داودی تشریح کرد:

واگذاری دو هزار و ۶۰۹ هکتار از اراضی ملی برای اجرای ۸۳ طرح در آذربایجان شرقی

1402/08/06 - 18:05 - کد خبر: 101957 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از واگذاری و تخصیص ۲ هزار و ۶۰۹ هکتار از اراضی ملی استان برای اجرای ۸۳ طرح کشاورزی و غیرکشاورزی با هدف رونق تولید و توسعه در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش نصر، سیروس داودی روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: با تغییر کاربری یک هزار و ۳۴۲ هکتار از مراتع موضوع ماده ۶۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور در شهرستان شبستر نیز برای اجرای ۶ طرح بزرگ اقتصادی موافقت شد.
وی ادامه داد: پرورش گوسفند داشتی با ظرفیت ۳۲ هزار و ۴۰۰ راس با ۱۶ هزار و ۲۰۰ راس مولد، مجتمع پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۶ میلیون قطعه در ۱۰ مزرعه، کشتارگاه صنعتی مرغ، کارخانه جوجه کشی، کارخانه فرآوری کود دامی و مجتمع پرورش مرغ مادر گوشتی از جمله این طرح هاست.
داودی به تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از محورها و اولویت های دولت اشاره کرد و گفت: بر این اساس ۱۱ هزار و ۴۶۹ هکتار اراضی ملی در ۶۵ پلاک ثبتی با اداره کل راه و شهرسازی تغییر نمایندگی یافته است.۱۱ هزار و ۴۶۹ هکتار اراضی ملی در ۶۵ پلاک ثبتی با اداره کل راه و شهرسازی تغییر نمایندگی یافته است.
وی ادامه داد: همچنین ۳۷۳ هکتار از اراضی ملی نیز برای تامین مسکن مورد نیاز روستاییان در قالب ماده چهار قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شده است.

واگذاری ۲۴ هزار و ۷۸۹ هکتاری اراضی ملی به منطقه آزاد ارس و فعالیت های معدنی
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی همچنین از واگذاری ۱۱ هزار و ۹۱۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی به منطقه آزاد ارس در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: مشکل و موانع بیش از ۳۰ معدن مهم و راهبری استان که از چندین سال قبل تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند برطرف شده که می توان به انباشتگاه باطله مس سونگون، معدن آذر علویق کلیبر، معدن سنگ آهن چاراویماق و معدن مس و طلای زرمس هریس اشاره کرد.
داودی از موافقت با اختصاص ۱۲ هزار و ۸۷۱ هکتار از اراضی ملی به ۵۴۳ متقاضی برای فعالیت های معدنی در استان خبر دادبا اختصاص ۱۲ هزار و ۸۷۱ هکتار از اراضی ملی به ۵۴۳ متقاضی برای فعالیت های معدنی موافقت شد. و افزود: این اقدامات با هدف رفع موانع و رونق تولید در آذربایجان شرقی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم راه اندازی شبکه بیسیم دیجیتال و دیسپاچینگ اراضی ملی آذربایجان شرقی برای نخستین بار در کشور در این استان اتفاق افتاد و با این اقدام، تعرض به اراضی ملی، سخت تر از گذشته خواهد شد.
داودی به اقدامات این اداره کل در زمینه حفاظت از جنگل ها نیز اشاره کرد و گفت: تهیه و نصب تعداد ۷۱ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای واقع در جنگل ها، پیشگیری و کنترل آتش سوزی در جنگل های ارسباران و کاهش ۶۰ درصدی آتش سوزی ها در سال گذشته و کنترل و پایس آفات در این جنگل ها در ۵۴ هزار و ۷۶۸ هکتار از جمله این اقدامات در ۲ سال گذشته است.
وی به احیا و بازسازی عرصه های آسیب دیده از فعالیت های معدنی نیز اشاره کرد و افزود: این مهم در ۱۵ محدوده معدنی به مساحت ۲۷۷ هکتار اجرا شده و از ایجاد گرد و غبار در اطراف شهرها به ویژه تبریز جلوگیری شد.
مدیر کل منابع طبیعی استان همچنین از خلع ید سه هزار و ۲۵۰ هکتاری اراضی ملی به ارزش ۱۴ هزار و ۳۴۶ میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۶۶۶ ریالی از متصرفین خبرداد.
داودی به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال نیز اشاره کرد و گفت: در طول یکسال گذشته بیش از ۲۱ میلیون اصله نهال در استان تولید شده در حالیکه میزان تولید استان در سال های قبل از آن کمتر از ۳۰۰ هزار اصله بوده و در سال گذشته به اندازه ۵۰ سال گذشته در استان اصله نهال تولید شد.
وی از اجرای طرح های آبخیزداری در استان نیز به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات این اداره کل در ۲ سال گذشته یاد کرد و افزود: در این مدت ۲۰ طرح آبخیزداری و ۱۱ طرح مطالعاتی با ۴۳۴ میلیارد و ۲۰۱ میلیون ریال و سطح پوشش هشت هزار و ۲۶۵ هکتار در استان اجرا شده است.
داودی گفت: همچنین قرارداری با قرارگاه امام حسن مجتبی با یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینه ایجاد آبخیر و آبخوان بسته شده که این طرح ها ظرف سه سال آماده بهره برداری می شود.
آذربایجان شرقی دارای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۸۸ هزار هکتار عرصه جنگلی بوده و ۱۳ درصد مساحت این استان جزو مناطق حفاظت شده به شمار می رود.
انتهای پیام/
واگذاری دو هزار و ۶۰۹ هکتار از اراضی ملی برای اجرای ۸۳ طرح در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار