما امید است این سوله ها در زمینه هنر نمایش مورد استفاده قرار گیرند.
در ادامه مراسم شاهرخ نخعی، شاعر ضمن ابراز خرسندی از اجرای نمایش لیلی و مجنون ، دکلمه ای زیبا از این داستان خواند.
نوید محمدی در خصوص جایگاه اشعار فضولی در طی ادوار گفت: چاپ اول و دوم دیوان فضولی تا سال ۱۲۴۷ در تبریز بوده و بعدها به صورت حروف چینی و مصور هم چاپ شد.نسخه داش باسما لیلی و مجنون ۱۵ بار تجدید چاپ شده که همگی تاکید بر ارزش فضولی در تبریز است . امسال آقای صدیق جمال این منظومه را هم در قالب نمایش نامه ارائه کردند و هم در شکل کتاب. در این کتاب  ۲۰ پرده منظم با ویراستاری و طراحی خوب و وفاداری به قواعد اوتوگرافی نشر و چاپ شده که بسیار ارزنده است. 
به گزارش نصر، در پایان مراسم پس از اجرای زنده پدرام رنجبر و گروه نوازندگان، محمد عبادی اشعار فضولی را با آشیخ هم مسیر خواند و گفت :  فضولی زروه ی ادبیات ماست و باید آن را شناخت. در ادبیات آشیخ بیش از یکصد شعر عاشقانه داریم که یکی از آنها لیلی و مجنون است و این کتاب از این حیث ارزنده است که در این ادبیات قابل بهره برداری است 
رونمایی کتاب با حضور افتخاری مادر آقای صدیق جمال، بانو طیبه نیک فرد و اساتید انجام شد.

فائزه  بنی نصرت
انتهای پیام/
رونمایی از کتاب «لیلی و مجنون» در تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار