«پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» روی صحنه تئاتر تبریز/ اثری متفاوت از تئاتر تبریز

1402/08/05 - 14:13 - کد خبر: 101888 نسخه چاپی

نصر: نمایش «پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» به کارگردانی حسین اصل عبداللهی، به عنوان اثری بدیع و اولین اثر پست مدرن تئاتر ایران از امروز روی صحنه تئاتر تبریز می رود.

به گزارش نصر، نشست خبری نمایش «پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» در خانه تاریخی حیدرزاده تبریز با حضور جمعی از اصحاب رسانه و دانشجویان هنر الف عصر پنجشنبه برگزار شد. حسین اصل عبداللهی،  کارگردان این نمایش ضمن تقدیر از جایگاه تاثیرگذار رسانه در تئاتر، در خصوص این نمایش پژوهشی افزود: در پی تحقیقات در راستای تئاتر مدرن و پست مدرن، این اثر پژوهشی در فضای دانشگاهی طراحی و اجرا شده و اساس کار بر مبنای نظریه مرگ مولف رولان بارت است که در آن یک اثر در مسیر تولید به مخاطب تعلق می‌یابد.
وی به مولفه های نمایش پست مدرن پرداخت و گفت: جابجایی تناسب مخاطب و گروه اجرایی مهم ترین مولفه است.
فاصله این دو کاملاً شکسته شده و در این نمایش مخاطب و حتی خود کارگردان بخشی از این نمایش خواهند بود. از دیگر مولفه‌های این اثر کمرنگ کردن نقش متن است. عناصری چون نقش بازیگر به عنوان کسی که همزاد پنداری برانگیزد، چنان که باید اهمیت ندارد. مسئله مهم خود اجرا و فضاسازی آن است و برداشت مخاطب از نمایش که اساس کار است.
نویسنده نمایش «پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» با اشاره به فلسفه پدیدار شناسی از ایده طرح این نمایش می‌گوید: این نمایش در کنار همه کارهای رئال و سورئالی که انجام داده ام، همیشه دغدغه‌ام بوده. هوسرل فیلسوف آلمانی می‌گوید برای اینکه بتوانیم به هر چیزی شناخت پیدا کنیم، باید آن را داخل پرانتز قرار دهیم. بنابراین ما می‌خواستیم با این نمایش به انسان مدرن و دغدغه های او بپردازیم و به مخاطب هم این فضا را بدهیم که با نگاه خود برداشت کند.
حسین اصل عبداللهی در ادامه از نمادها می گوید: مشخصاً هر هنرمندی سعی می‌کند دغدغه‌های دورانش را بشناسد و در کارش منعکس کند. در اینجا از نمادها و تصویر و ایماژ برای اشاره به این دغدغه ها استفاده کردیم تا مخاطب را در محدوده ی زمانی کم،  اشباع نکنیم.
وی در پایان این تجربه را ارزشمند خواند و گفت: انسان تا چیزی را تجربه نکرده، دستاوردی نخواهد داشت. این نمایش روتین نیست و در تبریز و ایران تا به حال اتفاق نیفتاده است. حمایت  دانشگاه فرهنگ و هنر الف و انگیزه‌ای که از طرف دانشجوها گرفتم، اشتیاق تولید این اثر را در من بر انگیخت. با همه استرس های پیش از کار، اعتماد را اساس قرار دادم و با  گروهی ۲۰ نفره از دانشجویانی که همگی تجربه اولشان را رقم می‌زنند، این نمایش را به روی صحنه می‌بریم. معتقدم آینده متعلق به کسی است که نترسد و تجربه کند.
 

همیشه تئاتر به من آموخته و اکنون رسالت من است که باید چیزی به تئاتر اضافه کنم و در اینجا استفاده از نیروی جوان و انتقال تجربیات به آنها برایم بسیار مهم است.
هومن بیگ‌نژاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی الف نیز در این مراسم ضمن اظهار امیدواری برای جذب مخاطبین خاص و عام در نمایش «پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» گفت:  با تلاش روز افزون هنرمندان تئاتر، توقع مخاطب عام هم از تئاتر و نمایش ارتقا یافته و امیدواریم این نمایش مخاطبین عام را هم به خود جذب کند. این اثر پژوهشی منجر به یک مقاله خواهد شد، نظر مخاطبین در نتیجه آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم که بتوانیم در همایش های خارج از کشور آن را مطرح کنیم.
وی در ادامه می‌گوید: متد جدید آموزش در کشورهای توسعه یافته بر اساس کار عملی و همین تجربه‌های عینی است و اگر امروز نمایشی تحت عنوان نمایش پژوهشی، دانشجویان را به شکل کارگاهی وارد مسیر تولید اثر می‌کند، یعنی این نمایش نه تنها تئاتری برای رفتن به روی صحنه است بلکه یک کلاس آموزشی تمام‌عیار نیز هست.
در اجرای نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» محمدحسین آرمیده به عنوان دستیار اول کارگردان، سارا نیکدوز به عنوان دستیار دوم کارگردان، ثنا حبیب‌اللهی به عنوان منشی صحنه، محمدصابر حمزه‌زاده به عنوان مدیر صحنه، مبینا چاوانی‌آذر به عنوان طراح لباس، مهدی ستاری به عنوان گریمور، پری اشتری به عنوان روابط عمومی، محمد شیری و یونس فتحی به عنوان طراح پوستر و طراح گرافیست، ندا فرشباف به عنوان عکاس، اتابک کامیار در ساخت تیزر، ایلیا قاسم‌زاده، امیرحسین اکبرنژاد و صمد کمال کاظمی به عنوان گروه موسیقی و همچنین محمدحسین آرمیده، ثنا حبیب‌اللهی، المیرا کریم‌زاده، منیژه نظری، فاطمه محمدی، هستی بابایی، امیر حقی، حامد نعمتی، فاطمه وظیفه، فاطمه طلعت‌فر، امین فرشباف علیزاده، مریم اکبرزاده، فرحان فرهادیانی، زهرا کمال کاظمی، سنا رحمان‌زاده، ناصر منصوری، امیرکوزه‌دوست، علی حبیب‌زاده و محمدصابر حمزه‌زاده به عنوان بازیگر، حسین اصل عبداللهی را یاری می‌کنند.
به گزارش نصر، نمایش «پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» 8 اپیزودی است و هر روز 3 سانس اجرا خواهد داشت که ساعت شروع سانس‌ها 17-18-19 خواهد بود. فروش بلیط این نمایش تنها به صورت اینترنتی است و از 5 آبان ماه در پلاتوی اصلی مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز به روی صحنه خواهد رفت.
انتهای پیام/
«پرانتز باز، انسان، پرانتز بسته» روی صحنه تئاتر تبریز/ اثری متفاوت از تئاتر تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار