مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل؛

۱۰ میلیون اصله نهال در نهالستان مغان تولید می‌ شود

1402/08/06 - 21:16 - کد خبر: 101935 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ میلیون اصله نهال در ایستگاه نهال مغان با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش نصر، محمود قلی‌زاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در ۶ ماهه دوم تفاهم نامه‌ای با بخش خصوصی برای تولید ۱۰ مییلون نهال صنوبر منعقد شده است که امیدواریم تولید این تعداد نهال به افزایش فضای سبز استان کمک کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری برای تولید نهال در استان اختصاص نیافت، افزود: از ظرفیت صنایع موجود در استان برای مشارکت در تولید نهال استفاده کرده و بر این اساس تعدادی از صاحبان صنایع استان به‌ویژه در شهرستان خلخال در تولید نهال اعلام آمادگی کردند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: در چهارچوب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، در استان اردبیل طی یک سال ۱۰ میلیون اصله و در چهار سال ۴۰ میلیون اصله کاشته خواهد شد.
وی اضافه کرد: این طرح در چهارچوب مشارکت‌های مردمی در ایجاد و توسعه فضای سبز و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب زراعت چوب در استان قابل اجرا بوده و تحقق آن نیازمند همت و اراده جمعی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: با توجه به گسترش صنایع آلاینده در کشور و افزایش آلودگی هوا، درختکاری و جنگل‌کاری مناطق مختلف بر اساس سیاست‌های کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در اولویت قرار گرفته که در مرحله اول نیاز است جهت اجرای این طرح، پویش مردمی در استان ایجاد شود.
وی با تشریح رویکردهای اصلی این طرح افزود: یکی از رویکردهای اصلی طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، مبارزه با آلودگی هوا، مقابله با بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آب‌ها و کاهش کربن و تولید اکسیژن است ضمن اینکه توسعه فضای سبز هم در قالب این طرح مدنظر قرار گرفته است.
قلی‌زاده با بیان اینکه طرح مردمی درختکاری نوعی آبخیزداری زنده است، افزود: رویکرد دیگر این طرح تامین نهاده‌ها به‌ویژه نیازمندی‌های صنایع سلولزی و افزایش کشت صنوبر در مناطق است که با اجرای عملیات بیولوژیکی و توسعه جنگل‌کاری در استان می‌توان سرانه فضای سبز در استان را افزایش داد.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: طبیعت و منابع طبیعی به عنوان ودیعه و امانت الهی در اختیار ما قرار گرفته و با توجه به اهمیت و ارزش‌ منابع طبیعی، لازم است تمامی اقشار مختلف مردم در حالی‌که به طبیعت می‌روند ضمن استفاده صحیح از این مواهب الهی، نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و مراقب این سرمایه‌های خدادادی باشند.
قلی‌زاده از عموم مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی، تخریب، تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی استان مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.
استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد.
انتهای پیام/
۱۰ میلیون اصله نهال در نهالستان مغان تولید می‌ شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار