خبر/

تمرکز ایران و روسیه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی

1402/08/03 - 19:38 - کد خبر: 101830 نسخه چاپی

نصر: «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه در دیدار «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور گفت که انتظار دارد تا پایان سال جاری، توافقی بر سر منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شود.

به گزارش نصر، میشوستین دیدار با مخبر در حاشیه بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: با نهایی‌شدن توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت‌های جدیدی توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایجاد خواهد شد. مذاکرات بر سر این پروژه تکمیل شده است. ما انتظار داریم که این توافق تا پایان امسال امضا شود.
وی در ادامه تاکید کرد که ایران دهه‌هاست که یکی از شرکای مهم روسیه محسوب می‌شود.
نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه ۲ کشور روابط دوستانه و همسایگی خوب دارند و شریک یکدیگر محسوب می‌شوند، عنوان کرد که روابط ۲ کشور بر اساس احترام متقابل و ملاحظات بی‌قید و شرط منافع یکدیگر است.
وی گفت: با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و روسیه، تمرکز ویژه‌ای بر روی تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ۲ کشور گذاشته شد.
این مقام ارشد روس عنوان کرد که میزان تجارت‌های دوجانبه ایران و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۵۰ میلیارد روبل رسیده که رکورد جدیدی در میزان تجارت میان ۲ کشور محسوب می‌شود.
وی در این زمینه گفت: ما به توسعه همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستیم. ما فرصت‌های خوبی برای توسعه پروژهای بزرگ مشترک در حوزه انرژی، صنایع، کشاورزی و فناوری پیشرفته داریم.
میشوستین عنوان کرد که به کمیسیون دائم همکاری‌های تجاری و بازرگانی ایران و روسیه اطلاع خواهد داد که در نشست آتی خود - که در دسامبر ۲۰۲۳ در تهران برگزار می‌شود - پروژه‌های مذکور را بررسی کنند.
نخست‌وزیر روسیه همچنین عنوان کرد که توجه ویژه‌ای را بر روی همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل گذاشته است.
وی یادآوری کرد که روسای‌جمهوری ۲ کشور در ماه می کارها برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان بخشی از راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب را با کمک مالی روسیه آغاز کردند.
این مقام روس عنوان کرد که وظیفه مقامات ۲ کشور این است که شرایط راحتی را برای کار شرکت‌های ایرانی و روسیه در بازار مشترک ایجاد کنند.
میشوستین در رابطه با همکاری‌ها در زمینه گردشگری گفت که روسیه و ایران از اول اوت سیستم بدون ویزا برای گردشگران راه‌اندازی کردند.
وی با تاکید بر اینکه برای اتباع ایرانی جهت شرکت در رویدادهای علمی، فرهنگی و ورزشی ویزا صادر خواهد شد، گفت: من اطمینان دارم که این تدابیر باعث افزایش گردشگران خواهد شد.
انتهای پیام/
تمرکز ایران و روسیه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار