در حاشیه جلسه هیات دولت:

بذرپاش: یک میلیون قطعه زمین شهری و روستایی تا پایان سال به مردم واگذار می‌شود

1402/08/03 - 11:56 - کد خبر: 101797 نسخه چاپی

نصر: وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون قطعه زمین شهری و روستایی تا پایان سال تقدیم مردم می‌شود.

به گزارش نصر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از توافقاتی که با کشور ارمنستان انجام شد تعرفه ترانزیتی و عوارض جاده‌ای بود که همواره یکی از درخواست‌های بخش خصوصی و تجاری کشور کاهش تعرفه های ترانزیتی و عوارض جاده است.
وی افزود: آنها یک مقررات داخل دولتی دارند و باید مصوبه برخی مراکز را اخذ کنند، حداکثر ظرف سه چهار ماه آینده این کار را انجام خواهند داد توافق اصولی آن هم با نخست وزیر و هم با وزرای مربوطه و وزیر زیرساخت آنها انجام شد، حدودا سالانه  ۲۶- ۲۷ هزار خودرو از طرف ایران وارد خاک ارمنستان شود و به همین میزان هم خودرو از خاک ارمنستان وارد خاک ایران می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توافق دیگری که انجام شد حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های ساخت مدرسه در ارمنستان بود، اظهار داشت:  کشور ارمنستان پروژه بزرگی در حوزه ساخت مدرسه تعریف کرده و در خواست کردند شرکت‌های خوب ایرانی که در حوزه مدرسه‌سازی فعال هستند را معرفی کنیم. ساخت حدود ۴۰۰ مدرسه در دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد.
وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم که سازمان نوسازی مدارس که ظرفیت خوب و تجربه خوبی در حوزه ساخت مدرسه دارند را برای اجرای این پروژه معرفی کند که شرکت‌هایی که طرف قرارداد با سازمان نوسازی هستند نسبت به عملیات ساخت اقدام کنند.
بذرپاش اظهار داشت: ساخت مسکن فرهنگیان با همراهی وزارت آموزش و پرورش و مسکن دانشگاهیان با همراهی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ریزی شده است. بخشی از اراضی این پروژه‌ها را خود همین دستگاه‌ها با اولویت اعضای هیأت علمی و کارمندان آنها و نیز ساخت خوابگاه متأهلی تهیه خواهند کرد.
وی ادامه داد: عملکرد بانک‌های خصوصی در نهضت ملی مسکن تقریبا صفر بوده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: محور دیگر مذاکرات ما فعالیت شرکت‌های ایرانی در کشور ارمنستان است. یکی از مشکلات آنها ضمانت‌نامه بانکی بود که همواره در این زمینه دچار مشکل می‌شدند که این موضوع نیز تا حدود زیادی مرتفع شد.
 بذرپاش افزود: در نهایت یک بانک در کشور ارمنستان و یک بانک  ایرانی برای اینکه بتوانند مشکلات برای شرکت‌های فعال در حوزه زیرساختی و اقتصادی کشور ارمنستان مرتفع کنند مشخص و در این رابطه توافق انجام شد.
وی با بیان اینکه احداث پل در گذرگاه مرزی موضوع دیگر مذاکرات بود، گفت: اکنون یک پل میان ما و ارمنستان برقرار است اما به دلیل ظرفیت کم در این حجم از تردد جوابگوی همه نیازهای کشور نیست.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کارگروه مشترک برای آغاز عملیات اجرایی پل دوم نیز تشکیل شد که ظرف ۴ ماه آینده طراحی و به اتمام برسد و بتوانیم بعد از ۴ ماه عملیات اجرایی احداث پل را در صورت تایید کارگروه شروع کنیم.

تصویب وام ارزان برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر 
بذرپاش بیان کرد: امروز در دولت مصوبه وام ارزان برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به تصویب نهایی رسید و همچنین میزان مبلغ وام از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
وی گفت: تا پایان سال بر اساس هدفگذاری ۵۰۰ هزار فقره زمین روستایی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و در حوزه شهری نیز ۵۰۰ هزار قطعه زمین تقدیم مردم خواهد شد. 
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا امروز در حوزه شهری بیش از ۳۲۵ هزار قطعه زمین تقدیم مردم در اقصی نقاط کشور شده است و ۱۵۰ هزار قطعه دیگر نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد و در حوزه روستایی نیز همین رویه دنبال خواهد شد و  در مجموع تا پایان سال ۱۴۰۲ یک میلیون قطعه زمین شهری و روستایی تقدیم مردم می شود.
بذرپاش تصریح کرد: در جلسه قبلی دولت نیز آیین‌نامه اجرایی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و مسکن به تصویب رسید که ظرفیت خوبی را به شرکت‌های فعال در حوزه بازار سرمایه ایجاد می کند تا بتوانند در بخش مسکن و در قالب‌های مختلف تعریف شده در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری کنند که از این طریق ظرفیت تامین مالی جدیدی در حوزه ساخت مسکن و از طریق بازار سرمایه نصیب کشور می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امروز معاون اول رئیس جمهور را در سفر به کشور قرقیزستان برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران شانگهای همراهی می کند، گفت: یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای این نشست فعالیت‌های مختلف کشورها در حوزه ترانزیتی و آغاز عملیات اجرایی در حوزه کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب میان کشورها است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این روزها در تمامی نشست های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره کریدورها و گذرگاه‌های اصلی دریایی و زمینی میان کشورها صحبت می شود و یکی از صحنه‌های اصلی مذاکرات بین‌المللی به این موضوع اختصاص پیدا کرده و همه کشورها در تلاش هستند که سهم قابل توجهی در این کریدورها داشته باشند زیرا زیرساخت فعالیت‌های اقتصادی‌ آنها وابسته به همین است.
بذرپاش عنوان کرد: در کشور ما نیز اقدامات بسیار خوبی در این مدت انجام شده و توافقات خوبی با همسایگان شمالی‌ انجام شده است.همچنین با همسایگان جنوبی حاشیه خلیج‌فارس  و سایر کشورها در حوزه بندری نیز قراردادهای خوبی به امضا رسیده است.
انتهای پیام/
بذرپاش: یک میلیون قطعه زمین شهری و روستایی تا پایان سال به مردم واگذار می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار