معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان؛

پنج نوع سرطان در زنجان شیوع بیشتری دارد

1402/08/07 - 22:18 - کد خبر: 101986 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: سرطان‌های پستان، پوست، معده، روده بزرگ و پروستات پنج بیماری با شیوع بیشتر در استان است.

به گزارش نصر، مشهود تقی لو روز شنبه در گفت و گویی افزود: سرطان پستان در زنان و سرطان معده در مردان در استان زنجان شیوع بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه میزان شیوع سرطان در این استان نسبت به میانگین کشوری نرخ کمتری دارد، اضافه کرد: با تمرکز بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها می توان بار ناشی از این بیماری را کاهش داد.
این مسوول ادامه داد: سرطان به عنوان یکی از مهمترین بیماری های غیرواگیر از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشر در قرن حاضر است.
به گفته وی، پس از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته است و سومین عامل پس از آنها سوانح و حوادث در کشورهای کمتر توسعه یافته به شمار می رود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشورمان است که عمده‌ترین آنها با میزان مرگ و میر بالا شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی، دیابت و حوادث ترافیکی است.
وی اظهار داشت: کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل چهار عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.
این مسوول خاطر نشان کرد: بیماری‌های غیرواگیر بیماری است که جدی گرفته نمی‌شود و زمانی تشخیص داده می‌شود که زمان زیادی از آن سپری شده است، از همین رو فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها بیش از گذشته ضرورت دارد.
انتهای پیام/
پنج نوع سرطان در زنجان شیوع بیشتری دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار